פרשת כי-תשא תשכ"ה - לאחר חטא העגל
ועיין גם גיליונות כי תשא תשי"ט, תשכ"ב.
א. שלוש פניות ה' אל משה
לדעת כמה מפרשים יש לראות בשלוש הפניות של ה' אל משה הבאות אחרי תפילת משה השנייה (ל"ב פסוקים ל"א-ל"ב) התקדמות הדרגתית מדין לרחמים.
השווה: דברי ה' בראשונה ל"ב, ל"ג-ל"ד,
דברי ה' בשנייה ל"ג, א'-ב'-ג',
דברי ה' בשלישית ל"ג,ה'.
1. הסבר מהם הסימנים לכך שמידת הרחמים הולכת וגוברת כאן מדיבור לדיבור.
2. מהו איפוא "הדבר הרע" אשר שמע העם בפסוקים ל"ג, א'-ג'? (ועיין ראב"ע ד"ה כי לא אעלה בקרבך).
3. מה הגורם להתגברות מידת הרחמים מלבד תפילת משה?
ב. ביאור פניית ה' הראשונה
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה מִי אֲשֶׁר חָטָא לִי אֶמְחֶנּוּ מִסִּפְרִי וְעַתָּה לֵךְ נְחֵה אֶת הָעָם אֶל אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ הִנֵּה מַלְאָכִי יֵלֵךְ לְפָנֶיךָ וּבְיוֹם פָּקְדִי וּפָקַדְתִּי עֲלֵהֶם חַטָּאתָם"
And the LORD said unto Moses: ‘Whosoever hath sinned against Me, him will I blot out of My book.
ר' אברהם בן הרמב"ם:
פסוק ל"ג:
ד"ה ויאמר ה' וגו': רמז אל אהרן ע"ה. ואני מעתיק בזה מאת אבא מרי ז"ל ושעל מאמר זה אמר השליח ע"ה במשנה תורה (דברים ט' כ'): "ובאהרן התאנף ה' מאד להשמידו ואתפלל גם בעד אהרן בעת ההיא".
פסוק ל"ד:
ד"ה ועתה לך נחה: היינו הנהג אותם והבא אותם כדי שיגיעו ויתישבו במקום אשר דברתי לך, והוא ארץ הכנעני, כלומר: כמו שאמרתי לך בתחילת השליחות (שמות ג' יז') "ואמר אעלה אותם מעני מצרים".
פסוק ל"ד:
ד"ה הנה מלאכי: רמז שלא תהיה ההשגחה בעזרתם השגחה אלוקית נפלאה כהשגחה ביציאתם ממצרים אלא השגחה בדרך הטבע, בנצחון אומה על אומה, כמו שאמר בדניאל (י' י"ג) "שר מלכות פרס, ושר מלכות יון".
פסוק ל"ד:
ד"ה וביום פקדי: רמז לזמן פורענות לעתיד כלומר: אפרע מהם פורענות לעתיד. יש אומרים רמז לפורענות לעולם הבא שהמעתיקים ז"ל קראו אותה "יום הדין" ויש אומרים: פורענות בעולם הזה, אלא שיש בה שהיה, ועל אותה פורענות נאמר (ל"ה) "ויגף ה' את העם על אשר עשו את העגל".
פסוק ל"ד:
ואל זה היה נוטה אבא מרי ז"ל כמו ששמעתי מפיו.
*
1. הסבר, מה רמז יש בפסוקנו לכך שאין הכוונה לעובדי העגל כולם אלא לאהרן?
**
2. מה ראה להוסיף למלים "לך נחה" את המלים "כדי שיגיעו ויתישבו במקום אשר...", שאינם בפסוק - מה תיקן בזה?
*
3. היכן מצינו בתורה "מלאך" בהוראה זו שניתנת לו כאן?
ג. הסרת העדי (1)
"וַיִּשְׁמַע הָעָם אֶת הַדָּבָר הָרָע הַזֶּה וַיִּתְאַבָּלוּ וְלֹא שָׁתוּ אִישׁ עֶדְיוֹ עָלָיו"
And when the people heard these evil tidings, they mourned; and no man did put on him his ornaments.
"... וְעַתָּה הוֹרֵד עֶדְיְךָ מֵעָלֶיךָ"
And the LORD said unto Moses: ‘Say unto the children of Israel: Ye are a stiffnecked people; if I go up into the midst of thee for one moment, I shall consume thee; therefore now put off thy ornaments from thee, that I may know what to do unto thee.’
"וַיִּתְנַצְּלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת עֶדְיָם מֵהַר חוֹרֵב"
And the children of Israel stripped themselves of their ornaments from mount Horeb onward.
ד"ה ויגף: ...ועל כל זה אמר "וישמע העם את הדבר הרע הזה ויתאבלו ולא שתו איש עדיו עליו" כאבלים. והנה השם רחמן מלא רחמים, וכאשר ראה שהתאבלו חזר ואמר בדרך רחמים (ל"ג ה'): "אמור לבני ישראל" כי עד עתה הזכיר "עמך" ו"העם", ועתה יזכירם בשמם החביב; וציוה לאמר להם, כי לטובתם לא אעלה בקרבם, שלא אכלה אותם כרגע, אבל הטיבו אשר עשו להנחם ולהתאבל על חטאתם, כן יעשו תמיד "ואדעה מה אעשה להם", כלומר: אפקוד חטאתם לדעתי כפי התאבלם והנחמם על עוונם, כי אני בוחן לב וחוקר כליות.
ר' אברהם בן הרמב"ם:
פסוק ד':
ד"ה ולא שתו איש עדיו: לא הזדיינו בנטילת כלי זין, כמו שהיו מזדיינים מתחילה, ככתוב (שמות י"ג י"ח) "וחמושים עלו בני ישראל ממצרים", מפני שהיה מסעם בכח אשר רכשו נפשותיהם על ידי השגחתו יתברך עליהם, ככתוב (שמות י"ד ח') "ובני ישראל יוצאים ביד רמה", וכאן נתיאשו ונכנעו, כאשר שמעו הודעת השליח ע"ה על גרעון אותה השגחה הנפלאה וחסרונה.
פסוק ה':
ד"ה ויאמר ה' אל משה... הורד עדיך: מה שנראה לי בזה הוא מה שביארתי בספר "אלכפאיה", שכאשר שמעו העם את הדבר הרע הזה, קצתם לא התכוננו לנסיעה להזדיין בכלי זין ונשארו במצבם ועליהם נאמר "ולא שתו איש עדיו עליו". וקצתם התכוננו והזדיינו והם שנצטוו "הורד עדיך..." ועליהם נאמר גם כן "ויתנצלו בני ישראל את עדיים", ונסתלקה הסתירה על ידי פתרון זה.
ד"ה הורד עדיך: אע"פ שכבר לא שתו איש עדיו עליו, אמר להם עכשו, שיסלקו מן העדי לגמרי. ויש מפרשים, לא שתו אותו במקום הנראה אלא תחת בגדיהם, והוא אמר להם שיורידוהו לגמרי, וינהגו מנהג אבלות על מה שעשו, ויתגלגלו רחמי עליכם.
ר' שלמה אפרים מלונשיץ, כלי יקר:
היו כאן שני מיני עדי: האחד הוא סתם עדי: חחי ונזם וחלי, שהיו מתקשטין בהם; השני הוא אותם כתרים שנתנו להם בחורב על אמרם "נעשה ונשמע". ובפעם הראשונה, ששמעו "את הדבר הרע הזה" והרי הם כמנודים לשמים, על כן "ויתאבלו ולא שתו איש עדיו" ומדקאמר "איש עדיו" ולא אמר "בני ישראל" כמו אחר כך "ויתנצלו בני ישראל את עדים", שמע מינה שמדבר בעדי המיוחד לכל איש ואיש לפי עשרו, וקיבלו עליהם תשובה בעבור החטא הנמשך מן העדי. אבל אותם שני כתרים שקיבלו בחורב לא פרקו... ועל זה נאמר להם שנית "הורד עדיך מעליך" – אפילו אותם שני כתרים. ועל זה נאמר "ויתנצלו בני ישראל את עדים מהר חורב" – אותו העדי הניתן להם בהר חורב. ואמר כאן "בני ישראל" ולא אמר "איש עדיו", לפי שכל ישראל היו שוים בו כעשיר כעני.
הכתב והקבלה, (אחרי הביאו את דברי הרמב"ן):
ומה נעמו דבריו אלה בהתקשרות מאמרי הפרשה. ולפירושו אין "הורד" לעסוק בפעולת ההורדה, אבל "הורד" הוא ההנחה במעמד של הורדה, כלומר: אחר שכבר הורדתם את העדי תניחוהו בכך ולא תשימוהו עוד עליכם, כדי להזכיר תמיד היקר שאיבדתם בסיבת חטאתכם ותתחרטו על עוונכם (אים צושטאנדע דעס אבלעגענס פערבלייבען), וכמו שפירשתיו ב"ואחזק את לב פרעה"...
1. מהו הקושי שאותו מנסים כל הפרשנים הנ"ל ליישב?
2. מה ההבדל בין התשובות השונות הניתנות בזה ליישוב הקושי?
3. הסבר, מה פירוש המלים המסומנות בקו מתוך דברי הרמב"ן? היש להביא לו ראיה מבראשית י"ח כ"א? (ועיין רש"י שם!)
4. מהי הראיה מלשון הכתוב, שאפשר להביא ל"יש מפרשים" שבדברי בעל בכור שור?
5. מהי הראיה מלשון הכתוב שאפשר להביא לדעת בעל כלי יקר, שהמדובר כאן בשני מיני עדי?
6. לאיזה חטא התכוון בעל כלי יקר באמרו "החטא הנמשך מן העדי"?
7. מהי ראייתו של הכתב והקבלה מן שמות י"ד ד', כיצד הוא מפרש הפסוק ומה עניינו לשאלתנו?
ד. הסרת העדי (2)
(המשך מקטע ג')
"וַיִּשְׁמַע הָעָם אֶת הַדָּבָר הָרָע הַזֶּה וַיִּתְאַבָּלוּ וְלֹא שָׁתוּ אִישׁ עֶדְיוֹ עָלָיו וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אַתֶּם עַם קְשֵׁה עֹרֶף רֶגַע אֶחָד אֶעֱלֶה בְקִרְבְּךָ וְכִלִּיתִיךָ וְעַתָּה הוֹרֵד עֶדְיְךָ מֵעָלֶיךָ וְאֵדְעָה מָה אֶעֱשֶׂה לָּךְ וַיִּתְנַצְּלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת עֶדְיָם מֵהַר חוֹרֵב"
And when the people heard these evil tidings, they mourned; and no man did put on him his ornaments.
רלב"ג:
וכאשר שמעו העם הדבר הרע הזה, והוא סור השגחת ה' יתברך מהם, התאבלו על מה שנפקד מהם "ולא שתו איש עדיו עליו". אחשוב שהרצון בזה העדי שניתן להם במתן תורה והוא הנימוס התוריי, שהוא עדי ושלמות למי שיתנהג בו. וכבר ביאר זה הענין אחר זה ואמר, שהם התנצלו העדי שהיה להם מהר חורב, וכאלו הסירו צוארם מתחת עול התורה. והסבר היתה, כי כבר הובטחו בקבלם התורה, שהשגחת ה' יתברך תדבק בהם מפני התורה – כמו שקדם – וכאשר ראו שנפקד מהם זה התכלית, דימו שאין תועלת להם בתורה, וזה היה מרי שני. ולזה אמר ה' אל משה (פסוק ה') "אתם עם קשה עורף" ולא תוכלו לצאת מדעותיכם הנפסדות אשר גדלתם עליהם, וזו היא סיבה, שאם אעלה בקרבך זמן מועט, ישיגך הכליון מפני העונש שאביא עליכם על מרותכם פי, ועתה הוספתם לחטוא להוריד עדיך מעליך, הנה אדעה מה אעשה לך. אמרו ז"ל בשמות רבה: מהן "עדיך"? ר' שמעון בן יוחאי אמר: כלי הזין שנתן להם הקב"ה ושם המפורש חקוק עליו "ומשה יקח את האהל", כיון שראה משה מתנה טובה שהיתה בידם איבדו אותה, מיד כעס עליהם... ואין ספק שזאת המתנה שניתנה להם מחורב היא התורה, ואין ספק ששם מפורש חקוק עליה, כי היא תישרנו אל השגתו יתעלה.
1. במה שונה הרלב"ג בפירושו לפסוק ד' מכל הפירושים שהובאו במקטע ג'?
2. במה שונה הרלב"ג מהם בפירושו לפסוק ה'?
*
3. במה שונה הרלב"ג מהם בפירושו את היחס שבין פסוק ד'-ה' לפסוק ו'?
**
4. מהי מעלת פירושו ומהו חסרונו?