פרשת האזינו תשט"ז - "ימצאהו בארץ מדבר..."
א. סיכום השירה ברמב"ן
רמב"ן, בסכמו את דברי השירה פסוק מ' בתוך ד"ה כי אשא אל שמים ידי:
והנה השירה הזאת אשר היא לנו לעד אמת ונאמן תגיד בביאור כל המוצאות שעשה לנו במדבר ואשר הנחילנו ארצות הגויים, ורוב הטובה והעושר והכבוד אשר הנחילנו בה, וכי מרוב כל טובה מרדו בה!
And this song is to be a reliable witness, which will describe in great detail all that will happen to us. It opens with the Chessed that God Almighty did with us since he took us as His portion. It mentions the good He did for us in the desert.
הסבר למה התחיל הרמב"ן את דברי סיכומו בפסוק מ' שבשירה ולא בתחילת השירה, החל מפסוק א'?
ב. שאלת אברבנאל ותשובות לשאלתו
פסוק י' "יִמְצָאֵהוּ בְּאֶרֶץ מִדְבָּר
וּבְתֹהוּ יְלֵל יְשִׁמֹן
יְסֹבְבֶנְהוּ יְבוֹנְנֵהוּ יִצְּרֶנְהוּ
כְּאִישׁוֹן עֵינוֹ"
פסוק י"א "כְּנֶשֶׁר יָעִיר קִנּוֹ עַל גּוֹזָלָיו יְרַחֵף
יִפְרֹשׂ כְּנָפָיו יִקָּחֵהוּ
יִשָּׂאֵהוּ עַל אֶבְרָתוֹ..."
אברבנאל, מקשה:
מה הייתה הסיבה שלא זכר הנה יציאת מצרים – שהוא החסד הראשון שקיבלו ממנו קודם בואם למדבר, והתחיל מהמדבר? ואיך אמר שמצאם במדבר, והלא במצרים מצאם, ושם נקרא שמו עליהם?
השווה את תשובותיהם השונות של המפרשים הבאים:
ספרי בהאזינו ל"ב:
ימצאהו בארץ מדבר: זה ישראל, שנאמר "כענבים במדבר מצאתי ישראל" (הושע ט' י').
ד"ה ימצאהו בארץ מדבר: אותם מצא לו נאמנים בארץ המדבר, שקיבלו עליהם תורתו ומלכותו ועולו, מה שלא עשו ישמעאל ועשו...
ימצאהו בארץ מדבר HE FOUND HIM IN A DESERT LAND — for them (Jacob’s sons) he found to be faithful to Him in the desert land, when they accepted His Torah, His sovereignty and His yoke, something that Ishmael and Esau had refused to do, as it is said, (Deuteronomy 33:2) “And He shone from the Seir (Esau) unto them, He appeared from Mount Paran (Ishmael)” (cf. Rashi on that verse).
כתב רש"י "ימצאהו בארץ מדבר" אותם מצא לו נאמנים בארץ מדבר, שקיבלו עליהם תורתו ומלכותו ועולו – מה שלא עשו ישמעאל ועשו.
ובתוהו ילל ישימון: ארץ ציה ושממה, מקום יללת תנינים ובנות יענה – אף שם נמשכו אחר האמונה, ולא אמרו למשה: היאך נצא למדבר? וזה איננו מטעם הפרשה, כי הכתוב מוכיח את ישראל ומזכיר את הטובות אשר עשה ה' עמהם, והם גמלו לו רעה תחת טובה.
ד"ה ימצאהו: כמו (במדבר י"א) "ומצא להם" – הקדוש ברוך הוא נמצא להם, הקדוש ברוך הוא היה סיפוק שלהם.
ימצאהו, as when the Torah had written in Numbers 11,22 ומצא להם, the reference is to G’d being the “supplier,” i.e. “finding” their needs for them.
הלא הוא אביך קנך... ימצאהו בארץ מדבר: עתה מבאר, היאך נקרא "קנך". והנה מי שעומד למות, ובא אחר וגאלו, הרי זה קנהו וכן מי שהוא במקום שעומד להיות פרא, בלי דעת בני אדם, ובא אחר ועשהו לאיש בן דעת – הרי זה קנהו, והרי במדבר חסר להם ארבעה עניינים לחיותם ולהיותם אנשים בעלי דעת. א) הספקת לחם ומים; ב) חסרון מקום דירה כבני אדם איש ואשתו שלא בגלוי בשדה כפראים; ג) שלא היה להם ממי ללמוד דרך ארץ להיות בסדר הליכות אומה שלמה, שהרי במצרים היו עבדים כבושים בטיט ולבנים וביציאה לא ראו אומה בעיניהם; ד) הליכתם במקום נחשים ועקרבים והיו בכל רגע מסוכנים למות, והקדוש ברוך הוא החיה אותם ועשה אותם לאנשי המעלה. ועל כן אמר "ימצאהו בארץ מדבר" – במקום שאין דבר מאכל, והוא סיפק אותם, כלשון (במדבר י"א) "הצאן ובקר יישחט להם ומצא להם", והרי כך פירש הרשב"ם. "ובתוהו --- יבוננהו" הבינהו דעת דרך ארץ יותר מכל חכמי העולם, שנתן להם תורתו ואין חכמת העולם נעלם ממנה. "יצרנהו" – מנחשים ועקרבים ---
1. כמה דעות שונות נאמרו כאן? סדר את המפרשים לקבוצות.
**
2. מה מוסיף הספרי על ידי הביאו את הפסוק מהושע, ובמה עוזר לנו הפסוק ההוא ליישב קושיית האברבנאל?
3. מהי ביקורת הרמב"ן לפירוש רש"י?
4. על איזה רמז בכתובים בפרשה הבאה מסתמך רש"י באמרו "מה שלא עשו עשו וישמעאל"?
*
5. מהי חולשתו הלשונית של פירוש הרשב"ם (על אף ההקבלה המובאת בדבריו מבמדבר י"א)?
ג. השוואת פסוקים
השווה את פסוקנו י"א
"כְּנֶשֶׁר יָעִיר קִנּוֹ עַל גּוֹזָלָיו יְרַחֵף יִפְרֹשׂ כְּנָפָיו יִקָּחֵהוּ יִשָּׂאֵהוּ עַל אֶבְרָתוֹ"
As an eagle that stirreth up her nest, Hovereth over her young, Spreadeth abroad her wings, taketh them, Beareth them on her pinions—
אַתֶּם רְאִיתֶם אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי.
Ye have seen what I did unto the Egyptians, and how I bore you on eagles’wings, and brought you unto Myself.
לדעת חוקרים רבים, רומז פסוקנו (ל"ב י"א) לפסוק שמות י"ט ד'.
*
1. באיזה יחס עומדים שני הפסוקים?
התוכל לענות לשאלת אברבנאל הראשונה בהשתמשך בשני הפסוקים הנ"ל
וַיֹּאמֶר כִּי אֶהְיֶה עִמָּךְ וְזֶה לְּךָ הָאוֹת כִּי אָנֹכִי שְׁלַחְתִּיךָ בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת הָעָם מִמִּצְרַיִם תַּעַבְדוּן אֶת הָאֱלֹהִים עַל הָהָר הַזֶּה?
And He said: ‘Certainly I will be with thee; and this shall be the token unto thee, that I have sent thee: when thou hast brought forth the people out of Egypt, ye shall serve God upon this mountain.’