עמרי גראזי ואורי ברגמן - פעילות ספורטיבית - האם הספורט בנוסף לתרומתו גם מזיק לבריאות שלנו?

ניתן לחפש בענן האינטרנטי על "ספורט" ולרוב נקבל את אותה התשובה כאשר, ספורט עוזר לבריאות , לביטחון , לנפש, ולהנאה העצמית.

אנו מסכימים עם כל הדברים הללו אך, בחרנו לחפש גם כן את הצדדים הרעים והמזיקים של הספורט ואף האם באמת ספורט עוזר לבריאות ולנפש.

כולם אומרים שספורט עוזר לבריאות ומאריך חיים, אך אף פעם לא חשבנו על האם ספורט מזיק לבריאות שלנו.

נפש בריאה בגוף בריא:

השמירה על הגוף היא תנאי הכרחי לשמירה על בריאות הנפש.

כדי לחיות חיים שמחים ומאושרים, אין זה מספיק לטפח את האישיות והשכלה, צריך גם לעסוק בפעילות גופנית ולשמור על תזונה נכונה, כי נפש בריאה - בגוף בריא!

חידה : איזה חברת מוצרי נעליי ספורט ראשי התיבות שלה היא נפש בריאה בגוף בריא?

תשובה : ובכן, התשובה היא "אסיקס" .

השם ASICS הוא ראשי תיבות של הביטוי הלטיני anima sana ב- corpore sano המתורגם ל"נפש בריאה בריאה בגוף בריא " ונובע מאופוריה שאנחנו מרגישים בנפש כאנחנו עוסקים בספורט

התקדמתם יפה,
צריך להעלות את החידה למעלה להתחלה והביא את המילים בלאטינית ולהראות את ראשי התיבות.

אחר כך את המושג פיקוח נפש.
להכין ת.ז לכל מקור, קישוריות לשמות ומושגים להרחבה....
מדרש שם, להכניס צבע- עריכה לסדר.
קדימה יש הרבה עבודה עד יום שני בערב. נותנים ציון.

פיקוח נפש:

פיקוח נפש הוא בעצם מצווה שאדם צריך לשמור על בריאותו ולכן אם האדם לא שומר על גופו הוא חולף על מצווה זו ומפר אותה.

למעשה הוא עובר על מצוות ה"ונשמרתם לנפשותיכם".

העיקרון של המצווה היא שאפשר לחלל את הכל ולהפר מצוות חשובות מאוד אפילו יום כיפור אך, לשמור על בריאותינו.

מאין הוא מגיע?: פיקוח הוא לשון גילוי ופתיחה, ( "וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם..."[2], "וַיִּפְקַח אֱלֹהִים אֶת עֵינֶיהָ וַתֵּרֶא בְּאֵר מָיִם..."[3], "וַיְזוֹרֵר הַנַּעַר עַד שֶׁבַע פְּעָמִים וַיִּפְקַח הַנַּעַר אֶת עֵינָיו"[4].)המשנה[5] מתירה לפקח (=לסתור) ערימה של אבנים בשבת כדי להציל אדם שקבור תחתיה וייתכן שהוא חי. מכאן מגיע הביטוי "פיקוח נפש דוחה שבת", דהיינו פיקוח נפש- גילוי ופתיחה של מפולת על נפש אדם. במהרה הוצא הביטוי פיקוח נפש מהקשרו המקורי והפך להיות שם כללי להצלת אדם בסכנת חיים. כבר התוספתא קובעת כי "אין לך דבר שעומד בפני פיקוח נפש" (תוספתא, שבת ט, כב). (במשנה משמש מושג זה להשגחה על עניינים, כשם שאנו משתמשים בו היום (כגון פיקוח ערוני), לדוגמה "מחשיכין על התחום לפקח על עסקי כלה ועל עסקי המת להביא לו ארון ותכריכין"[6]. לעומת זה במקורות היהודיים ישנם מספר מושגים הלכתיים שונים המתייחסים לשמירה על הבריאות ועל החיים. כגון "סכנת נפשות"[7], "שמירת נפש", הצלת נפש".)

כתובה מהמאה ה-18בתלמוד בבלי יש למסכת זו 111 דפים.מַסֶּכֶת כְּתוּבּוֹת היא המסכת השנייה בסדר נשים, שהוא הסדר השלישי במשנה. במסכת זו שלושה עשר פרקים אשר עוסקים ברובם בפרטי הלכות הכתובה (שטר ההתחייבות שכותב הבעל לאישה בשעת הנישואין), ובשאר התחייבויות הבעל והאישה זה כלפי זו, וזו כלפי זה. במסכת נידונים גם הלכות אונס ומפתה ומוציא שם רע.

אמר רב אנחה שוברת חצי גופו של אדם שנאמר (יחזקאל כא, יא) ואתה בן אדם האנח בשברון מתנים ובמרירות תאנח ורבי יוחנן אמר אף כל גופו של אדם שנאמר (יחזקאל כא, יב) והיה כי יאמרו אליך על מה אתה נאנח ואמרת אל שמועה כי באה ונמס כל לב ורפו כל ידים וכהתה כל רוח וכל ברכים תלכנה מים

תלמוד בבלי כתובות ס"ב א'

§ Apropos a dispute between Rav and Rabbi Yoḥanan with regard to the construction of the Temple, the Gemara cites another dispute between them. Rav said: Groaning breaks half of a person’s body, as it is stated: “Groan, therefore, you son of man, with the breaking of your loins, groan so bitterly” (Ezekiel 21:11), which indicates that groaning breaks half of a one’s body, down to his loins. And Rabbi Yoḥanan said that groaning breaks even a person’s entire body, as it is stated: “And it shall be, when they say to you: Why are you groaning? That you shall say: Due to the tiding, for it comes, and every heart shall melt, and all hands shall be slack, and every spirit shall be faint, and all knees shall drip with water” (Ezekiel 21:12).

פרשנות ביאור שטיינזלץ:

כיון שהוזכרה מחלוקת רב ור' יוחנן בענין בית המקדש, מביאים מחלוקת נוספת ביניהם, אמר רב: אנחה שוברת חצי גופו של אדם, שנאמר: "ואתה בן אדם האנח בשברון מתנים ובמרירות תאנח"(יחזקאל כא, יא), משמע שהאנחה שוברת חצי הגוף עד המתניים. ור' יוחנן אמר: אף כל גופו של אדם, שנאמר: "והיה כי יאמרו אליך על מה אתה נאנח ואמרת אל שמועה כי באה ונמס כל לב ורפו כל ידים וכהתה כל רוח וכל ברכים תלכנה מים" (יחזקאל כא, יב), משמע שבאנחה יש שברון כל הגוף כולו.

ואיך הוא תורם ומזיק לנו אנו בחרנו לעסוק בנושא הפציעות: שכל אצן מקצועי או שחיין או רוכב בוודאי שמע או חווה את הפציעות הבאות שמציקות באמצע הפעילות ודוקרניות כל כך:

  • שברי מאמץ: נשים רגישות יותר לפציעות אלו, ובעיקר נשים שסבלו מהפרעות אכילה הקשורות בהפסקת המחזור. הכאבים בקדמת השוק או בכף הרגל יורגשו בתחילה בעת הפעילות עצמה, וככל שתגבר הדלקת יורגשו הכאבים גם במנוחה.
  • כאבים בקדמת הברך: כאבים אלו נגרמים מסיבות רבות כגון מבנה הגוף, חולשה שרירית בשרירי הירך או מסביב לברך, ובעיקר משך אימון, מרחק ומהירות שמוגברים בצורה שאינה הדרגתית. קיימת חשיבות רבה לאבחון הסיבה לכאבים, משום שהסחוס במפרק הברך עלול להינזק ואז ההחלמה עלולה להיות בעייתית עד בלתי אפשרית. אם העומס הוא על גיד הפיקה, מתיחות, מנוחה וחיזוק שרירי הברך יבצעו את העבודה.
  • כאבים בגב התחתון: כאבים אלו נובעים בעיקר בשל יציבה לקויה או חולשה בשרירים המייצבים את עמוד השדרה. סדרה של מתיחות ותנועתיות לגב התחתון, למפרק הירך ולשרירי הליבה יעזרו בהפגת הכאב.
  • כאבים בשריר התאומים ו/או בגיד אכילס: כאבים אלה משמעם דלקת בשריר או בגיד של השרירים המבצעים את העלייה על קצות האצבעות, והם נובעים בעיקר ממהירות ריצה גבוהה מדי. במקרה זה יש לאפשר מתיחות של הגיד וחיזוק שריר התאומים. להקלת כאב מתמשך הפוגע באיכות החיים מומלץ למרוח תכשירים נוגדי דלקת כמו וולטרן אמולג'ל, המכילים חומר פעיל שחודר לרקמת השריר או למפרק.
  • כאבים בעקב או בתחתית כף הרגל: כאבים אלו נגרמים בשל חולשה של רקמת החיבור בתחתית כף הרגל, במקביל למהירות ריצה גבוהה מדי. במקרה זה יש לבצע מתיחות לחלק זה של כף הרגל וכן תרגילי חיזוק לאצבעות.
  • שברי מאמץ: נשים רגישות יותר לפציעות אלו, ובעיקר נשים שסבלו מהפרעות אכילה הקשורות בהפסקת המחזור. הכאבים בקדמת השוק או בכף הרגל יורגשו בתחילה בעת הפעילות עצמה, וככל שתגבר הדלקת יורגשו הכאבים גם במנוחה.
  • כאבי ברכיים: הפציעות הנפוצות ביותר כתוצאה משימוש יתר באופניים מתרחשות במפרק הברך, וגורמות לכאבים בקדמת הברך או לדלקת בגיד הפיקה או הארבע ראשי. הכאבים נובעים לרוב מחולשה בשרירי הישבן, אשר מרחיקים ומסובבים את הברך החוצה ובכך מונעים את קריסתה.
  • כאבים בגב או צוואר: נובעים בדרך כלל משהייה ארוכה מדי במנח רכיבה יחיד או מטכניקת רכיבה לא תקינה. מומלץ לבצע מתיחות לצוואר, כולל קירוב הסנטר אל בית החזה ללא לקיחת הראש קדימה, וכן לשנות את האחיזה בכידון. לרוכבים עם בעיית יציבה שבה עמוד השדרה החזי קמור (קיפוזיס) מומלץ לבצע תרגילי חיזוק ומתיחות לגב העליון ולחזה. גם שרירים קצרים מאחורי הירך או לפניה יגרמו לגב התחתון להתעגל ולצוואר להיות במצב של פשיטה מוגברת, לכן יש לבצע תרגילי גמישות לירך האחורית ולשרירים בקדמת האגן. שרירי ליבה חלשים עלולים גם הם להגביר כאבי גב, בעיקר בעת רכיבות ארוכות.
  • כאבים בשורש כף היד או נימול באצבעות: נובעים בעיקר מאחיזת הכידון במרפקים נעולים (בעיקר בעת רכיבה על מהמורות) ומהחזקת שורש כף היד מתחת לקו הכידון. יש לערוך שינויים באחיזה מעת לעת, למקם את הידיים נכון על הכידון ולהקפיד על תנועתיות ומתיחת שורש כף היד לפני הרכיבה.
  • כאבים או נימול במפשעה: כאבים אלו אצל רוכבים גברים נגרמים כתוצאה מחסימת זרימת הדם לאזור. ייתכן שכיסא רחב יותר ומרופד או מכנסי רכיבה מרופדים ישפרו את ההרגשה.

מתוך- אתר SHVOONG.

חיסרון בספורט :

ובכן, לא תמיד זה נכון וצריך לדעת איך לזהות זאת.

המציאות מוכיחה כי הפעילות הגופנית שבני האדם בוחרים יכולה דווקא לקצר להם את החיים,

להפוך אותם לחולים ומצב זה אינו נדיר כלל.

חיינו המערביים נעים בקצב מהיר ובהדרגה הופכים ליותר אינטנסיביים ותובעניים.

הדרישות הגבוהות שאנו מבקשים מגופנו בתפקודי היומיום למימוש עצמי, צורכים משאבים וחומרי גלם חיוניים. מזון איכותי,

שנת לילה מזינה ומערכת עצבים נינוחה אינם מובנים מאליהם בשגרת היום יום של רבים מאיתנו,

אך חשובים לאין ערוך ממה שמקובל לחשוב.

עייפות כרונית, קשיי מיקוד, תחושת מתח נפשי הולכת וגוברת

וכאבי גוף תמידיים הם הסימנים הנפוצים המראים כי מצב בריאותנו מדרדר.

ככל שהמאמץ הנדרש מאיתנו עולה, אנו זקוקים לגוף ונפש חזקים יותר על מנת שנוכל לעמוד במשימה.

הדרך הנפוצה להשיג זאת היא בעזרת פעילות גופנית.

לא לחינם התפתחו תחרויות תחת הכותרת "אנשי הברזל" והמודל הגופני הנחשק הוא מחוטב ללא חת.
המענה הנפוץ לתחלואים אלו הוא פעילות גופנית, כולנו שמענו זאת מספר רב של פעמים.

פעילות גופנית גם היא בעצמה צרכנית משאבים לא מבוטלים.

ספורט עלול להאיץ את תחושת התשישות ואף להוביל לחולשה חיסונית ותחלואה מגוונת.

השפעות סטרואידים על גוף של ספורטאי: כשספורטאי לוקח סטרואידים הוא מטה את האיזון הנורמלי של ההורמונים בגוף, דבר שבא לידי ביטוי בצמיחה מואצת של שרירים, בהחלמה מהירה יותר מאימונים מפרכים, שמאפשרת להתאמן יותר, וגם מעורר רגשות אגרסיביים שיכולים לסייע בענפי ספורט מסוימים. בצד זה הספורטאים משלמים על זה מחיר בדמות שינויים פיזיולוגיים כמו הקרחה, גדילת שדיים אצל גברים, בעיות פוריות, אין אונות ועוד. לנשים הם יכולים לגרום לנשירת שיער, עיבוי הקול, שיעור יתר ובעיות פוריות.

הסמים האלה נכנסו לראשונה לשימוש במזרח אירופה בשנות החמישים ואפשרו למזרח גרמניה להגיע לצמרת העולמית בענפי ספורט רבים במשך קרוב לעשרים שנה. חלקנו עוד זוכרים את אותן נשים אתלטיות גדולות ומפחידות. באולימפיאדת סיאול האתלט הקנדי בן ג'ונסון שבר את שיא העולם בריצת מאה מטר אך נפסל אחרי שהתגלה שהוא השתמש בסטרואידים. בדיעבד הוא לא היה היחיד, גם קרל לואיס, האצן שהגיע למקום השני, הודה שהשתמש בסטרואידים.

ניתן לראות שהיו כמה ספורטאים שהגיעו לאולימפידה והשתמשו בסמים ממריצים בכדי לנצח בתחרות. לדוגמא, אתלטית אמריקאית בשם מריון ג'ונס מעולם לא נתפסה בבדיקות סמים. רק ב-2007 הודתה בשימוש בסטרואידים לפני אולימפידת סידני (2000) בה זכתה בחמש מדליות, בהן שלוש זהב. וכל המדליות נשללו ממנה.

היתרון בספורט: עיסוק בכושר ובספורט מומלץ וטוב לבריאות, אך חשוב לבצע את התרגילים בזהירות, ולהיוועץ ברופא לפני שמתחילים. מומלץ גם לקבל הנחיה מקצועית של מדריך או מדריכת כושר מוסמכים. כאשר אנו מבצעים פעילות גופנית, אנו מפעילים את רוב מערכות הגוף : הלב והנשימה, המערכת התנועתית שכוללת את השרירים, הגידים, הרצועות והמפרקים והמערכת העצבית. פעילות זו, תורמת רבות לאורח החיים שלנו. במאמר זה אציג כיצד הספורט תורם לבריאותינו.

ראשית, פעילות גופנית נכונה עוזרת לשמור על משקל בריא. המזון מספק לגוף דלק בצורה של קלוריות. הגוף שלנו זקוק לכמות מסוימת של קלוריות כדי להתקיים. אם אתה פעיל הגוף שלך זקוק ליותר קלוריות. אם אינך פעיל הגוף לא זקוק ליותר קלוריות. במידה ותאכל מעבר לדרישת הגוף אתה עלול לעלות במשקל. שילוב של תזונה נכונה ופעילות גופנית, הוא שילוב מעולה שמוריד את אחוזי השומן בגוף, בדרך בריאה וניתנת לשימור.

שנית, פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח. אנו בדרך כלל מרגישים טוב כאשר גופנו גמיש, חזק ומסוגל לבצע פעילויות שונות. חשוב שנדע שפעילות גופנית מעלה את מצב הרוח. כאשר אנו פעילים המוח מפריש חומר כימי שנקרא אנדורפין שגורם למצב רוח מרומם יותר. גם מי ששונא להתעמל, יודע לזהות שאחרי אימון גופני מצב הרוח עולה. כעת הביטוי הידוע "נפש בריאה בגוף בריא" מקבל הוכחה.

בנוסף לכך, פעילות גופנית מחזקת את המערכת החיסונית. פעילות גופנית סדירה ומתונה יכולה לסייע לגוף להדוף תסמיני הצטננות, שפעת ווירוסים שמחלישים את המערכת החיסונית. עם זאת,חשוב לא להגזים. חוסר פעילות תורם לירידה בתפקוד המערכת החיסונית, ואנשים שלא מבצעים פעילות גופנית כלשהי עלולים לחלות במחלות הקשורות במערכת החיסון.

מתוך ההיגדים של איציק רבי

היגד היסטורי:

הפעילות הגופנית נחשבה בעולם היהודי לפעילות חיובית. לדעת החוקרים "היהדות מעולם לא התנגדה להתעמלות, כל עוד לא היו קשורים בה הֶבֵּטִים של חוסר מוּסָרִיּוּת" , וכן כל עוד היתה ההתעמלות מְתוּנָה ולא גרמה לעברות על מצוות כגון מִצְוַת השבת.

היהדות הושפעה מאוד בענין זה מן התרבות ההלניסטית, אך בעוד שבתרבות זו היו הבטים של ההתעמלות שהיו מובנים מאליהם (כמו למשל ההתעמלות בעֵירום – המילה "גימנוס", שממנה נגזרו כל מונחי הספורט, פירושה: "תרגיל המתבצע בעירום"), ביהדות נחשב הדבר לבלתי צנוע ולבעייתי.

כיום פעילות הספורט וההתעמלות כפעילות של פנאי, הכרחית לשמירה על בריאוּת תקינה, אך באותם ימים רוב המקצועות היו כרוכים בפעילות גופנית רבה, וכן פעילויות היום-יום: ההליכה אל השוק, אל המעיין, אל השדה וכיוצא באלה – כולם דרשו פעילות גופנית רבה ממילא, כך שהצורך הבריאותי בהתעמלות, היה מעט פחות מודגש.

כתובות ס"ב א מתוך תלמוד בבלי

האם אוציא כוחי בעת זקנה?:

​​​​​​​ר' אבהו הוה קאי בי באני הוו סמכי ליה תרי עבדי איפחית בי באני מתותיה איתרמי לי' עמודא סליק ואסקינהו ר' יוחנן הוה קסליק בדרגא הוו סמכי ליה רב אמי ורב אסי איפחתא דרגא תותיה סליק ואסקינהו אמרי ליה רבנן וכי מאחר דהכי למה ליה למיסמכיה אמר להו א"כ מה אניח לעת זקנה:

ומסופר על כוחם של בני ארץ ישראל: ר' אבהו הוה קאי בי באני[היה עומד בבית המרחץ], הוו סמכי ליה תרי עבדי [והיו סומכים אותובהליכתו שני עבדים], איפחית בי באני מתותיה [נפחת בית המרחץ מתחתיו ונהרס], איתרמי ליה עמודא [הזדמן לו עמוד] שעמד עליו,סליק ואסקינהו [עלה בעצמו והעלה ביחד עימו את שניהם], שכל כך היה גיבור כוח. וכיוצא בזה מסופר: ר' יוחנן הוה קסליק בדרגא[היה עולה במדרגות], הוו סמכי ליה [היו סומכים אותו] רב אמי ורב אסי. איפחתא דרגא תותיה [נשברה המדרגה שמתחתיו], סליק ואסקינהו[עלה והעלה אותם]. אמרי ליה רבנן [אמרו לו חכמים]: וכי מאחר דהכי[שכך], שאתה חזק כל כך, למה ליה למיסמכיה [למה צריך לסמוך אותו]? אמר להו [להם]: אם כן אעשה ואוציא כוחי עתה מה אניח לעת זקנה?

ג שנינו במשנה: והפועלים עונתם שתים (פעמיים) בשבת (בשבוע). ומקשים: והתניא [והרי שנינו בברייתא]: הפועלים עונתם אחת בשבת! אמר ר' יוסי בר' חנינא: לא קשיא [אין זה קשה]; כאן במשנה שאמרנו שעונת הפועלים פעמיים בשבוע, הרי זה בעושין מלאכה בעירן, כאן בברייתא שאמרנו שעונתם פעם בשבוע, הרי זה בעושין מלאכה בעיר אחרת. תניא נמי הכי [שנויה ברייתא גם כן כך] כדבריו:הפועלים עונתם שתים בשבת, במה דברים אמורים — בעושין מלאכה בעירן, אבל בעושין מלאכה בעיר אחרת — עונתם אחת בשבת.

מפונקי ארץ ישראל:

אלא אמר אביי כדרב דאמר רב כגון רב שמואל בר שילת דאכיל מדידיה ושתי מדידיה וגני בטולא דאפדניה ולא חליף פריסתקא דמלכא אבביה כי אתא רבין אמר כגון מפנקי דמערבא .

אלא אמר אביי: יש לומר כפי שפירש זאת רב, שאמר רב: הכוונה היא כגון רב שמואל בר שילת, דאכיל מדידיה, ושתי מדידיה, וגני בטולא דאפדניה, ולא חליף פריסתקא דמלכא אבביה [שאוכל משלו, ושותה משלו, וישן בצל ביתו, ואין שליח גובה המיסים של המלך עובר על פתחו], משום שלא ידעו שהוא אמיד, ואדם כזה שיש לו פרנסה ואין לו דאגות הוא הקרוי "טייל". כי אתא [כאשר בא] רבין מארץ ישראל לבבל אמר: כגון מפנקי דמערבא [המפונקים של ארץ ישראל] הם הקרויים "טיילים".

ומסופר על כוחם של בני ארץ ישראל: ר' אבהו הוה קאי בי באני[היה עומד בבית המרחץ], הוו סמכי ליה תרי עבדי [והיו סומכים אותובהליכתו שני עבדים], איפחית בי באני מתותיה [נפחת בית המרחץ מתחתיו ונהרס], איתרמי ליה עמודא [הזדמן לו עמוד] שעמד עליו,סליק ואסקינהו [עלה בעצמו והעלה ביחד עימו את שניהם], שכל כך היה גיבור כוח. וכיוצא בזה מסופר: ר' יוחנן הוה קסליק בדרגא[היה עולה במדרגות], הוו סמכי ליה [היו סומכים אותו] רב אמי ורב אסי. איפחתא דרגא תותיה [נשברה המדרגה שמתחתיו], סליק ואסקינהו[עלה והעלה אותם]. אמרי ליה רבנן [אמרו לו חכמים]: וכי מאחר דהכי[שכך], שאתה חזק כל כך, למה ליה למיסמכיה [למה צריך לסמוך אותו]? אמר להו [להם]: אם כן אעשה ואוציא כוחי עתה מה אניח לעת זקנה?

עברית

הסיפור הזה בעצם אומר למה שאעסוק בספורט בעת זקנה, למה האתעייף בעת הפעילות הגופנית. הסיפור הזה תורם לומר למה הספורט מזיק. הרעיון בפירוש זה הוא למה שאוציא כוחי? לא, הספורט הוא מזיק לבריאות הוא לוקח ממך את האנרגיה

אז, מה אניח ? הכוח והבריאות שלנו צריכה וחייבת להישמר הפעילות הגופנית מזיקה לנו לבריאות היא לוקחת מאיתנו את המנוחה ואת הבריאות.

ולכן הדברה הזו אומרת למה הספורט מזיק לבריאות ולמה היא לוקחת את הכוח מאיתנו.

דעתנו האישית היא שהפעילות חשובה ביותר לחיים שלנו, אנחנו אוהבים לעשות כל פעילות שגורמת לגוף שלנו להתאמץ ולחוות את הפעילות.

אמנם, לפעילות זו גם כן גורמים קשים כמו בעיות לב ושימוש בסטרואידים לשיפור תוצאות אך להריסת הגוף. היה חשוב לנו בעבודה זו להמחיש את הדברים הקשים בספורט ולא רק את הדברים החיוביים.

בעבודה הבאנו ציטוטים מן העבר בכדי להסביר על חשיבות הספורט, ואת הבעיות גם בלעשות פעילות.

בחזרה לדעה שלנו שספורט באמת תורם ועוזר, בחרנו בציטוט ע"י מרטין לוטר קינג שאומר: כל מה שאתה בעצם צריך לעשות זה להתקדם ולנוע בחיים למרות כל הבעיות והתירוצים הפרטיים שלך ולכן, בחרנו לקשר את הציטוט לספורט.

ציטוט נוסף שבחרנו בו הוא לצאת מאזור הנוחות שלך ובכך תתחיל לחוות את האמת כי אין מאוחר להתחיל ולחוות את הספורט. (הציטוט הזה מגיע מפיו של ניל דונאלד וואלך ובחרנו לקשר אותו גם כן לנושא הפעילות הגופנית)

לפני כל הסוגים הרבים של הפציעות בואו נתחיל, איך קוראת, נגרמת פגיעה או פציעה בגוף. כאבי שרירים שלא על רקע דלקת הינם כאבים נפוצים. הם יכולים להיגרם, בין ביתר, מפעילות מאומצת, תנועה לא נכונה, חשיפה לקור, שינה על מזרון לא מתאים, הרמת משאות, חוסר גמישות, חוסר חימום ומתיחת השרירים טרם פעילות ועוד.

פציעות הן דבר נורא והן יכולות להיגרם בכל סוג של ספורט.

יש מומחים הטוענים שכאבי שרירים או פציעות נגרמים מדברים אחרים.

המומחים מסבירים כי לא כל כאבי השרירים נובעים מפעילות גופנית מאומצת או מתח שרירי גבוה. ישנם גם מספר מקורות פתולוגיים שעלולים לגרום למיאלגיה, למשל:

דלקות ומחלות דלקתיות כמו שפעת או דלקות כבד, מחלות ראומטולוגיות כגון: אוסטאוארתריטיס, דלקת מפרקים שגרונית או לופוס. מחלת הפיברומיאלגיה תלווה גם היא בכאבי שרירים מפושטים.

מחלות נוירולוגיות דוגמת פרקינסון, טרשת נפוצה או דושן. מחלות עור ורקמות חיבור כמו שלבקת חוגרת והרפס זוסטר יגרמו לדלקות מקומיות בעור, לעיתים לפריחה סביב האיזור הנגוע ולרגישות שרירית מוגברת. לעתים, כאבי שרירים עלולים לנבוע ממצבים אקוטיים חמורים כגון: סרטן או מחלת לב אקוטית.

שינויים במערכת ההורמונלית בגוף, אם בעקבות נטילת תרופות שלא מתאימות לגופינו או נטילתן באופן לא מאוזן. צריכת אלכוהול וסמים כמו קוקאין או סטרואידים וכן שימוש בתכשירים מסוימים כמו תרופות מסוג קורטיקוסטרואידים ואפילו כדורים להורדת כולסטרול העלולים גם הם להשפיע על הגוף.

קיימים מצבים של חסרים טבעיים בגוף, כגון: ירידה ברמת האסטרוגן ופרוגסטרון אצל נשים בגיל המעבר, חסך תזונתי או חוסר בוויטמינים מסוימים כמו מגנזיום,סידן, אשלגן וויטמין D, כאשר הרקע לכאבי השרירים הללו יהיה בעצם מחלה מטבולית.

בסרטון מסופר על השחקן בן רייס. בן היה שחקן מאוד דומיננטי בקבוצות ששיחק,

כתקופתו כשחקן מצליח עבר כמה פציעות קשות בברך ושיקומים רבים לאחר השבר השלישי חטפו הלם הוריו ובן בעצמו שחלומו בעצם נקטע.

הוא לא יכול להראות את הכישרון שלו יותר ולא יכול לשחק. בהיסטוריה של הספורט רואים הרבה פציעות שקוטעות קריירה של ספורטאי והסיפור של בן מאוד מיוחד! לאחר העזיבה מהכדורסל בן התחיל בכדורסל בכיסא גלגלים ובכך הוא המשיך לקיים את התשוקה שלו. כאן אנו רואים את חשיבות הספורט! אנחנו יכולים לראות איך הכדורסל תרם לו ובפציעה כל מה שהוא עבד בשבילו נגמר.

תלמוד בבלי - גמרא, שבת.

בשלמא הביאו נתר הביאו מסרק קמשמע לן דברים של חול מותר לאומרם בלשון קדש פתחו פומייכו ואפיקו הבלא נמי כדשמואל דאמר שמואל הבלא מפיק הבלא אלא אשתו מיא דבי באני מאי מעליותא דתניא אכל ולא שתה אכילתו דם וזהו תחילת חולי מעיים אכל ולא הלך ארבע אמות אכילתו מרקבת וזהו תחילת ריח רע הנצרך לנקביו ואכל דומה לתנור שהסיקוהו על גבי אפרו וזהו תחילת ריח זוהמא רחץ בחמין ולא שתה מהן דומה לתנור שהסיקוהו מבחוץ ולא הסיקוהו מבפנים רחץ בחמין ולא נשתטף בצונן דומה לברזל שהכניסוהו לאור ולא הכניסוהו לצונן רחץ ולא סך דומה למים על גבי חבית:
The Gemara analyzes the lessons learned from this story. Granted, when Rav Yehuda said: Bring me natron, bring me a comb, he was teaching us that mundane matters are permitted to be spoken in the bathhouse, even in the sacred language. When he said: Open your mouths and let out air, that too is in accordance with that which Shmuel said, as Shmuel said: Heat produces heat. The hot air that one inhales causes him to sweat more quickly. However, drink the water of the bathhouse, what benefit is there in doing that? The Gemara answers: As it was taught in a baraita: One who ate and did not drink at all, what he ate becomes blood and that causes the onset of intestinal disease. One who ate and did not walk four cubits after eating, what he ate rots and that causes the onset of bad breath. One who needs to defecate and ate is similar to an oven that was lit on top of its ashes. When ashes from a previous fire are not swept out, and new logs are placed on top of the old ones, it inhibits the burning and dirties the oven, and that causes the onset of odor of the filth of perspiration in a person. As far as our matter is concerned, the baraita teaches: One who bathed in hot water and did not drink from it is like an oven that was lit from the outside and not lit from the inside. The lighting is ineffective and the oven does not heat properly. Rav Yehuda told his servants to drink the hot water while bathing so that they would be heated from the inside and the outside. The baraita continues: One who bathed in hot water and did not rinse afterward with cold water is like iron that was placed in the fire and not placed afterward in cold water, which leaves the iron soft. And one who bathed and did not smear himself with oil afterward is like water that was poured on top of a barrel, and not into it. The water spills outside the barrel.

פירוש ביאור שטיינזלץ:

בשלמא [נניח לענין] שאמר הביאו נתר הביאו מסרק קא משמע לן[השמיע לנו] כי דברים של חול מותר לאומרם בבית המרחץ אףבלשון קדש. ומה שאמר פתחו פומייכו ואפיקו הבלא [פתחו פיכם והוציאו הבל] הרי זה נמי [גם כן] כדברי שמואל, שאמר שמואל: הבלא מפיק הבלא [הבל מוציא הבל], וההבל שיכנס דרך הפה גורם לזיעה שתצא מהר יותר. אלא "אשתו מיא דבי באני" מאי מעליותא ["שתו מים של בית המרחץ" מה המעלה בדבר]? ומשיבים:דתניא כן שנינו בברייתא] אכל אדם ולא שתה כלל — אכילתונעשית דם, וזהו הגורם לתחילת חולי המעיים. אכל ולא הלך ארבע אמות אחר האוכל — אכילתו מרקבת, וזהו תחילת ריח רע בפה. הנצרך לנקביו ואכלדומה לתנור שהסיקוהו על גבי אפרו, שלא גרפו מתוכו את אפר ההסקה הקודמת אלא הניחו עצים חדשים על הישנים, והדבר מפריע לבעירה ומלכלך את התנור, ובאדםזהו תחילת ריח זוהמא, שכל גופו מלא ריח רע. ולענייננו רחץ בחמין ולא שתה מהן דומה הוא לתנור שהסיקוהו מבחוץ ולא הסיקוהו מבפנים, שאין ההסקה מועלת ואינה מחממת כראוי, ומטעם זה אמר רב יהודה לשמשיו לשתות מים חמים בשעת הרחיצה, שיתחממו מבפנים ומבחוץ. ועוד ממשיכה הברייתא: רחץ בחמין ולא נשתטף אחר כך בצונןדומה לברזל שהכניסוהו לאור (אש) ולא הכניסוהו אחר כך לצונן, שהדבר גורם לברזל להתרכך. וכן מי שרחץ ולא סך בשמן אחר כך — דומה למיםשנשפכים על גבי חבית, שאינם נכנסים בתוכה אלא נשארים מחוצה לה.

תזונת הספורטאי: תפריט תזונה לא מאוזן מהווה גורם סיכון למחלות רבות, כגון: השמנת יתר, סוגים מסוימים של סרטן, מחלות לב ועוד. מחקרים רבים הוכיחו כי קיים קשר חזק בין בריאות טובה לתזונה נכונה ומאוזנת, וכיום חקר התזונה והשפעתה על הביצועים הספורטיביים הפך למדע בפני עצמו. בין אם אתה ספורטאי תחרותי או ספורטאי חובב, אחד האמצעים החשובים ביותר לשיפור הביצועים הספורטיביים הוא תפריט תזונה מאוזן.

כשאנו מדברים על תזונה בספורט, אנחנו מבינים כי אוכל זה הדלק שלנו וכמו שאתה לא מספק דלק לאוטו שלך האוטו לא נוסע.

כל ספורטאי יודע שחשוב לאכול טוב. תזונה בריאה עוזרת לך להיות יותר חזק, אתלטי, וקליל יותר.

ספורטאי צריך לכלול תפריט עשיר בשומנים פחמימות וחלבונים שיתנו לו את המקור אנרגיה שהוא צריך בו.

תזונת ספורטאי חייבת לכלול:

  1. כמות מספקת של קלוריות המכילה את כל אבות המזון הדרושים, התואמת את דרישות הפעילות היום יומית ואת דרישות הפעילות הגופנית.
  2. מגוון רחב של מזונות, כגון: לחמים ודגנים מלאים, ירקות, פירות, בשר רזה ומוצרי חלב דלי שומן.
  3. כמות מספקת של נוזלים שיבטיחו הידרציה (רווית נוזלים) מרבית.

מכל הדברים האלו אנו מבינים מה לאכול ומה תורם לספורטאי אך אילו דברים שבני אדם עושים ביום יום יכול להזיק? אנחנו לא מדברים על סטרואידים או סמים או נרקומנים שמושפעים כל כך, עישון ואלכוהול דברים נוראיים אך לא עד כדי כך נוראיים. אנשים רגילים משתמשים בכך ביום יום. אך הדברים הללו כמו שבטח ידעתם משפיעים לרעה בספורט.

עישון
עישון הוא אחד ההרגלים המזיקים לבריאותו של האדם. להלן כמה מהנזקים העיקרים:
• גורם עיקרי בסיכון לחלות במחלות לב.
• גורם לתמותה הגבוהה פי 2 בקרב מעשנים לעומת לא מעשנים. ככלל, קיים קשר הדוק בין עישון לתמותה מוקדמת. הסיבות לכך רבות, אך נציין את שכיחותן של מחלות קשות שונות, לרבות התפתחות של סוגי סרטן שונים (הלוע, החיך, הוושט, הריאות ועוד).
• משפיע על היצרות של כלי הנשימה ופגיעה ביכולת הריאות להוביל חמצן ולפנות גזים מהגוף.
• גורם להזדקנות מואצת של מערכות גוף שונות, כולל רקמות הגוף.
• מעלה את לחץ הדם והדופק.
• משפיע לרעה על העור.
• מזיק לפוריות הגבר.
הנקודה האופטימית היא שכאשר מפסיקים לעשן חלה ירידה מיידית בנזקי העישון, וגורמי הסיכון פוחתים משמעותית, לרבות הסיכון ללקות בהתקף לב.


השפעת עישון על ביצוע פעילות גופנית

מלבד הקשר בין עישון ומחלות שונות, מתברר שהוא משפיע לרעה גם על היכולת הגופנית של המתאמן, בין אם מדובר ביכולת אירובית ובין אם אנאירובית. שאיפת עשן סיגריות משפיעה על תהליכים פיזיולוגיים שונים:

א. היא מפחיתה את כמות החמצן שהאדם שואף לגופו בעת פעילות גופנית.
ב. העישון גורם לירידה בתפקודי הריאות עקב היווצרות ליחה סמיכה (Mocus), דלקת ואף התעבות של שרירי הנשימה הגורמים להיצרות כלי הנשימה ולירידה באלסטיות הריאה וביכולת להעביר חמצן ואבות מזון אל הרקמות ובעיקר אל השרירים.
ג. הניקוטין עצמו גורם להיצרות של כלי הדם ובכך מפחית את זרימת הדם דרכם ומחבל בדרך נוספת באספקת החמצן לרקמות לאורך זמן.
ד. העישון גורם לשימוש רב בפחמימות כמקור אנרגיה הן במנוחה והן בפעילות גופנית.
ה. בקרב מעשנים ניכרת עלייה של כ-5% בהוצאת אנרגיה של שרירי הנשימה בגלל דרישה גבוהה יותר של חמצן בזמן מאמץ. עקב כך מתאמנים אירוביים מעשנים, העוסקים במאמץ מתמשך, עשויים לגרום לדלדול בכמות הגליקוגן בשריר והגלוקוז בדם, מה שעלול להביא להתעייפות מהירה ולחוסר יכולת להתמיד ברמת המאמץ שבו התאמנו עד לנקודה זו. לדוגמה, בריצת המרתון עשוי הרץ המעשן להחיש את תופעת ה'קיר' ועקב כך להפחית במידה ניכרת את קצב ריצתו. גם מתאמנים אנאירוביים עשויים להחיש את התעייפותם עקב פגיעה בכמות הדם המוזרמת לשרירים (עקב היצרות כלי הדם) ופירוק מוגזם של גליקוגן, שיעלה במידה ניכרת את כמות חומצת החלב בשריר שתגרום לפגיעה ביכולת הכיווץ של השריר.
בהשוואה בין מתאמנים מעשנים שביצעו מאמץ ללא הפסקת העישון לבין אלה שהפסיקו לעשן ליום אחד נראתה ירידת דופק המאמץ של האחרונים ב-7%-5, ותחושת המאמץ היתה קלה להם יותר גם כאשר נמנעו מעישון ביום אחד בלבד. יתרה מכך, כאשר הנבדקים נמנעו מעישון במשך 7 ימים התברר שירידת דופק המאמץ היתה חדה עוד יותר, וגם רמת האימון שופרה, עובדה שהתבטאה ביכולת להתמיד במאמץ זמן רב יותר בהשוואה לאותו מאמץ ללא הפסקת העישון.

השפעת אלכוהול על ביצוע פעילות גופנית

כמו העישון, גם שתיית אלכוהול שכיחה בקרב האוכלוסייה. לאלכוהול כמעט שאין ערך תזונתי. גרם אחד מכיל 7 קלוריות, כך ש'תרומתו' היא בעיקר לעלייה במשקל. בכל הקשור לפעילות ספורטיבית, האלכוהול פוגם בתפקודי הגוף באופנים הבאים:

א. הוא פוגע ביכולת המוטורית, במיוחד במקצועות ספורט המאופיינים בכוח מתפרץ. שתיית אלכוהול מדכאת את מערכת העצבים ופוגעת בקואורדינציה, בשיווי המשקל, בראייה, ביכולת הדיוק ובזמן התגובה ומעלה בכך את הסיכון לפציעה.
ב. מגדיל את הסיכון להתייבשות עקב איבוד נוזלים רב (אלכוהול הוא גורם משתן).
ג. פוגע בשמירה על טמפרטורת גוף מאוזנת עקב התרחבות כלי הדם ואיבוד חום. עקב כך השריר מתקרר ונגרמת פגיעה ביכולתו להתכווץ.
ד. מפריע לייצור גלוקוז בכבד מחומרים שאינם גלוקוז (בתהליך שנקרא גלוקוניאוגנזה). בכך הוא עשוי לקדם מצבי היפוגליקמיה ועקב כך ירידה בשמירה על רמת הגלוקוז בדם ופגיעה ביכולת במאמצים עצימים ו/או ארוכים המסתמכים על אנרגיה מפחמימות בעיקר. ביכולת לפרק שומן לשם אנרגיה לפעילות גופנית (עקב פגיעה בכבד או בגלל תגובת גלוקגון לא תקינה עקב שתייה מופרזת. גלוקגון הוא הורמון המופרש מן הלבלב, ותפקידו המרכזי הוא בפירוק מאגרי הגליקוגן בכבד כאשר רמות הסוכר נוטות לרדת. רמותיו עולות כאשר רמות האינסולין והאנרגיה הזמינה יורדות ולהיפך).
ה. גורם להתאוששות ממושכת לאחר פעילת גופנית מאומצת. כתוצאה מכך כאבי שרירים יישארו לזמן ממושך יותר עקב צריכת אלכוהול.
ו. מוריד את רמות הפרשת הטסטוסטרון ב-72-24 שעות שלאחר השתייה (בתלות בכמות), מה שמקשה מאוד על יעילות האימון שהתקיים קודם לכן וכמובן על קצב ההתאוששות.
ז. פוגע ביכולת ספיגת אבות המזון והוויטמינים, בעיקר ממשפחת ויטמין B, מה שעלול לגרום להיווצרות אנמיה.
ח. עיכולו דורש שימוש גבוה בקומפלקס ויטמיני B. אצל אלכוהוליסטים וצרכני אלכוהול כבדים אחרים, נראית ירידה ברורה וחסר כללי בויטמינים מקבוצה זו.
ט. לאלכוהול נטייה חזקה להפוך לשומן. דרכו המטבולית בכבד דומה לזו של שומן (ולא לזו של גלוקוז).

צריכת אלכוהול לפני פעילות גופנית ולאחריה: הארגון האמריקני לרפואת ספורט ((ACSM ממליץ להימנע לגמרי מצריכת אלכוהול כ-48 שעות לפני פעילות ספורטיבית מאומצת. לאחר הפעילות מומלץ להרבות בשתיית מים ולצרוך מזון כדי לבנות ולמלא את מצבורי הגליקוגן בשריר ובכבד. רק לאחר האכילה ניתן לשתות אלכוהול ובכמות מועטה, כך שספיגתו תואט בזכות עיכול המזון ותימנע היפוגליקמיה אפשרית.

ניתן לראות סרטון הומורי מהתכנית "אנחנו במפה" שהמאמן כושר נותן למתאמנת ממריצי סמים כדי שתנצח בתחרות "BodyBuilder" והיא מרגישה שהיא לא נשית יותר.

אפשר לראות בכתבות שונות שנשים השתמשו בסמים כדי להפחית את אחוז השומן ולהגדיל את אחוז השרירים בגופן. אפילו מרוב כל הממריצי הסמים הללו גדל לאחת הנשים איבר מין גברי וזו כתוצאה משימוש רב ולתווך ארוך בסמים. סמים לא רק בספורט הורסים את הבריאות בהרבה מקומות לא חוקיים.

https://www.mako.co.il/hix-bizarre/Article-9828e422bd06941006.htm

סיכום

ספורט גם יכול להזיק לבריאות יותר ממה שיכול לשפר את הבריאות ואת תוחלת החיים, הרבה מאוד אנשים לצערנו משתמשים בסמים ובממריצים כדי להשיג הישגים מצוינים בספורט. ואם מתייחסים לאלה שלא נוטלים סמים לפני תחרות אפשר לראות שזה לא פייר שאנשים מתאמנים חודשים ואפילו שנים ויפסידו רק בגלל איזה מישהו שהחליט שהוא רוצה להשתמש בסמים. בנוסף, לפי דעתנו צריך לשפר את מערכת הבדיקות של הסמים לפני תחרויות כי רואים שעדיין יש אנשים שמשתמשים בסמים ולא עולים עליהם.