Immersing Dishes in the Mikvah

(כב) אַ֥ךְ אֶת־הַזָּהָ֖ב וְאֶת־הַכָּ֑סֶף אֶֽת־הַנְּחֹ֙שֶׁת֙ אֶת־הַבַּרְזֶ֔ל אֶֽת־הַבְּדִ֖יל וְאֶת־הָעֹפָֽרֶת׃ (כג) כָּל־דָּבָ֞ר אֲשֶׁר־יָבֹ֣א בָאֵ֗שׁ תַּעֲבִ֤ירוּ בָאֵשׁ֙ וְטָהֵ֔ר אַ֕ךְ בְּמֵ֥י נִדָּ֖ה יִתְחַטָּ֑א וְכֹ֨ל אֲשֶׁ֧ר לֹֽא־יָבֹ֛א בָּאֵ֖שׁ תַּעֲבִ֥ירוּ בַמָּֽיִם׃

(22) Gold and silver, copper, iron, tin, and lead— (23) any article that can withstand fire—these you shall pass through fire and they shall be clean, except that they must be cleansed with water of lustration; and anything that cannot withstand fire you must pass through water.

גמ׳ תנא וכולן צריכין טבילה בארבעים סאה מנהני מילי אמר רבא דאמר קרא (במדבר לא, כג) כל דבר אשר יבא באש תעבירו באש וטהר הוסיף לך הכתוב טהרה אחרת

GEMARA: The Sages taught: And they all require immersion in forty se’a of water, including utensils that must first be purged in boiling water or heated until white-hot. The Gemara asks: From where is this matter derived? Rava says: It is derived from that which the verse states with regard to utensils captured in the battle against the Midianites: “Anything that may tolerate the fire, you shall make to go through the fire, and it shall be pure” (Numbers 31:23). By stating: “And it shall be pure,” the verse added to the process another required act of purification in addition to heating the utensil with fire, which is understood to be immersion.

(א) דיני טבילת הכלים. ובו ט"ז סעיפים:
הקונה מהעובד כוכבים כלי סעודה של מתכו' או של זכוכית או כלים המצופים באבר מבפנים אף על פי שהם חדשים צריך להטבילם במקוה או מעיין של ארבעים סאה (טור בשם סה"מ ועב"י): הגה י"א דכלים המצופים באבר אפילו בפנים יטבול בלא ברכה (ב"י בשם סמ"ק וארוך) וכן נוהגין:

(ב) צריך שיהא הכלי רפוי בידו בשעת טבילה שאם מהדקו בידו הוי חציצה ואם לחלח ידו במים תחילה לא לחוש. (ודוקא שלחלח ידיו במי מקוה אבל לא במים תלושים) (משמע ממרדכי פרק השוכר):

(ג) יברך על טבילת כלי ואם הם שנים או יותר מברך על טבילת כלים:

(1) ...One who acquires from an idol worshipper a meal vessel of metal or glass or vessels or covered in lead from the inside - even though they are new one must dunk them in a mikvah or a stream that is forty se'ot. GLOSS: There are those who says that vessels that are covered in lead even on the inside are dunked in a mikvah without a blessing, and this is how we act.

(2) The vessel must be loose in your hands at the time of dunking, for if it is tight in your hands it is an interposition, and if you dampen your hand in the water at the outset there is no need to worry (GLOSS: and specifically that you dampened your hands in the waters of the Mikvah but not in water that is detached).

(3) Bless "on the dipping of a vessel", and if there are two or more bless "on the dipping of vessels".

ערוך השלחן יורה דעה ק"כ:כ"ט

והנה בימינו אלה בכל המדינות עיקר תשמישי כלי סעודה קערות גדולות וקטנות משל חרס מלובנים יפים וברים שקורין פאליוו"א או פארצעלאי"י או פאייאנס ואין בהם שום מתכות ורק הם מלובנים באש והעולם נהגו להטבילן ואינו מובן הטעם על מה הם צריכים טבילה והרי אין בהם הטעם שאמרו חז"ל בזכוכית

Aruch Hashulchan Yoreh Deah 120:9

In our time, all over the world, the main eating utensils are large and small plates made out of very fine kiln-fired clay called "china" "ceramic" or "porcelain," which have no metal in them but they are heated in fire. The common practice is to immerse them, but it is incomprehensible why one would need to since [they are not metal] and the reason the Rabbis gave for immersing glass do not apply.