8. השתהות מעלייה לארץ - שיעור וחזרה

בסיפור קצר זה אנחנו פוגשים את ריש לקיש (ההוא מהגולן, שפגש את רבי יוחנן בירדן, והפך לחכם גדול בטבריה. זוכרים? קראו כאן), הוא ר' שמעון בן לקיש. הנה הוא שוב שוחה בירדן, וחכם בבלי, רבה בר בר חנה, מושיט לו יד לסייע לו לעלות לגדה. למרבה ההפתעה, ריש לקיש כועס עליו, ומבקר אותו על כך שיהודי בבל, כשיכלו כולם לעלות בימי כורש (בתקופה המכונה "שיבת ציון" או "עליית עזרא ונחמיה") לא עלו כולם, אלא לאט ומעט, למעשה לאורך מאות שנים.
העלייה הדלה שלהם (כנראה כי נוח היה יותר להישאר לגור בבבל) גרמה להם, לדעת ריש לקיש, להיות רקובים. אולי הכוונה להשחתת המידות האישיות שלהם, או פשוט לכך שאיכותם אינה גבוהה. לדברי רש"י, יש עליהם רק מעט שכינה.

ריש לקיש הוי סחי בירדנא.
אתא רבה בר בר חנה יהב ליה ידא.
אמר ליה: אלהא! סנינא לכו! דכתיב: "אם חומה היא נבנה עליה טירת כסף ואם דלת היא נצור עליה לוח ארז" (שיר השירים ח', 9) - אם עשיתם עצמכם כחומה ועליתם כולכם בימי עזרא, נמשלתם ככסף שאין רקב שולט בו, עכשיו שעליתם כדלתות - נמשלתם כארז שהרקב שולט בו.

Reish Lakish was swimming in the Jordan River when Rabba bar bar Ḥana came and gave him a hand to help him out. Reish Lakish said to him: My God! I hate you Babylonians, as it is written: “If she be a wall we will build a silver turret upon her, if she be a door we will cover her with boards of cedar” (Song of Songs 8:9). This is the meaning of the verse as it applies to the Jewish people: Had you rendered yourselves a solid bloc like a wall and all ascended to Eretz Yisrael in the days of Ezra, you would have been likened to silver, which rot does not infest, in the sense that you would have merited experiencing the Divine Presence in all its glory. Now that you ascended like doors, and only some of you came to Eretz Yisrael, you are likened to cedar, which rot infests, and you merit experiencing only partial revelation of the Divine Presence.

(ח) אָח֥וֹת לָ֙נוּ֙ קְטַנָּ֔ה וְשָׁדַ֖יִם אֵ֣ין לָ֑הּ מַֽה־נַּעֲשֶׂה֙ לַאֲחֹתֵ֔נוּ בַּיּ֖וֹם שֶׁיְּדֻבַּר־בָּֽהּ׃
(ט) אִם־חוֹמָ֣ה הִ֔יא נִבְנֶ֥ה עָלֶ֖יהָ טִ֣ירַת כָּ֑סֶף וְאִם־דֶּ֣לֶת הִ֔יא נָצ֥וּר עָלֶ֖יהָ ל֥וּחַ אָֽרֶז׃

(8) “We have a little sister, Whose breasts are not yet formed. What shall we do for our sister When she is spoken for? (9) If she be a wall, We will build upon it a silver battlement; If she be a door, We will panel it in cedar.”

ראשית יש כאן מסר של ריש לקיש, שנוכל לכנות אותו מסר ציוני, בעד עליה לארץ וניצול ההזדמנות - כאשר יש אפשרות כזו - לעלות לארץ. זה דבר מאד חשוב לגבי השאלה שלנו: האם ראוי לחכות לביאת המשיח, או שכאשר יש הזדמנות - צריך לעלות לארץ כולם ביחד?

שנית - אנחנו נרצה גם להבין את הדרשה שיש כאן, וגם את המושג "עליה כחומה", שמזכיר לנו את "עלייה בחומה" מסוגיית השבועות (זוכרים? עיינו כאן).
בקובץ הקול בראש הדף תוכלו לשמוע על שני הענינים הללו.