פרשת תרומה תשכ"ט - המשכן
א. מעשה המשכן בהקבלה למעשה בראשית
פרנץ רוזנצוויג בספר Die Schrift und ihre Verdeutschung Buber-Rosenzweig עמודים 116 -117; 39-42;
מקביל פסוקים מתוך בריאת העולם לפסוקים מתוך מעשה המשכן:
בבריאת העולם נאמר: במעשה המשכן נאמר:
1. בראשית א' ז' וַיַּעַשׂ אֱ-לֹהִים אֶת הָרָקִיעַ א' ט"ז וַיַּעַשׂ אֱ-לֹהִים אֶת שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת כ"ה וַיַּעַשׂ אֱ-לֹהִים אֶת חַיַּת הָאָרֶץ (וכן שבע פעמים) שמות כ"ה ח' וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ...
וְעָשׂוּ אֲרוֹן כ"ה כ"ג וְעָשִׂיתָ שֻׁלְחָן כ"ה ל"א וְעָשִׂיתָ מְנֹרַת (וכן קרוב למאתים פעם).
2. שמות כ' י"א שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה'
אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ
אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם 3. שמות כ' י"א וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי
שמות כ"ד ט"ז וַיִּשְׁכֹּן כְּבוֹד ה' עַל הַר סִינַי וַיְכַסֵּהוּ הֶעָנָן שֵׁשֶׁת יָמִים וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִתּוֹךְ הֶעָנָן כ"ד י"ח וַיָּבֹא מֹשֶׁה בְּתוֹךְ הֶעָנָן
4. בראשית ב' א'-ב' וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם
וַיְכַל אֱ-לֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה
שמות ל"ט ל"ב וַתֵּכֶל כָּל עֲבֹדַת מִשְׁכַּן אֹהֶל מוֹעֵד מ' ל"ג וַיְכַל מֹשֶׁה אֶת הַמְּלָאכָה
5. בראשית א' ל"א וַיַּרְא אֱ-לֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה שמות ל"ט מ"ג וַיַּרְא מֹשֶׁה אֶת כָּל הַמְּלָאכָה
6. וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד
וְהִנֵּה עָשׂוּ אֹתָהּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' כֵּן עָשׂוּ
7. בראשית ב' ג' וַיְבָרֶךְ אֱ-לֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי שמות ל"ט מ"ג וַיְבָרֶךְ אֹתָם מֹשֶׁה
1. מה תוכל ללמוד מתוך שבע הקבלות אלה על טעם מצוות עשיית המשכן?
2. הסבר את טעם השוני בנקודה 6 בין הנאמר במעשה בראשית לבין הנאמר במעשה המשכן.
ב. ה' נועד עם משה
"וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל אֲרוֹן הָעֵדֻת אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל"
And there I will meet with thee, and I will speak with thee from above the ark-cover, from between the two cherubim which are upon the ark of the testimony, of all things which I will give thee in commandment unto the children of Israel.
ד"ה ונועדתי לך שם ודיברתי אתך: כי בזה שרתה שכינה ותשרה בכל מקום אשר שם חכמי הדור, אשר מגמת פניהם "השכל וידע אותי" (ירמיהו ט' כ"ב), כמו שיעד באמרו "ושכנתי בתוכם" (כ"ה ח').
1. מאיזו אי הבנה רצה ספורנו למנענו בדבריו אלה?
2. מה ראה ספורנו להוסיף בהזכירו את "חכמי הדור" את דברי ירמיהו ט' כ"ב ומה רצה ללמדנו על ידי תוספת מילה זו? על שאלה זו עיין בירמיהו בפסוק כולו וכן בפסוקים שלפניו!
3. מה ראה ספורנו להביא ראיה לדבריו מפרקנו כ"ה ח', ובמה ברור הפסוק ההוא יותר מאשר פסוקנו?
ג. הארון והתורה
"אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן וְאֵת תַּבְנִית כָּל כֵּלָיו וְכֵן תַּעֲשׂוּ וְעָשׂוּ אֲרוֹן..."
According to all that I show thee, the pattern of the tabernacle, and the pattern of all the furniture thereof, even so shall ye make it.
"ועשו ארון" מה כתיב למעלה? "ויקחו לי תרומה" מיד "ועשו ארון". מה התורה קדומה לכל, כך במעשה המשכן הקדים את הארון לכל הכלים. מה האור קדם לכל מעשה בראשית, דכתיב "ויאמר אלוקים יהי אור" אף במשכן התורה שנקראת אור- שנאמר (משלי ו') "כי נר מצוה ותורה אור" קדמו מעשיה לכל הכלים.
...Another opinion: And they shall make an ark of gopher wood. And immediately after: and they shall make an ark of wood. What is written above? And take for Me gifts. Just as the Torah comes before everything, so too here, in the deeds of the Tabernacle, the Ark comes before any vessel. Just as light came before all the deeds of Creation, as it is written "And E-lohim said 'let there be light' (Genesis 1) so too regarding the Tabernacle, in the Torah that is called light, as it is written 'Because a mitzvah is a candle and Torah is light' (Proverbs 6), all the deeds came after the Torah. Another opinion: 'And they shall make the ark' - why regarding all these vessels it is written 'and you [singular] shall make' but regarding the ark it is written 'and they shall make'? R. Yehudah the son of Shalom said: The Holy One said to him [Moses] - all can come and busy themselves with the ark, so that all come and merit the Torah. And R. Shimon b. Yochai said: There are three crowns -- the crown of royalty, the crown of priesthood and the crown of Torah.The crown of royalty -- this is the shulchan (Table), about which it says, "a gold crown all around."The crown of priesthood -- this is the mizbe'ach (Altar), about which it says, "a gold crown all around."And the crown of Torah -- this is the aron (Ark), about which it says, "a gold crown [all around]"...Why does it say about all of them, "You shall make for it," whereas about the Ark it says, "You shall make on it?" [This is] to teach you that the crown of Torah is superior to all of them. If a person merits Torah -- it is as if he merited them all.
**
1. הסבר מה רמז מצאו במקרא כי התורה קדומה לכל ומה הרעיון הכלול בזה?
**
2. האם תפישת טעם המשכן במדרש זה דומה לתפישת המשכן המונחת ביסוד מקטע א'?
3. התוכל למצוא בפרטי ציווי הארון עוד רמז לכך שהארון חשוב מכל הכלים?