עיין לפרשה זו ובייחוד למצוות הדם על המשקוף והמזוזות גיליון בא תש"ז.
א. השוואת פרשיות |
השווה את שתי הפרשיות שבפרק י"ב: 1. א'-כ' 2. כ"א-כ"ח והסבר מה היחס שהן מתייחסות זו לזו.
ב. המשחית אינו מבחין בין צדיק לרשע |
"וְאַתֶּם לֹא תֵצְאוּ אִישׁ מִפֶּתַח בֵּיתוֹ"
And ye shall take a bunch of hyssop, and dip it in the blood that is in the basin, and strike the lintel and the two side-posts with the blood that is in the basin; and none of you shall go out of the door of his house until the morning.
מגיד: משנתנה רשות למשחית לחבל אינו מבחין בין צדיק לרשע... ואומר (ישעיה כ"ו) "הנני אליך והוצאתי חרבי מתערה והכרתי ממך צדיק ורשע".
ואתם לא תצאו וגו׳ AND NONE OF YOU SHALL GO OUT etc. — This tells us that when once permission is given to the destroying angel to wound he makes no distinction between righteous and wicked (Mekhilta d'Rabbi Yishmael 12:22:2) — and nighttime is the domain of the destroying agencies as it is said, (Psalms 104:20) “[Thou makest darkness and it is night], wherein all the beasts of the forest creep forth”.
1. הסבר את הרעיון הכלול במאמר זה!
*
2. כיצד יתיישב מאמר חז"ל זה עם הנאמר בבראשית י"ח, כ"ג-ל"ג?
הערה למורה, למדריך, לנותן השיעור: להסברת מאמר חז"ל זה קרא: אהרן ברט, דורנו מול שאלות הנצח, פרק י"ג, עמודים 87-85.
ג. "ושמרתם" - הוא דבר הפסח |
"וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה לְחָק לְךָ וּלְבָנֶיךָ עַד עוֹלָם"
And ye shall observe this thing for an ordinance to thee and to thy sons for ever.
ד"ה ושמרתם את הדבר הזה: הוא דבר הפסח עצמו שאמר למעלה (בפסוק כ"א) ושחטו הפסח, ואם הוא רחוק, לא מתן הדמים הסמוך לו, כי בפסח מצרים בלבד נצטוו בכך, כמו שאמר (בפסוק כ"ג) ועבר ה' וראה את הדם וגו', וכן ושמרתם את העבודה הזאת (פסוק כ"ה), זבח פסח, וכמוהו (דברים ט"ו י"ז) ואף לאמתך תעשה כן.
1. מה קשה לו?
2. מה פירוש דבריו "ואם הוא רחוק"?
"וְלָקַחְתָּ אֶת הַמַּרְצֵעַ וְנָתַתָּה בְאָזְנוֹ וּבַדֶּלֶת וְהָיָה לְךָ עֶבֶד עוֹלָם וְאַף לַאֲמָתְךָ תַּעֲשֶׂה כֵּן"?
then thou shalt take an awl, and thrust it through his ear and into the door, and he shall be thy bondman for ever. And also unto thy bondwoman thou shalt do likewise.
ד. אין תקוה כהטפה ישירה |
"וְהָיָה כִּי יֹאמְרוּ אֲלֵיכֶם בְּנֵיכֶם מָה הָעֲבֹדָה הַזֹּאת לָכֶם וַאֲמַרְתֶּם זֶבַח פֶּסַח הוּא לַה'..."
And it shall come to pass, when your children shall say unto you: What mean ye by this service?
פסוק כ"ו
התורה האלוקית יודעת, שאין תקוה כהטפה ישירה לתיקון דור שכחי אלוהים השקועים בחמריות ושרק נתינת דוגמא של קיום המצוות בכונה והתלהבות עלולה להשפיע על הזולת. בלי שים לב למלעיגים של בני הדור שע"י קפאונם בחמריותם אבד להם טעמה ומשמעותה של עבודת הקודש והלכתה, תכריזו על הדבר והשומע ישמע.
התורה האלוקית יודעת, שאין תקוה כהטפה ישירה לתיקון דור שכחי אלוהים השקועים בחמריות ושרק נתינת דוגמא של קיום המצוות בכונה והתלהבות עלולה להשפיע על הזולת. בלי שים לב למלעיגים של בני הדור שע"י קפאונם בחמריותם אבד להם טעמה ומשמעותה של עבודת הקודש והלכתה, תכריזו על הדבר והשומע ישמע.
1. מה הרמז בפסוקנו לדברי הירש אלה (בייחוד לדבריו המסומנים בקו)?
*
2. מה המריץ את הירש לפרש פסוק כ"ז כך (כהכרזה ולא כהטפה לזולת) מלבד הדיוק הלשוני?
ה. שאלות ודיוקים ברש"י |
ד"ה כאשר צוה ה' את משה ואהרן: להגיד שבחן של ישראל שלא הפילו דבר מכל מצוות משה ואהרן...
כאשר צוה ה' את משה ואהרן [THEY DID] AS THE LORD HAD COMMANDED MOSES AND AARON — This is stated for the purpose of declaring Israel’s praise — that they did not omit a single matter of all the commandments of Moses and Aaron. And what is the meaning of כן עשו SO DID THEY? Moses and Aaron also did thus!(Mekhilta d'Rabbi Yishmael 12:25).
הסבר מה ראה הכתוב לשבחם על כך, ומה רבותא בדבר.
ד"ה כאשר צוה ה': ...ומהו כן עשו - אף משה ואהרן כן עשו.
וילכו ויעשו THEY WENT AND DID — Scripture enumerates their going also, to give them a reward for going and a reward for doing (Mekhilta d'Rabbi Yishmael 12:25).
*
מקשין מפרשי רש"י:
מה רבותא בדבר שקיימו משה ואהרן את צו ה'? ענה לקושייתם.
מה רבותא בדבר שקיימו משה ואהרן את צו ה'? ענה לקושייתם.