(א) בני העיר שמכרו רחובה של עיר, לוקחין בדמיו בית הכנסת.בית הכנסת, לוקחין תבה תבה, לוקחין מטפחות .מטפחות, לוקחין ספרים.ספרים, לוקחין תורה.אבל אם מכרו תורה, לא יקחו ספרים.ספרים, לא יקחו מטפחות.מטפחות, לא יקחו תבה.תבה, לא יקחו בית הכנסת.בית הכנסת, לא יקחו את הרחוב.וכן במותריהן.אין מוכרין את של רבים ליחיד, מפני שמורידין אותו מקדשתו, דברי רבי יהודה.אמרו לו, אם כן אף לא מעיר גדולה לעיר קטנה.
(1) Inhabitants of a town who have sold the open [or marketplace] of the town, may buy for that money a synagogue. The money obtained by the sale of a synagogue, they may apply to the purchase of an ark [to keep the rolls of the Holy Law in]; for that obtained by the sale of such an ark, cloaks or wrappers for the rolls of the Holy Law may be purchased; for the produce of such wrappers, sacred books may be purchased; for the produce of sacred books, a roll of the Holy Law may be purchased; but if they had sold a roll of the Holy Law, it will not be lawful to apply that money for the purchase of [other] sacred books, nor wrappers for the proceeds of sacred books, nor an ark for the proceeds of wrappers, nor a synagogue with the proceeds of an ark, nor an open [or market] place with the money obtained by the sale of a synagogue, and even so in respect to any surplus fund. According to R. Meir, it is unlawful to sell sacred public property to private individuals, because its sanctity becomes thereby lowered: but the sages replied, "If so, it would be also prohibited for a large town to sell sacred things to a smaller one."

What is at stake in the Mishnah? Why are certain transactions permitted or forbidden?

What information is added by the clause about surplus funds?

What questions do you have about the Mishnah? What remains to be clarified?

רש"י

אבל מכרו תורה וכו' - "מעלין בקדש" דכתיב "ויקם משה את המשכן" (שמות מ) בצלאל עשה, ומשה שהיה גדול ממנו הקימו. ולא מורידים - דכתיב "את מחתות החטאת האלה בנפשותם ועשו אותם רקיעי פחים צפוי למזבח כי הקריבום לפני ה' ויקדשו וגו' (במדבר יז) כיון שהוקדשו - הוקדשו. עד כאן

What concept does Rashi understand to be motivating the Mishnah? How well does this work with your prior reading of the Mishnah?

(ב) אין מוכרין בית הכנסת, אלא על תנאי שאם ירצו יחזירוהו, דברי רבי מאיר.וחכמים אומרים, מוכרים אותו ממכר עולם, חוץ מארבעה דברים, למרחץ ולברסקי ולטבילה ולבית המים.רבי יהודה אומר, מוכרין אותו לשם חצר, והלוקח מה שירצה יעשה.
(2) A synagogue may, according to R. Meir, only be sold on condition that it may at any time be repurchased by the original owners; but the sages permit it to be sold permanently, only it may not be sold to be applied to the following occupations: namely, as a bathing-house, as a tanning place [or pit], as a diving-bath, and as a laundry. R. Jehudah says, "It may be sold on the condition that it be made an open court, and then the purchaser is at liberty to turn it to what purpose he pleases."
(ג) ועוד אמר רבי יהודה, בית הכנסת שחרב, אין מספידין בתוכו, ואין מפשילין בתוכו חבלים, ואין פורשין לתוכו מצודות, ואין שוטחין על גגו פרות, ואין עושין אותו קפנדריא, שנאמר, (ויקרא כו) והשמותי את מקדשיכם, קדשתן אף כשהן שוממין.עלו בו עשבים, לא יתלוש, מפני עגמת נפש.
(3) R. Yehudah teaches also, that no funeral orations may be delivered in a synagogue which had become ruinous, nor may it be used as a rope-walk, nor to spread nets therein [to dry, &c.], nor to spread fruit on its roof, nor to use it as a short cut, as it is said (Lev. 26:31), "I will bring your sanctuaries into desolation," that is, they remain sanctuaries even in their desolation. If grass spring up therein, it may not be pulled up, that the view may contribute to the affliction [of the beholder].