הנזיר מן הדרום - תומר וגיא

מילים לשיר : אני אוהב אותך

אני אוהב אותך בגלל שאני אוהב אותי
אני פותר את בדידותך ואת את בדידותי
אני אוהב אותך ואת אותי
ואם תראי לי את שלך אני אראה לך את שלי.

אני אוהב אותך בגלל שאני אוהב אותי
וזאת כל האמת אני לא משקר אותי
אני אוהב אותך ואת אותי
ואם תראי לי את שלך אני אראה לך את שלי

המרחב הזה מלא באנשים
שלא רואים דבר מלבד עצמם
כמו במועדון ריקודים ענק
נעים לצליל מאוד מיוחד
שאיש אינו שומע מלבדם
שאיש אינו שומע מלבדם
שאיש אינו שומע מלבדם.

אני אוהב אותך בגלל שאני אוהב אותי
אני פותר את בדידותך ואת את בדידותי
אני אוהב אותך ואת אותי
ואם תראי לי את שלך אני אראה לך את שלי

המרחב הזה מלא באנשים
שלא רואים דבר מלבד עצמם
כמו במועדון ריקודים ענק
נעים לצליל מאוד מיוחד
שאיש אינו שומע מלבדם
שאיש אינו שומע מלבדם
שאיש אינו שומע מלבדם.

נדרים ט׳ ב

דתניא אמר (רבי) שמעון הצדיק מימי לא אכלתי אשם נזיר טמא אלא אחד פעם אחת בא אדם אחד נזיר מן הדרום וראיתיו שהוא יפה עינים וטוב רואי וקווצותיו סדורות לו תלתלים אמרתי לו בני מה ראית להשחית את שערך זה הנאה אמר לי רועה הייתי לאבא בעירי הלכתי למלאות מים מן המעיין ונסתכלתי בבבואה שלי ופחז עלי יצרי ובקש לטורדני מן העולם אמרתי לו רשע למה אתה מתגאה בעולם שאינו שלך במי שהוא עתיד להיות רימה ותולעה העבודה שאגלחך לשמים מיד עמדתי ונשקתיו על ראשו. אמרתי לו בני כמוך ירבו גוזרי נזירות בישראל עליך הכתוב אומר איש כי יפליא לנדור נדר נזיר להזיר לה'

שיער ראשו של הנזיר יגדל פרא עד לאחר שלושים יום לפחות, (כאשר הנזיר לא אמר במפורש את אורכה בשעת נדרו) . גידול השער בא לבודד, להרחיק השפעה מן החוץ; תוך ויתור על כל רצון לחיות לעצמו – מסומלת על ידי תגלחת מצורע ותגלחת לויים. הניגוד, גידול השער פרא , מבטא התבודדות והתכנסות לתוך עצמו.
זה התפקיד שהנזיר קיבל על עצמו לתקופת הנזירות; הוא מבקש להתבודד ולשקוע בתוך עצמו., לעבוד עבודה רוחנית ומוסרית של חינוך עצמי, ולפיכך הוא מבקש קשר עם ה', עם מקדשו, עם תורתו – ועם עצמו.

גידול השער היה אות להתבודדות ולפרישה מן הכלל, ואילו התגלחות מבטאת שהתבודדות זו הגיע עתה לקיצה, והנזיר חוזר למעגל החברתי.(על פי לוינס "תשע קריאות תלמודיות" עמ' 153-170)

לא הבל היופי לא שקר החן


שאלות לחברותא:
1. מדוע ביקש הרועה מהדרום להיות נזיר?
2. מה המטרה המקורית של הנזירות באופן כללי ?
3. מה התהליך שהנזיר אמור לעבור עם עצמו?

כיצד גידול השער וגילוחו משרת את המטרה ?
4. הציעו פעילות שאתם מכירים, שמביאה אדם לעבור את התהליך הרוחני הפנימי
שהנזיר אמור לעבור? הסבירו כיצד התהליך מתרחש?
5. כתבו כל העולה על דעתכם לאחר הלימוד.

6. לחצו על המקור ממסכת נדרים אודות הנזיר מהדרום<מפרשים> <חידושי אגדות.
קראו בעיון ובאטיות בחברותא זה לזה את "חידושי אגדות"
כתבו בפירוט : לפי הפרשנות של "חידושי אגדות",

א. מה קשה לפרשן ? (באיזו שאלה הוא פותח)
ב. באיזה פתגם הוא נעזר?
ג. חפשו את הפתגם בספריא והעלו אותו לדף.
ד. מדוע הרועה החליט להיות נזיר לפי הפרשן?

7. כתבו חיבור על הנושא: "הבל היופי ושקר החן"

תשובות לשאלות בחברותא:

1.הרועה מהדרום ביקש להיות נזיר כיוון שהוא רוצה להיות בודד, לבד ולעבוד עבודה מוסרית ורוחנית.

2.המטרה המקורית של הנזירות באופן כללי הוא עבודת האל ובית הכנסת.

3. התהליך שהנזיר אמור לעבור עם עצמו הוא לגזור את כל שיערו ולנדור נדר שיעבוד את אלוהים ויקדיש לו את חייו.

4. התהליך הזה מתרחש אצל הדתיים, מרגע שנולדו הילד צריך להעריך את השיער עד גיל שלוש ובגיל שלוש הילד צריך להסתפר.

5. לדעתנו עבודת הנזירות היא עבודה קשה ומכפרת מפני שבעבודה זו האדם חייב להשקיע את חייו לדת ולאלוהים ואסור לו להנות ממותריות שונות.

6. א.

ב.דות היכא כתיב (במדבר ו ב) איש כי יפליא לנדור נדר נזיר להזיר לה' ותניא נזיר להזיר לעשות כינויי נזירות כנזירות וידות נזירות כנזירות.

ג. דַּבֵּר֙ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְאָמַרְתָּ֖ אֲלֵהֶ֑ם אִ֣ישׁ אֽוֹ־אִשָּׁ֗ה כִּ֤י יַפְלִא֙ לִנְדֹּר֙ נֶ֣דֶר נָזִ֔יר לְהַזִּ֖יר לַֽיהוָֽה.

ד. לפי הפרשן הרוע בחר להפוך לנזיר

7. בשיר "הבל היופי ושקר החן" המדבר(הזמר) מספר בתור עבד רגיל ולא איש עשיר ובעל כוחות שלפי תפיסתו בחיים ליופי אין מקום גדול מפני שבתקופה זו העשירים היו נשארים האנשים עם הכוח והשליטה והעבדים היו נשארים אז גם העבד היפה ביותר או החכם ביותר ישאר עבד ומעמדו לא ישתנה. הוא מספר גם שהאופי חשוב יותר מהיופי.