אהבה - תומר וגיא מה הקשיים באהבה?

לאחר למידתנו על הנושא אהבה התלויה בדבר קיים ואהבה התלויה בדבר בטל חשבנו על מה הקשיים הקיימים באהבה ולא רק על סוגי האהבות השונים.

בגלל סיבות אלו בחרנו בנושא קשיים באהבה.

השאלה שבחרנו לחקור בנושא זה היא: מה היא אהבה לא נכונה או לא בריאה?

לא קיימת במקורות ובמדרשים תשובה ברורה ומשמעית אבל כן ניתן להבין שבמהלך ההיסטוריה היו סוגים שונים של אהבות חלקן בריאות וחלקן לא, בחלקן היה ניצול של אחד מהאנשים או שכמות האהבה לא הייתה שווה.

מאמר על אהבת מיכל לדוד

על תרפים ועל סיפורה הטראגי של מיכל

מיכל בת שאול אהבה את דוד (שמואל א יח, כח) והיא האישה היחידה בתנך שנאמר עליה שאהבה גבר. כאשר שאול רצה להרוג את דוד חתנו , הצילה אותו בכך שהורידה אותו בעד החלון, ובנוסף לכך היא שמה במיטתו 'תרפים' מכוסים, על מנת ליצור רושם שהוא שוכב חולה במיטתו, ואפשרה לו להינצל ממוות . מיכל בת שאול אשר מילטה את דוד, בגדה באביה.

לפי מסורת תלמודית, מיכל בת שאול הניחה תפילין . האם כוונת חז"ל שמיכל הדמות הטראגית, שבגדה באביה למען בעלה, אך לא זכתה באהבתו, נותרה בודדה ללא משפחה וללא חיים נורמטיבים של אישה?

לדעתנו מיכל בחרה באהבת דוד מאשר נאמנות לאביה והצילה את דוד מאנשי שאול למרות שדוד לא החזיר לה את אותה האהבה שנתנה לו מיכל. בחירתה של מיכל היא בחירה אמיצה מפני שבחרה להתנתק ממשפחתה בכדי להציל את אהובה ומרות שהוא לא אהב אותה בחזרה במידה דומה.

ישנה מסורת אצל החרדיים שהיא:

ההורי החתן והכלה ניגשים אחד אל השני ומספרים על ילדיהם(תכונותיהם הישגיהם עבודותם למידתם בתורה...) אם ההורים מוצאים את השידוך כנכון אז הם מספרים לילדיהם פרטים על השני וקובעים פגישה במקום ציבורי או בבתיהם עם דלת פתוחה.

לאחר שלושה מפגשים הזוג מתחתן.

לעומת החרדיים החילוניים מתחתנים בלי שההורים של בני הזוג נפגשים לפני ומספרים פרטים אחד על השני, אלה הילדים עושים לעצמם את העבודה הזו.

הזוג יכול להיפגש לראשונה בבר, במסיבה או להכיר דרך חבר, להחליף טלפונים ולאט לאט להיפגש ולאחר כמה שנים להתחתן ולא ישר אחרי שלוש ארבע פגישות.

​​​​​​​"זו לא אהבה "

בחרנו לעסוק בנושא האהבה ועל הקשיים שיש באהבה ולא רק על הדברים הטובים שהם דיי ברורים לנו. חשבנו בחברותא על שלושה קשיים ויצאנו לחפש להם מקורות בספריא וברחבי האינטרנט שאולי בעזרתם נצליח להתמודד עם הקשיים

בשיר זה מוצג סוג זוגיות בו הגבר מנצל את האישה לדעתנו כל זוג שאחד מהאוהבים מנוצל הוא אסור מפני שבמערכת יחסים כזו שני האוהבים לא שמחים מחייהם כי אחד מרגיש מנוצל או לא שווה.

בחרנו לעסוק בנושא האהבה ועל הקשיים שיש באהבה ולא רק על הדברים הטובים שהם דיי ברורים לנו. חשבנו בחברותא על שלושה קשיים ויצאנו לחפש להם מקורות בספריא וברחבי האינטרנט שאולי בעזרתם נצליח להתמודד עם הקשיים.

פסקה מהשיר

"אתה מרבה לשחק בי אבל אני לא בובה מדבר הרבה על אהבה אבל יום אחרי זה אני כבר לא היחידה אהבתי אליך היא רק הישג עבורך "

מילות השיר אומרות כאן שהבת הזוג הבינה שהגבר לא יוצא רק איתה אלא עם עוד נשים בסתר והיא אומרת לו" אני לא הבובה שלך" לא כל אישה מסוגלת להגיד דבר כזה לגבר שהיא אוהבת ולכן לפי דעתינו היא עושה מעשה אמיץ למרות שהיא יודעת שהם יפרדו ולא יפגשו יותר

בנסוף לכך היא אומרת לו "אני כבר לא היחידה שאהבתי אליך היא רק הישג עבורך" ומשפט זה אומר שלא רק היא אוהבת אותו אלא יש עוד נשים שאוהבות אותו ויוצאות איתו מבלי שהן יודעות שהוא לא באמת אוהב אותן שזה הכי גרוע ושזה מחמיא לו שהוא יוצא איתה .

מקורוק

מקורוק הוא פרויקט ארצי פורץ דרך המשלב בין לימוד מקורות

באופן חוויתי ויצירה מוזיקאלית מקורית.

המקורוק מיועד למוזיקאים צעירים בגילאי תיכון,

ומעניק להם כלים לכתיבה ולהלחנה ובמה משמעותית להופיע, המאפשרים להם ליצור שירים מקוריים בהשראת מקורות, בליווי והנחיה של יוצרים ישראליים

מן השורה הראשונה ומנחי תוכן מנוסים.

פרויקט המקורוק נולד בשנת 2010 בעמק חפר ומאז, פרש כנפיים ומתקיים ב-12 רשויות מקרית שמונה ועד ירוחם, והשתתפו בו למעלה מ-700 בני נוער עד כה.

ב-2015 החל המקורוק לפעול גם בקרב 4 קהילות יהודיות באמריקה ובאירופה

המקורוק מתקיים הודות לתמיכת הרשויות המקומיות ובמסגרתן, וכולל שיתוף פעולה רחב בין ארגונים העוסקים בזהות ובתרבות יהודית-ישראלית, מוסדות חינוך, קרנות פילנתרופיות ובראשן פדרציית ניו יורק ופעילים קהילתיים מסורים.

כולם שותפים לחזון ולמימושו למען בני הנוער ובזכותם

פסקה מהשיר "איתמר בן אבי":

שלוש שנים בכוה בכה אליה
ביקש לשים קץ לחייו
באקדחו הקר

מילות השיר שכתב הן עצמתיות, ענקיות ויש בהן גם אכזבה כיוון

בתחילתו של מערכת היחסים האישה שאיתמר אהב לא החזירה לו אהבה בגלל שהוריה לא הרשו לה לצאת איתו כי משפחה אצולה מרוקאית לא תצא עם גבר עני וכשאיתמר הבין את זה הוא הוציא את השיר "איתמר בן אבי" כי ניצל את קשריו כעורך עיתון ובשיר זה בכה על לאה שלא הסכימו לה לצאת איתו במשך שלוש שנים ורצה אפילו למוות כיוון שהתייאש כבר ובין שאהבה שלו נאבדת והוריה של לאה בחיים לא יסכימו לה להיות איתו.

אבל בסופו של הסיפור שלא מופיע בשיר הוריה של לאה שאלו אותה "מה רצונך"? ולאה ענתה " אני לא מוכנה להתחתן עם אף אחד חוץ מלאה" לאה הלכה לאיתמר ואמרה לו שהם יכולים להיות ביחד.

ואפילו בהמשך חייהם התחתנו.

מירי אלוני:

מירי אלוני נולדה ב- 25.12.1949 היא כיום בת 69.

היא שרה שירים ישראלית קלאסית, פופ ופולק.

שיא קריירת השירה של מירי היה הופעתה בקדם אירוויזיון 1986

לאחרונה מירי ה פכה לשחקנית מפורסת ושיחקה במספר סדרות וסרטים(להרוג את סבתא, צומת מילר...)

אהבה אובססיבית

כִּי עַזָּה כַמָּוֶת אַהֲבָה קָשָׁה כִשְׁאוֹל קִנְאָה

רְשָׁפֶיהָ רִשְׁפֵּי אֵשׁ שַׁלְהֶבֶתְיָה:

מַיִם רַבִּים לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת הָאַהֲבָה וּנְהָרוֹת לֹא יִשְׁטְפוּהָ..

אברבנאל על תורה, ויקרא ו׳:ב׳:כ״ז

שתהיה אהבת השם בדבקותו המתחדשת בו בתפלה נמשכה עד עת תפלה אחרת וכן מתפלה לתפלה עד שתהיה אהבת השם תמיד דבקה בו והנה האהבה נמשלת כאש כמו שאמר כי עזה כמות אהבה קשה כשאול קנאה רשפיה רשפי אש שלהבת יה.

בחרנו בפסוק זה מפני שפסוק זה מחבר בין אהבה לאלוהים(אהבה עיוורת) לבין אהבה בין זוגות, הפסוק מספר שאהבה עיוורת לאלוהים ודבקות בתפילות כלפיו תוביל לאהבה שגם קנאה חזקה מאוד לא תפריד אותה אהבה כל כך חזקה שרק אלוהים יוכל להפריד בניהם.

איך נפרדים בטוב?

נפרדנו כך / לאה גולדברג

נפרדנו כך,
היטב היטב חרה לי
הערפל ביננו כחומה
זאת הטיפה
שעל ידי נותרה לי
טיפת סגריר ודאי היא,
לא דמעה.

לדור הזה
הבכי הוא כלימה
הוא לא יבכה
על אהבה גוססת
ביום הדין
ובלילות החסד
אדיש וגא
הוא לא יוריד דמעה.

נפרדנו כך:
הרחוב המה המה
דחפני איזה הלך
ומנגד הערפל תלוי כהינומה.

מאין בליבי חדווה חוגגת,
אולי בכל זאת
זו היתה דמעה


אהבה נכזבת


בהתפתחות "נורמלית" של אהבה, סערת ההתאהבות הראשונית מפנה עם הזמן את מקומה לטובת התפתחות אהבה יציבה ועמוקה, שיתוף, חברות, קירבה והתבססות של אינטימיות. ככל שחולף הזמן, נחלשת בהדרגה האידיאליזציה שאופיינית לתקופת ההתאהבות, עם התחושה שבן הזוג מושלם ועצימת העיניים אל מול חסרונותיו או הקשיים בקשר. את מקומה תופסות התפכחות והיכרות אמיתית ועמוקה של שני בני הזוג .

אבל מה קורה במקרים של אהבה נכזבת? במצבים של אהבה חד-צדדית, כשאדם אחד מתאהב באחר וזה לא נענה לו, האהבה נשארת בלבו של האוהב, ברמת המשאלות, הצרכים והפנטזיות, מבלי לחיות במציאות. האהבה הזו נכזבת, מאכזבת, ולעיתים אף בנויה על כזב נפשי. במקרים כאלה, העוצמה הראשונית של תקופת ההתאהבות לא נשחקת, כיוון שאין קשר אמיתי, בו בני הזוג יכולים באמת להכיר לעומק אחד את השני. וכך, באופן פרדוקסלי, הזמן שחולף לא תמיד עוזר להחליש את הפנטזיה ולהירפא ממנה, וגם לאחר זמן נשארים עוצמה וריגוש סביב אוביקט האהבה, ולכן קשה שבעתיים להתאושש.



https://www.929.org.il/tag/237/post/7067

מאמר מהרשת

ההבדל בין אבל לבין דיכאון

זווית אישית:

מתי יבינו שלב שבור זה מחלה קשה?

גיל לוי

זה סיפור על בחור שאהב בחורה, ופתאום הלב שלו חטף בעיטה אדירה. הלוואי והייתי סתם מתבונן מהצד. הסיפור הזה הוא שלי, אחד לאחד. אז חשבתי להכריז על יום מיוחד

מתי יבינו שלב שבור זה מחלה קשה?

באחד ממאמריו הקלאסיים, לפני 90 שנה, הבחין פרויד בין אבל לבין דיכאון. לפי פרויד, אבל הוא תגובה נורמלית לאובדן של אדם או אוביקט אהוב. אנחנו יכולים להתאבל על מות אנשים קרובים לנו, כמו גם על פרידה מאדם אהוב, מעבר דירה או מקום עבודה ואף סיום של תקופה. האבל אורך זמן, ובסיום התהליך, המתאבל מתאושש ושב לתפקוד תקין. לעומת זאת, אדם הסובל מ"מלנכוליה", או כמו שקוראים לזה היום, דיכאון – לא מצליח להתאושש בכוחות עצמו. האנרגיה הנפשית שהשקיע באדם הקרוב שאבד חוזרת לתוך העצמי. היא אינה מוצאת פורקן ומנוחה, אלא מתקיפה מבפנים את האדם המדוכא, ופוגעת בצורה דרמטית ביכולת שלו לתפקד ולהשתקם.

מתוך המאמר:
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3404625,00.html

בחרנו בשתי תמונות המציגות פרידה טובה ובריאה ולעומתה פרידה מלאה בעצבים ושנאה.

בחרנו בתמונה זו מפני שאנו חושבים שגם לאחר פרידה קשה ו"קורעת" שעדיין בני הזוג צריכים להישאר שמחים, בריאים ולהמשיך קדימה בחייהם ולא להתעכב על השני ולבכות מהפרידה.

בנוסף ניתן לראות שהאישה שהייתה בזוגיות עם האיש בתמונה התגברה על הפרידה ולכן היא קורעת את התמונה ומתסכלת קדימה אל העתיד לבן זוגה הבא.

לדעתנו זוג זה סיים את יחסיהם בצורה נאותה וטובה והמשיכו לכבד זה את זה.

בחרנו בתמונה זו מפני שתמונה זו מציגה פרידה קשה ולא נעימה לשני האנשים שמסיימים את קשרם בעצבים וחילוקי דעות רבים בנוסף לדעתנו בפרידתו של זוג זה הם עדיין בדקו בסתר האם השני התקדם או נשאר מאחור ועוד חושב על השני.

בחירה זו אינה נכונה וטובה מכיוון שבמקום להתקדם ולהמשיך בחייהם הזוג נשאר מאחור ומתעסק במה שכבר נגמר ולא יחזור לעצמו.

הפתגם שבחרנו הוא"עזה כמוות אהבה קשה כשאול קנאה"

הקנאה היא אחד הכוחות החזקים המניעים את בני האדם בעולם. אולם מה מקומה של הקנאה באהבה ומה כוחה? האם בכוחה של קנאה להרוס יחסים - או שמא היא הכרחית לקיומם?

לדעתנו קנאה הכרחית במערכות יחסים מפני שללא קנאה כלפי האוהב השני אין דאגה כלפיו או אכפתיות, דברים מאוד חשובים והכרחיים במערכות יחסים טובות

אך לדעתנו הקנאה צריכה להיות טובה ובריאה ולא קנאה מוגזמת ה"חונקת" את בן הזוג השני כגון:"למה חיבקת אותו? אני החבר שלך לא הוא! אסור לך לחבק אותו!"

אלא קנאה כמו:" איך היה אצלו אתמול? נהנית? - כן היה מאוד כיף - שמח שנהנת אתמול"

מירי אלוני