פרשת וישב תשט"ז - וישב יעקב וחלומות יוסף
א. שאלות כלליות לפרשת וישב כולה
1. מה ההבדל העקרוני בין מהותם של ארבעת החלומות שבפרשתנו (וכן שני חלומות פרעה שבפרשת מקץ) לבין מהות החלומות הקודמים לפרשתנו בספר בראשית ט"ו י"ב-י"ז; כ' ג'-ז'; כ"ו כ"ד-ו'; ל"א י'-י"ב; ל"א כ"ד.
**
2. לפי דעת חוקר המקרא בנו יעקב בספרו genesis, דומה ההבדל בין שני סוגי החלומות להבדל שבין מדרגות נבואתו של משה רבנו לבין מדרגת נבואתם של שאר הנביאים, כפי שמוסבר ההבדל הזה בבמדבר י"ב ו'-ח'. הסבר מהו הדמיון.
3. לפי דעת בנו יעקב חלום יעקב בפרק כ"ח הוא העומד בתווך בין שני סוגי החלומות. הסבר, כיצד?
4. השווה את דברי יוסף בפרשתנו – בהיותו בבית אביו, לדבריו שדיבר אחר צאתו מבית אביו. (בפרשתנו וגם בפרשת מקץ בעמדו לפני פרעה פרק מ"א). מה הבדל הבולט בסגנון דבריו כאן וכאן, ועל ידי מה יש לבאר שינוי זה בסגנונו?
ב. שאלות כלליות לפרק ל"ז
השווה:
"וַיַּחֲלֹם יוֹסֵף חֲלוֹם וַיַּגֵּד לְאֶחָיו"
And Joseph dreamed a dream, and he told it to his brethren; and they hated him yet the more.
"וַיְסַפֵּר אֶל אָבִיו וְאֶל אֶחָיו"
And he told it to his father, and to his brethren; and his father rebuked him, and said unto him: ‘What is this dream that thou hast dreamed? Shall I and thy mother and thy brethren indeed come to bow down to thee to the earth?’
*
1. הסבר, למה סיפר יוסף את חלומו הראשון רק לאחיו ואת השני גם לאביו, ולמה לא סיפר גם את הראשון לאביו?
השווה:
"וַיַּחֲלֹם עוֹד חֲלוֹם אַחֵר וַיְסַפֵּר אֹתוֹ לְאֶחָיו"
And he dreamed yet another dream, and told it to his brethren, and said: ‘Behold, I have dreamed yet a dream: and, behold, the sun and the moon and eleven stars bowed down to me.’
"וַיְסַפֵּר אֶל אָבִיו וְאֶל אֶחָיו"
And he told it to his father, and to his brethren; and his father rebuked him, and said unto him: ‘What is this dream that thou hast dreamed? Shall I and thy mother and thy brethren indeed come to bow down to thee to the earth?’
*
2. הסבר, למה אחרי ספרו את חלומו לאחיו חזר וסיפרו להם שנית בפני אביו?
השווה:
"... וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ"
And his brethren said to him: ‘Shalt thou indeed reign over us? or shalt thou indeed have dominion over us?’ And they hated him yet the more for his dreams, and for his words.
"... וַיְקַנְאוּ בוֹ אֶחָיו"
And his brethren envied him; but his father kept the saying in mind. .
3. הסבר, למה הייתה תוצאת סיפור החלום הראשון שנאה, ותוצאת סיפור החלום השני קנאה?
ג. "וישב יעקב" - שאלות ברש"י
"וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו בְּאֶרֶץ כְּנָעַן"
And Jacob dwelt in the land of his father’s sojournings, in the land of Canaan.
ד"ה וישב יעקב: אחר שכתב לך יישובי עשו ותולדותיו בדרך קצרה, שלא היו ספונים וחשובים לפרש, היאך נתיישבו וסדר מלחמותיהם, איך הורישו את החורי, פירש לך יישובי יעקב ותולדותיו בדרך ארוכה, כל גלגולי סיבתם, לפי שהם חשובים לפני המקום להאריך בהם. וכן בעשרה דורות שמאדם עד נח - פלוני הוליד פלוני, וכשבא לנח האריך בו. וכן בעשרה דורות שמנח עד אברהם קיצר בהם, וכשהגיע אצל אברהם האריך בו. משל למרגלית שנפלה בין החול, אדם ממשמש בחול וכוברו בכברה, עד שמוציא את המרגלית, ומשמצאה, הוא משליך את הצרורות מידו ונוטל המרגלית.
וישב יעקב AND JACOB ABODE — After it (Scripture) has described to you the settlements of Esau and his descendants in a brief manner — since they were not distinguished and important enough that it should be related in detail how they settled down and that there should be given an account of their wars and how they drove out the Horites (see Deuteronomy 2:12) — it explains clearly and at length the settlements made by Jacob and his descendants and all the events which brought these about, because these are regarded by the Omnipresent as of sufficient importance to speak of them at length. Thus, too, you will find that in the case of the ten generations from Adam to Noah it states “So-and-so begat so-and-so”, but when it reaches Noah it deals with him at length. Similarly, of the ten generations from Noah to Abraham it gives but a brief account, but when it comes to Abraham it speaks of him more fully. It may be compared to the case of a jewel that falls into the sand: a man searches in the sand, sifts it in a sieve until he finds the jewel. When he has found it he throws away the pebbles and keeps the jewel (Midrash Tanchuma, Vayeshev 1). Another explanation of וישב יעקב AND JACOB ABODE: The camels of a flax dealer once came into a city laden with flax. A blacksmith asked in wonder where all that flax could be stored, and a clever fellow answered him, “A single spark caused by your bellows can burn up all of it.” “So, too, when Jacob saw (heard of) all these chiefs whose names are written above he said wonderingly, “Who can conquer all these?” What is written after the names of these chieftains? — and in this may be found the reply to Jacob’s question: These are the generations of Jacob — Joseph. For it is written (Obadiah 1:18) “And the house of Jacob shall be a fire and the house of Joseph a flame, and the house of Esau, for stubble: one spark issuing from Joseph will burn up all of these (descendants of Esau) (Genesis Rabbah 84:5). The passage beginning “Another explanation” is found in an old Rashi text.
**
1. מה קשה לו בפסוקנו? (שים לב: רש"י מיישב בדבריו אלה כמה קושיות שנתעוררו לפניו).
2. מי הוא החול ומי המרגלית?
**
ומה שאמר "ומשליך את הצרורות" אין בו עניין על הנמשל, אלא הוא תשלום המשל בלבד.
וחלקו עליו מפרשי רש"י:
ואינו נכון, כי וודאי הוא עניין המשל...
בעל לבוש האורה:
... אבל אני אומר כי וודאי יש לו עניין גדול בנמשל.
הסבר, מהו עניינו בנמשל?
4. מה מלמדים אותנו דברי רש"י אלה על דרך כתיבת התורה בכלל? (אריכות, קיצור, סידור).