פרשת בא - Sanctifying Time

Rosh Chodesh - The First Mitzvah

הַחֹ֧דֶשׁ הַזֶּ֛ה לָכֶ֖ם רֹ֣אשׁ חֳדָשִׁ֑ים רִאשׁ֥וֹן הוּא֙ לָכֶ֔ם לְחָדְשֵׁ֖י הַשָּׁנָֽה׃

This month shall mark for you the beginning of the months; it shall be the first of the months of the year for you.

בראשית. אָמַר רַבִּי יִצְחָק לֹֹֹֹֹא הָיָה צָרִיךְ לְהַתְחִיל אֶת הַתּוֹרָה אֶלָּא מֵהַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם, שֶׁהִיא מִצְוָה רִאשׁוֹנָה שֶׁנִּצְטַוּוּ בָּהּ יִשׂרָאֵל, וּמַה טַּעַם פָּתַח בִּבְרֵאשִׁית?...

בראשית IN THE BEGINNING — Rabbi Isaac said: The Torah which is the Law book of Israel should have commenced with the verse (Exodus 12:2) “This month shall be unto you the first of the months” which is the first commandment given to Israel...

The Times They Are A-Changin'

וַיִּפְצַר־בָּם מְאֹד וַיָּסֻרוּ אֵלָיו וַיָּבֹאוּ אֶל־בֵּיתוֹ וַיַּעַשׂ לָהֶם מִשְׁתֶּה וּמַצּוֹת אָפָה וַיֹּאכֵלוּ׃
But he urged them strongly, so they turned his way and entered his house. He prepared a feast for them and baked unleavened bread, and they ate.
ומצות אפה. פֶּסַח הָיָה:
ומצות אפה AND HE BAKED UNLEAVENED BREAD —It was Passover (Genesis Rabbah 48:12).

אמר רב קיים אברהם אבינו כל התורה כולה שנאמר (בראשית כו, ה) עקב אשר שמע אברהם בקולי וגו'

Apropos the previous statement, the Gemara cites that Rav said: Abraham our Patriarch fulfilled the entire Torah before it was given, as it is stated: “Because [ekev] Abraham hearkened to My voice and kept My charge, My mitzvot, My statutes and My Torahs” (Genesis 26:5).

והנה הלא ידוע שכל הנסים וכל ההארות שנתגלה בימים קדמונים מתגלה בכל שנה ושנה. כגון בחנוכה, הנס של חנוכה והחסדים שהיה למתתיהו בן יוחנן כהן גדול כאשר אנו מדליקין הנרות של חנוכה. ובפורים, מתגלה הנסים והחסדים שנתגלה בימי מרדכי ואסתר וכן נתגלה בכל שנה ושנה. וכן ההארה דבשבועות, נתגלה בכל שנה ושנה קדושת מתן תורה. וכן בראש השנה, נתגלה ההארות בריאת העולם כמבואר בכתבי האר"י ולכן התקינו הברכה שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה. ועיין בט"ז בסימן תרפ"ב ס"ג סק"ה שהוקשה לו על הנוסח בזמן הזה ועיין שם שמביא בשם לבוש הנוסח ובזמן הזה:

... And it is known, that all the miracles, and all the revelations that were revealed back in the days, are revealed again each and every year. Like on Hanukkah, the miracle of Hanukkah, and the favors that Matiṯyāhu ben Yōḥānān the High Priest received, are revealed to all of us when we light the Hanukkah candles. ...

R' Moshe Wolfson on Chanukah

ידוע דכל זמן ומועד מיוחס לחדשו ולמשל החודש ובכל חודש שולט מזל וצירוף מיוחד אשר ממנו שולט מזל וצירןף מיוחד אשר ממנו נובע אור מועדים החלים בו.

We Sanctify the Time

גמ׳ למה לי למיתנא ראוהו בית דין וכל ישראל איצטריך סד"א הואיל וראוהו בית דין וכל ישראל איפרסמא לה ולא ליעברוה קמ"ל

GEMARA: The Gemara asks: Why do I need the mishna to teach: If the court and all of the Jewish people saw the new moon? Merely stating that the court saw the moon would have sufficed, since its sanctification depends on them. The Gemara answers: It was necessary for the mishna to teach that even in that case, the month is intercalated. As it might enter your mind to say that since the court and all of the Jewish people saw the new moon, it was publicized that it was the New Moon that day, and let them no longer intercalate the month. Therefore, the tanna of the mishna teaches us that even in the case where all the Jewish people saw the new moon, the New Moon must be declared by the court.

Feminine Reflections - Opening Ourselves to Reflect the Light

Circle, Arrow, Spiral p. 128

Woman, too, like the moon, was the consummate receiver. She was created to stand opposite man (Knegdo), to receive what he had to give (as an ezer), and to translate his ideal into reality. This was reflected in the physical reality-she would receive his seed, symbolic of potential, and would birth the actualization of that potential into this world in the form of a child. Like the moon, the woman represents the experiential and the subjective-she integrates what she receives into her very self. Like the moon, her ability to receive the potential fluctuates and is dependent on a monthly cycle. And like the sun with its consistent glow, the man may have endless potential to produce new life, but ultimately he is dependent on the receiver; without her receiving what he has to offer, his "light," or ability to give life, will not find expression. In another parallel, the moon remains faithful to the light of the sun in the darkness of the night, just as the Jew remains faithful to the light of God through the darkness of exile. Woman, too, remains faithful to the spark of life within her through the long birth process.

הלכות ראש חודש
...תקנו להוסיף אחד ולקרות ד' בתורה ההיא לנשים קאמר מפני שהנשים בטלות בו ממלאכה וה"נ איתא בירושלמי הני נשי דנהיגי דלא למיעבד עבידתא בריש ירחא מנהגא ואיתא בפרק מ"ד מפרקי דר' אליעזר לפי שלא רצו נשים ליתן נזמיהן לבעליהן במעשה העגל לכך נתן להן הקב"ה שכרן ...