טליה אלדן ויערה פרנקל, חברות, מה הופך חבר לחבר אמת?

אנחנו משתמשים במילה חבר המון בחיי היומיום, חבר מועדון, חבר כנסת, חבר קיבוץ.

אך מה הוא חבר בעצם?

ראשית נבין מהי ההגדרה המילונית, הבסיסית של חבר:

אדם קרוב שהוא לא בן משפחה; רע; ידיד

חבר הוא אדם הקרוב לאדם אחר מבחינה רגשית (ידיד, רֵעַ, עמית).

מה הופך חבר טוב לחבר אמת?

חברות אמת לפי דעתנו:

חבר אמת הוא האדם הקרוב ביותר אלינו מלבד המשפחה, אדם שאפשר לדבר איתו ללא בושה וללא שיפוטיות, אדם שאפשר לסמוך עליו שיעמוד לצידנו בכל צרה שתעמוד בדרכנו ויעזור לנו לפלס דרך חדשה עד שנמצא פתרון, אדם שמכיר כל צד באישיותך, אוהב ומעריך את הצדדים הטובים, ועוזר, מבין ותומך בצדדים הרעים והקשים, חבר אמת ידאג לך ויחשוב עלייך ועל טובתך גם אם אתם לא קרובים פיזית.

חברות אמת לפי מפרשים ורבנים:

לפי הרב שלמה אבינר ,

חבר זה מי שתמיד אפשר לסמוך עליו, בכל מצב. הוא תמיד פה אתך כאשר אתה צריך אותו, בחתונה ובגירושים, בבריאות ובמחלה, כשאתה אדם ישר וגם אם שאתה בבית סוהר, הוא לא מסכים עם מה שעשית, אבל הוא עדיין אתך, וכאשר אתה משתחרר, הוא מחכה לך שם עם זר פרחים.
חברות זו ברית. זה דבר יקר מאוד בעולם שמאוד משמח את ריבונו של עולם. לא חבר לשם תועלת עצמו. אמנם גם זה טוב לומר: שמור לי ואשמור לך, שלי שלך אך תמורת זה שלך שלי. אולם הכי טוב זה חבר בלי חשבון. תמיד חבר.
וזה לא קל. לכן נאמר: קנה לך חבר . לא בחר לך חבר, אלא קנה לך חבר, כי בחברות יש להשקיע.
מקטע זה של הרב שלמה אבינר ניתן לראות את חשיבתו של אבינר על חבר אמת, חבר אמת על פי הרב שלמה הוא אדם שיעמוד לצידך תמיד בבריאות ובחולי, גם כשאר אתה אדם טוב וגם שלא, מבחינתו חברות זו ברית, יש לשמור אותה ולטפח אותה ויש להשקיע בחברות.

(ג) וַיִּכְרֹ֧ת יְהוֹנָתָ֛ן וְדָוִ֖ד בְּרִ֑ית בְּאַהֲבָת֥וֹ אֹת֖וֹ כְּנַפְשֽׁוֹ׃

(3) Jonathan and David made a pact, because [Jonathan] loved him as himself.

איזכורים בת"נך לחברות אמת:

דוד ויהונתן- "וַיְהִי, כְּכַלּותוֹ לְדַבֵּר אֶל-שָׁאוּל, וְנֶפֶשׁ יְהוֹנָתָן, נִקְשְׁרָה בְּנֶפֶשׁ דָּוִד; ויאהבו יְהוֹנָתָן, כְּנַפְשׁוֹ".

בציטוט מתוארת פגישתם של דוד ויהונתן, מתואר שנפש דוד נקשרה בנפש יהונתן.

הפרשנות הקלאסית רואה את אהבתם של דוד ויהונתן כאהבה אפלטונית ולא גופנית,

ומציינת אותה כדוגמת מופת לאהבה שאינה תלויה בדבר. למרות האזכורים בספר שמואל למגע פיזי בין שניהם, שכלל חיבוקים ונישוקים, אין רמיזה כאן על מערכת יחסים רומנטית.

אהבת דוד ויהונתן מוזכרת במסכת אבות, ה, ט"ז:

"כל אהבה שהיא תלויה בדבר, בטל דבר, בטלה אהבה.

ושאינה תלויה בדבר, אינה בטלה לעולם.

איזו היא אהבה התלויה בדבר, זו אהבת אמנון ותמר.

ושאינה תלויה בדבר, זו אהבת דויד ויהונתן".

פרשנים נוספים טוענים כי ייתכן שדווקא קשר רוחני לגמרי של רעות בין שני בני אותו מין, הוא הקשר שיכול להגיע למעלה הגבוהה הזו.

ת.ז

סוגה:פתגם

מקור: מסכת אבות

זמן: בשנת 200 לספירה

מקום: יהודה

השיר נכתב על די פרדי מרקיורי (סולן הלהקה) על חברתו מרי אוסטין, מרי ופרדי יצאו לפני שפרדי יצא מהארון, למרות זאת פרדי ומרי נשארו חברי נפש עד שפרדי נפטר. בשיר הוא כותב שלא משנה כמה הוא יסתובב ויחפש הוא תמיד יחזור אליה, בגשם ובשמש, היא הראשונה שהוא יפנה אליה בעת צרה ,שהוא מרגיש איתה בבית ושהיא נותנת לו סיבה לחיות. אנו סבורות ששיר זה קשור לחברות אמת, מכיוון שהוא מתאר אחת כזו, השיר מסביר את כל מה שטוב במערכת היחסים החברית של פרדי ומרי, התמיכה, ההקשבה והרצון להיות ביחד ,למרות שהוא מתאר את החלקים הטובים בחברות בניהם, כותב פרדי שהיא הראשונה שהוא יפנה אליה בשעת צרה.

Ooh you make me live
Whatever this world can give to me
It's you you're all I see
Ooh you make me live now honey
Ooh you make me live

Ooh you're the best friend that I ever had
I've been with you such a long time
You're my sunshine and I want you to know
That my feelings are true
I really love you
Oh you're my best friend

Ooh you make me live

Ooh I've been wandering round
But I still come back to you
In rain or shine
You've stood by me girl
I'm happy at home
You're my best friend

Ooh you make me live
Whenever this world is cruel to me
I got you to help me forgive
Ooh you make me live now honey
Ooh you make me live

You're the first one
When things turn out bad
You know I'll never be lonely
You're my only one
And I love the things
I really love the things that you do
Ooh you're my best friend

Ooh you make me live

I'm happy at home
You're my best friend
Oh you're my best friend
Ooh you make me live
You're my best friend

ת.ז

Your My Best Friend :כותרת

סוג: שיר

Queen מקור: להקת

זמן: 1975

מקום: אנגליה

"יְהוֹשֻׁעַ בֶּן פְּרַחְיָה אוֹמֵר: עֲשֵׂה לְךָ רַב, וּקְנֵה לְךָ חָבֵר,וֶהֱוֵי דָן אֶת כָל הָאָדָם לְכף הזכות"

פסוק של יהושע בן פרחיה המסביר כיצד האדם יצליח בחייו. הוא זקוק לשלושה מרכיבים: עשה לך רב - כדי ללמוד ממנו תורה. וקנה לך חבר - כדי שאותה התורה,

תחלחל ותשפיע בחיי היומיום. יש צורך בחבר כדי לחלוק איתו את סודותיו. והוי דן את כל האדם לכף זכות - שהרי כאשר למד האדם הרבה תורה, ויש לו חברים, יש לו נטיה לפסול כל מה שאינו עולמו. יש לו נטיה לפסול כל מי שאין לו תורה, וכל מי שאינו חברו. לכן אף על פי שעשית לך רב וקנית לך חבר, בכל זאת עליך לדון את כל האדם לכף זכות, כלומר לראות כל אדם כשווה ולא לפסול את האנשים שבסביבתך אשר אינם חיים את חייהם כמו שאתה בוחר לחיות.

רמב"ם על משנה מסכת אבות פרק א משנה ו

ואמרו "וקנה לך חבר" - הוציאו בלשון קנייה, ולא אמר: עשה לך חבר, או: התחבר לחברים, וכיוצא בזה, והכוונה שראוי לאדם שיקנה לעצמו חבר על כל פנים, כדי שייתקנו בו כל עניניו, כמו שאמרו: "אי חברא אי מיתותא", ואם לא מצאו - צריך להשתדל בו, ואפילו ימשכהו לחברות תחילה עד שיהיה חבר, ולא יסור מלכת אחר רצונו, עד שיחזק חברותו, כמו שיאמרו אנשי המוסר: כאשר תתחבר, אל תתחבר לפי מידותיך, אלא התחבר לפי מידות חברך. וכאשר יסמוך כל אחד משני החברים על זה הציווי, תהיה כוונת כל אחד מהם להשלים רצון חברו, ותהיה כוונת שניהם דבר אחד בלא ספק. ומה טוב מאמר אריסטו: "החבר - אחר שהוא אתה".

מדרש שם לחברות.

חברות בגימטריה=616

שווה ערך ל"גלה את גן עדן" שאנחנו מפרשות בתור הגילוי שאתה חווה כשאתה נמצא בחברות חזקה ואמיתית, חברות אמיתית יכולה להשתוות לגן העדן.

התנהגות חברי אמת בזמן משבר​​​​​​​

התנהגות חברי אמת בזמן משבר היא תומכת, מבינה, ומתחשבת, חברי אמת ידירו שינה מעיניהם כדי למצוא פתרון למשבר וידאגו לטובתם חברם.

(ו) יְהוֹשֻׁעַ בֶּן פְּרַחְיָה וְנִתַּאי הָאַרְבֵּלִי קִבְּלוּ מֵהֶם. יְהוֹשֻׁעַ בֶּן פְּרַחְיָה אוֹמֵר, עֲשֵׂה לְךָ רַב, וּקְנֵה לְךָ חָבֵר, וֶהֱוֵי דָן אֶת כָּל הָאָדָם לְכַף זְכוּת:

(6) Yehoshua ben Perachiah and Nitai of Arbel received from them. Yehoshua ben Perachia says, "Make for yourself a mentor, acquire for yourself a friend and judge every person as meritorious."

והחברים - שלושה מינים: חבר תועלת, וחבר נחת, וחבר מעלה.

  • אמנם חבר התועלת, הרי הוא כחברות שני השותפים, וחברות המלך וחייליו.
  • ואמנם חבר הנחת, הרי הוא שני מינים: חבר הנאה, וחבר בטחון.
  • אמנם חבר ההנאה, הרי הוא כחברות הזכרים לנקבות וכיוצא בה.
  • ואמנם חבר הבטחון, הרי הוא שיהיה לאדם חבר שתבטח נפשו בו, לא ישמר ממנו לא במעשה ולא בדיבור, ויגלה לו כל עניניו, הנאה מהם והמגונה, מבלי חשש ממנו שישיגהו בכל זה חסרון, לא אצלו ולא אצל זולתו. כי אם יגיע לנפש בטחון באיש עד לזה השעור - תמצא רוב נחת בשיחתו ובחברותו.
  • ואוהב המעלה, הוא שתהיה תאות שניהם וכוונתם למטרה אחת, והיא: הטוב, וירצה כל אחד להעזר בחברו בהגיע הטוב ההוא לשניהם יחד. וזה הוא החבר אשר ציוה לקנותו, והוא כחברות הרב לתלמיד והתלמיד לרב.

פרשנות:

בקטע זה הרמבם מסווג את החברים לחמישה סוגים, חבר התועלת, חברים שהחברות בינהם תלויה בתועלת כמו חברות בין שני שותפים, חבר הנחת, חבר שהחברות איתו נמצאת רק בחלקים הטובים, בצחוקים ובחלקים הטובים ולא נמצא כשקשה, חבר ההנאה, חברות רומנטית "כחברות הזכרים לנקבות" ,חבר הביטחון, חבר שתבטח נפשך בו, שלא תשמור ממנו כלום, מבלי לחשוש להשפט, חבר שתמצא נחת לדבר איתו ולהיות בחברותו ואוהב המעלה, חברות המעלה את הטוב אחד של השני, "כחברות הרב לתלמיד והתלמיד לרב" בחברות מסוג זו החברים לומדים אחד מהשני ומעלים זה את זה.

ת.ז

כותרת: סוגי חברים

סוגה: חיבור פילוסופי

זמן: המאה השתיים עשרה

מקום: ישראל

(א) יהושע בן פרחיה אומר עשה לך רב וקנה לך חבר וכו':

(ב) הוא למען יורנו דרכי ה' את המעשה אשר יעשה ולמען געור בו בעשותו איזה ענין אשר לא כדת: ואמר עשה לך רב ר"ל (רוצה להגיד) שכל איש יעשה את חבירו עליו כרב שאם יראה בו דבר מגונה יגעור בו ושיהי' דבריו נשמעין לו משא"כ (מה שאין כן) בחבר לבד שלפעמים יתבייש ממנו לגעור בו כ"כ (כל כך).
ואמר עוד: והוי דן את כל האדם לכף זכות. כי לפעמים לא ישמע לחבירו בחשבו עליו שגם הוא עשה שלא כהוגן לכך ידון אותו לכף זכות ואז ישמע אליו בכל:

פרשנות:

יהושע אומר שכל אדם צריך לראות את חבריו לא רק כחבר אלא גם כרב (מורה, אדם שניתן ללמוד ממנו) ואדם שאתה יכול לקבל ממנו ביקורת ולהבינה.

לסיכום, מהמידע שאספנו מהמקורות, אנחנו סבורות שחברות אמת מבוססת על כך שכל אחד מהחברים הוא גם נותן וגם מקבל, כלומר ישנה הדדיות ביחסים. חברות בה כל חבר יכול לדבר בביטחון וללא חשש בידיעה שאם יטעה בדבריו או מעשיו, חבריו יעירו לא ברוגע ולא מרוע, וככה יוכל להשתפר ולגדול כאדם טוב ביותר.

פעילות

בפעילות כל אחד יקבל דף ויכתוב על הדף את שם החבר/ה הכי טוב/ה שלו, לאחר מכן יקראו את הפירוש של הרמבם על סוגי חברים וינסו להבין לאיזה "סוג" לפי הרמבם משתייך חברם.