פרשת לך לך תשי"ט - אברהם ומלכיצדק + הפטרה
א. מלכי צדק
"וַיְבָרְכֵהוּ וַיֹּאמַר בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן"
And he blessed him, and said: ‘Blessed be Abram of God Most High, Maker of heaven and earth;
"וּבָרוּךְ אֵל עֶלְיוֹן אֲשֶׁר מִגֵּן צָרֶיךָ בְּיָדֶךָ"
and blessed be God the Most High, who hath delivered thine enemies into thy hand.’ And he gave him a tenth of all.
אמר ר' זכריה משום ר' ישמעאל: ביקש הקב"ה להוציא כהונה משם, שנאמר "והוא כהן לאל עליון", כיוון שהקדים ברכת אברהם לברכת המקום הוציאה מאברהם... אמר לו אברהם: "וכי מקדימין ברכת עבד לברכת קונו?!" מיד נתנה לאברהם, שנאמר (תהלים ק"י) "נאום ה' לאדוני שב לימיני עד אשית אויביך הדום לרגליך", ובתריה (= ואחריו) כתיב: "נשבע ה' ולא ינחם: אתה כהן לעולם, על דברתי מלכי צדק"...
Rabbi Zekharya said in the name of Rabbi Yishmael: The Holy One, Blessed be He, wanted the priesthood to emerge from Shem, so that his children would be priests, as it is stated: “And Melchizedek king of Salem brought forth bread and wine; and he was priest of God the Most High” (Genesis 14:18). Once Melchizedek, traditionally identified as Shem, placed the blessing of Abraham before the blessing of the Omnipresent, He had the priesthood emerge from Abraham in particular, and not from any other descendant of Shem. As it is stated: “And he blessed him and said: Blessed be Abram of God Most High, Maker of heaven and earth, and blessed be God the Most High” (Genesis 14:19–20). Abraham said to him: And does one place the blessing of the servant before the blessing of his master? You should have blessed God first. Immediately the Holy One, Blessed be He, gave the priesthood to Abraham, as it is stated: “The Lord says to my lord: Sit at My right hand, until I make your enemies your footstool” (Psalms 110:1), and afterward it is written: “The Lord has sworn, and will not repent: you shall be a priest forever, because you are a king of righteousness [al divrati malki tzedek]” (Psalms 110:4), which is explained homiletically to mean: Due to the improper words [divrati] of Melchizedek, the offspring of Abraham shall be priests of God forever.
ד"ה והוא כהן: כדברי המתרגם ארמית (אונקולוס: והוא משמש קדם אל עלאה) וכן כל "כהן", והעד (שמות כ"ח) "וכהנו לי".
ופירוש (תהלים ק"י) "על דברתי מלכי צדק" בספר תהלות, כי כהוגן דיבר ויפה עשה שברך אברם בתחילה, בעבור שהתנדב להושיע אשר נשבו, ואחר כך אמר: וברוך השם שעזרו ונתן צריו בידיו.
1. מה ההבדל בין דברי הגמרא לדברי ראב"ע בהערכת מלכי צדק?
2. כיצד מפרשת הגמרא את המילים בתהלים "על דברתי מלכי צדק" ומה משמעות היו"ד של "דברתי"?
ב. פירוש המושג "קונה"
"בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ"
And he blessed him, and said: ‘Blessed be Abram of God Most High, Maker of heaven and earth;
ד"ה קונה שמים וארץ: כמו (תהלים קמ"ו) "עושה שמים וארץ": ע"י עשיתן קנאן להיות שלו.
קנה שמים וארץ MAKER, or POSSESSOR OF HEAVEN AND EARTH — similar to (Psalms 134:3) עשה שמים וארץ “Maker of heaven and earth”: through His having made them He acquired them as His possession.
ד"ה והוא כהן לאל עליון: ... ומלכי צדק לא הזכיר ה' אבל אברם אמר "ה' אל עליון קונה שמים וארץ", כתב רש"י: "קונה כמו עושה, ע"י עשיתן קנאן להיות שלו", ואלה שני פנים הם: ואולי כן הדבר שיבוא לו קנין בענין העשיה וכן (תהלים קל"ט) "כי אתה קנית כליותי", שיכפול "תסוכני בבטן אמי", וכן (דברים ל"ב) "הלא הוא אביך קנך הוא עשך ויכוננך", כי הלשון יאמר "קנין" בעשיה, וההפך (בראשית י"ב) "הנפש אשר עשו בחרן". והנכון מה שאמר עוד: "קנאן להיות לו", כי כל אשר לאדם יקרא "קניינו" ויקרא הצאן "מקנה" בעבור היותו עיקר רכוש האדם. ולשון חכמים "המגביה מציאה לחברו קנה חברו", ... וכן בכל מקום תבוא להם במקום "זכיה", כלומר שהוא שלו.
And Malchitzedek king of Shalem – This is Jerusalem as it says, “His Tabernacle was in Shalem…” (Tehillim 76:3) And in the days of Yehoshua her king was also called “Adonitzedek” (Yehoshua 10:1) because from long ago the nations knew that site was the choicest of all places, located at the center of the settled world. Or they knew its value through received tradition, that it was aligned counter to the heavenly Temple where the Holy One’s Presence dwells, which is called “tzedek” (righteousness). In the midrash Bereshit Rabbah (43:6) it says this place makes its inhabitants righteous (matzdik) – Malchitzedek, Adonitzedek (Yehoshua 10:1). Jerusalem is called righteousness as it says, “…in which righteousness would lodge…” (Isaiah 1:21): It mentions that he is the priest of the Most High Gd to make it know that Avraham never would have given a tithe to a priest of other gods, but since he knew that Malchitzedek was the priest of the Most High Gd he gave him a tithe for the honor of HaShem. The hint to Avraham in this was that the House of Gd would be in that place and there his descendants would bring their tithes and offerings, and there they would bless the Lord. According to the opinion of our Sages who said (Nedarim 32b) that Malchitzedek was Shem the son of Noach, he left his land to go to Jerusalem in order to serve the Lord there. He became the priest of the Most High Gd for them because he was the honored brother of their father, as Jerusalem had always been within the lands of the Canaanites. Rashi wrote above (12:6) ‘and the Canaanites were then in the land’ – they were progressively conquering the land of Israel from the offspring of Shem, Avraham’s ancestor, because Jerusalem fell out in the portion of Shem when Noach divided up the land for his sons (Sifra 126) as it says, “And Malchitzedek the king of Shalem.” And this is not correct, because “And the border of the Canaanites was from Sidon…” (Bereshot 10:19) which includes all of the land of Israel and the border of the sons of Shem was to the east of Masa far from the land of Israel. But, if Noach apportioned the land to his sons and gave the land of Israel to Shem this has the force of ‘one who distributes his possessions directly’ (see Mishna Baba Batra 9:7 and Rashi Gittin 14b). Therefore the children of Canaan settled there until HaShem bequeathed it to the seed of his beloved as I recalled above (10:15 ). MAKER OF HEAVEN AND EARTH. Rashi says: Acquirer is the same as עושה (Maker). [ which is to say:] Through His making he acquired them to be his These are 2 interpretations. Maybe it is so that the word קנין can mean "making," and so [we find "It was You who created (קנית) my kidneys" (תהלים קלט יג) (seemingly קנית means "You have made") becayse [the verse] repeats "You surrounded me [with flesh and bones] in my mothers womb". Also, "Is He not your Father your Maker? (קנך)He made you and firmed you" דברים לב ו) Because Hebrew uses קנין to mean "making" And the opposite is also true, [as we see in the Passuk] "[the souls] that they acquired (עשו) in Charan (לעיל יב ה)" [where עשו means "they acquired,"] and "and from what belonged to our father, he has amassed (עשה) [this entire fortune] (below, 31:1)." The most correct is what [Rashi]states further: "He acquires them to be His." Because everything one owns becomes his "acquisitions." [For ex.,] flocks of sheep and goat are called מקנה (livestock, lit, acquisitions)for flocks were viewed as the main possessions of a person. In the language of the Rabbis "if one picks up a found object on behalf of a friend, his friend acquired (קנה) it" (B.M 8a) "looking at am ownerless object acquires it" (ibid. 118a), and "a mans courtyard acquires for him (ownerless objects) without his knowledge" (ibid 11a). And so, in many places, that [קניה] is used instead of the word זכיה meaning that it means that the [object] becomes his. This is what Onkelus meant he translated ("Whose possessions are heaven and earth"), and did not say ("Maker [or Acquirer] of heaven and earth").
**
1. לפי דעת הרמב"ן יש בדברי רש"י שני פירושים שונים למושג "קונה" ("ואלה שני פנים") מהם שני הפרושים?
**
2. במה מסייעים הפסוקים תהלים קל"ט י"ג; דברים ל"ב ו'; בראשית י"ב ה'; לפירוש הראשון שבדברי רש"י?
**
3. מדוע מעדיף הרמב"ן את הפירוש השני למילה "קונה" על הראשון? (שים לב: מה בין אמונת מלכי צדק לבין אמונת אברם?)
ג. אברם שותף בבריאת העולם
"בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ"
And he blessed him, and said: ‘Blessed be Abram of God Most High, Maker of heaven and earth;
... אמר רבי יצחק: היה מקבל את העוברים ואת השבים ומשהיו אוכלין ושותין, היה אומר להם: "ברכו!", והם אומרים לו: "מה נאמר?" והוא אומר להם: "אמרו: ברוך אל עולם שאכלנו משלו". אמר לו הקב"ה: אני לא היה שמי ניכר לבריותי והכרת אותם בבריותי, מעלה אני עליך כאילו אתה שותף עמי בברייתו של עולם. הדא הוא דכתיב: "קונה שמים וארץ".
1. במה שונה המדרש בתפישת פסוקנו מן הפירושים דלעיל?
2. הניתן להוכיח בעזרת פסוק כ"ב, שאין פירושו של המדרש פשוטו של מקרא?
ד. "תן לי הנפש" - שבח או גנאי?
"תֶּן לִי הַנֶּפֶשׁ וְהָרְכֻשׁ קַח לָךְ"
And the king of Sodom said unto Abram: ‘Give me the persons, and take the goods to thyself.’
"... אִם מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל וְאִם אֶקַּח מִכָּל אֲשֶׁר לָךְ וְלֹא תֹאמַר אֲנִי הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת אַבְרָם"
that I will not take a thread nor a shoe-latchet nor aught that is thine, lest thou shouldest say: I have made Abram rich;
אמר רבי יוחנן: מפני מה נענש אברהם אבינו ונשתעבדו בניו למצרים? מפני שהפריש בני אדם מלהכנס תחת כנפי השכינה, שנאמר "תן לי הנפש".
Rabbi Abbahu said that Rabbi Elazar said: For what reason was Abraham our Patriarch punished and his children enslaved to Egypt for 210 years? Because he made a draft [angarya] of Torah scholars, as it is stated: “He led forth his trained men, born in his house” (Genesis 14:14). These trained men that he took to war were actually his disciples, who were Torah scholars.
מדרש אגדה:
"הרימותי ידי... ולא תאמר..." אותה שעה קידש אברהם שמו של הקב"ה, שלא יחשוב מלך סדום, שעל ידי ממון עשה אברהם מלחמה עם ארבעה המלכים; ולא עשה מלחמה אלא להציל את לוט ואת רכושו שהיה בן אחיו.
הסבר, כיצד נידון אותו מעשה ע"י דעה אחת כראוי לעונש חמור וע"י דעה שניה כקידוש השם?
ה. מקור עושרו של אברהם - שאלות ברש"י
"וְלֹא תֹאמַר אֲנִי הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת אַבְרָם"
that I will not take a thread nor a shoe-latchet nor aught that is thine, lest thou shouldest say: I have made Abram rich;
שהקב"ה הבטיחני להעשירני, שנאמר (י"ב ב') "ואברכך".
'ולא תאמר וגו SO THAT THOU SHOULDST NOT SAY etc. — For the Holy One, blessed be He, has promised to give me riches, as it is said, (Genesis 12:2) “And I will bless thee” (see Rashi on this passage, where the blessing is explained to consist in ממון “wealth”).
מה קשה לרש"י ומה תיקן בדבריו אלה?
ו. הפטרה
ישעיה,
"מִי הֵעִיר מִמִּזְרָח" "צֶדֶק יִקְרָאֵהוּ לְרַגְלוֹ"
רש"י, (על פי ההוצאה המדעית של מאהרשן): ד"ה מי העיר ממזרח: אותו שצדק יקראהו לרגלו. מי העיר את אברהם להביאו מארם שהוא במזרח, וצדק שהיה עושה, היא היתה לקראת רגליו בכל אשר הלך. ד"ה יתן לפניו גויים: מי שהעירו להסיעו ממקומו הוא נתן לפניו ארבעה מלכים וחיילותיהם. ראב"ע: הקדמונים אמרו כי זה רמז על אברהם שהתגבר על המלכים ושבר הצלמים... גם זה נכון.
ולפי דעתי שהוא רמז על כורש, כי כל הפרשה היא דבקה, וכן כתוב (מ"ו י"א) "קורא ממזרח עיט, מארץ מרחק איש עצתי", והנה אחריו (מ"א כ"ה): "העירותי מצפון ויאת, ממזרח שמש יקרא בשמי", ובפרשה כולה מפורש שם כורש "ממזרח".
רד"ק: ד"ה מי העיר ממזרח: והוא אברהם אבינו שהעיר אותו האל לצאת מארץ מזרח, שהיתה ארץ מולדתו, והעיר אותו האל מבית עובדי פסילים. ד"ה צדק יקראהו לרגלו: בכל מקום שהיה הולך, בכל מקום שהיה רגלו שם, היה קורא צדק ואמת, כמו שאמר (בראשית י"ג, ד'): "ויקרא שם אברם בשם ה'". וכינוי יקראהו ל"צדק" – זהו הצדק ואמת, שהיה אומר להם: עזבו העכו"ם, כי אין בהם ממש, ועבדו מי שברא העולם. והיה מלמד אותם דרכי האמונה. היש פלא כזה? איש אחד בין כל בני הארץ שהיו כולם עכו"ם ומוכיחם על אמונתם ולא פחד מהם וממלכיהם – מי העיר לבבו לעשות זאת? הלא אנכי ה'! ד"ה יתן לפני גויים: ומי הוא שנתן לפניו גויים והרדה אותו במלכים, והם ארבעה מלכים: כדרלעומר והמלכים אשר אתו. ויש מפרשים העניין הזה עניין נבואה על כורש, שיעירהו האל ממזרח לבוא על בבל ויתפשם ולא יעמדו לפניו גויים ומלכים. והנכון כמו שפירשנו וכמו שפירש אדוני אבי. וכן תרגם יונתן. אבן כספי: לא זכר בזה הפעול. והטעם: על כורש ועל מלכי מדי, כי ארצו מזרחית צפונית לארץ ישראל... וכן נהג לפעמים לסתום הדברים, ואחר הרבה דברים יבאר ממי הוא מדבר, כמו שעשה במשא בבל (ישעיה י"ג), ורבים כן.
שד"ל: ד"ה מי העיר ממזרח: זה כורש. ד"ה צדק יקראו לרגלו: מי הוא הקורא לו שיבוא אחריו? כאילו האל קורא לכורש אחריו לעשות רצונו ולהשפיל את בבל. ד"ה צדק: כמו בצדק, וכן תרגם יונתן: בקשוט.
1. רש"י ורד"ק הולכים בפירושם בעקבות חז"ל בגמרא ובמדרשים. התוכל למצוא את הסיבה, מה ראו חז"ל ליחס פסוקנו לאברהם?
2. התוכל למצוא נימוקים לפירושו של ראב"ע (נוסף על אלה שמביא הוא בעצמו).
3. מי הוא הנושא של "צדק יקראהו לרגלו" לפי רש"י, רד"ק ושד"ל?
4. מהו הדמיון שמביא אבן כספי למקומנו מישעיה י"ג?
5. התוכל למצוא סיבה לכך למה לא נוקב הנקרא ממזרח בשמו?