לומדים על אהבה - שרון קפלינסקי

כותרת המקור: על אהבה שהיא תלויה בדבר

סוגה: מדברי חכמים

מקור: משנה אבות ה':ט"ז

זמן: תקופת התנאים מאה ראשונה לספירה (סמוך לחורבן בית שני)

מקום: ארץ ישראל, ירושלים וסביבותיה

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן:

Any love that is dependent on something, when that thing perishes, the love perishes. But [a love] that is not dependent on something, does not ever perish. What's [an example of] a love that is dependent on something? That's the love of Amnon and Tamar. And [a love] that is not dependent on something? That's the love of David and Jonathan.

כותרת המקור: על אהבה שהיא תלויה בדבר

סוגה: מדברי חכמים

מקור: משנה אבות - פרשנות ברטנורא ה':ט"ז

זמן: תקופת התנאים מאה ראשונה לספירה (סמוך לחורבן בית שני)

מקום: ארץ ישראל, ירושלים וסביבותיה

"כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר בָּטֵל. שֶׁאֵינוֹ מִתְקַיֵּם, כְּשֶׁיִּתְבַּטֵּל הַדָּבָר שֶׁהָיָה סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה, גַּם הָאַהֲבָה בְּטֵלָה. וְכָל אַהֲבָה שֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְּדָבָר בָּטֵל אֶלָּא בְּדָבָר קַיָּם, כְּגוֹן אַהֲבַת הַצַּדִּיקִים וְהַחֲכָמִים, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. כְּשֵׁם שֶׁהַדָּבָר שֶׁהוּא סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה אֵינָהּ בָּטֵל, כָּךְ אֵין הָאַהֲבָה בְּטֵלָה:

ב

אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. מִפְּנֵי יָפְיָהּ:

ג

אַהֲבַת דָּוִד וְיוֹנָתָן. לְהַשְׁלִים רְצוֹן קוֹנָם. דְּאָמַר לוֹ יְהוֹנָתָן לְדָוִד אַתָּה תִּהְיֶה לְמֶלֶךְ עַל יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֶהֱיֶה לְךָ לְמִשְׁנֶה:"

לחצו על הטקסט ממסכת אבות פרק ה' משנה ט"ז. (שאתם במצב תזוגה ולא עריכה)

  • היכנסו ל"פרשנות" ובחרו את ברטנורא.העלו את פרשנותו לדף המקורות.(ראה לעיל)
  • ברטנורא מביא דוגמאות לאהבה "שאינה תלויה בדבר"- כתבו אותם כאן.
    הביאו גם אתם דוגמא מתאימה.
  • מדוע לדעת ברטנורא אהבת אמנון לתמר היא אהבה התלויה בדבר? מהו הדבר?


  • ברטנורא אינו מביא דוגמאות ספציפיות ל"אהבה שאינה תלויה בדבר" אלא מביא דוגמה כללית לאהבת הצדיקים והחכמים. למעשה אהבת הצדיקים את החכמים היא אהבה/הערצה של יסודות פנימיים של הנפש - דברים שבדרך כלל אינם ברי שינוי כי הם חלק מאישיותו של האדם. בעיני אהבה שאינה תלויה בדבר נשענת על יסודותיה של חברות אמת. יסודות של חברות אמת בעיניי הם הבנה והערכה הדדית, תחומי עניין דומים, שיח מכבד, כיבוד המרחב של השני, עזרה הדדית וכו. אהבה שאינה תלויה בדבר מעלה רמה אחת מעל לחברות האמת ומוסיפה רבדים נוספים של אהבה, תשוקה ואף הערצה. דוגמה לאהבת נפש- אהבה שאינה תלויה בדבר- כפי שמובא בספר שמואל א' פרק י"ח פסוק א':"וַיְהִי, כְּכַלּותוֹ לְדַבֵּר אֶל-שָׁאוּל, וְנֶפֶשׁ יְהוֹנָתָן, נִקְשְׁרָה בְּנֶפֶשׁ דָּוִד; ויאהבו יְהוֹנָתָן, כְּנַפְשׁוֹ"
  • ברטנורא אומר כי אהבת אמנון לתמר היא אהבה התלויה בדבר: "אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. מִפְּנֵי יָפְיָהּ:"

    מעשה אמנון ותמר: אמנון, בנו של דוד, התאהב באחותו תמר, שהייתה אשה יפה. אמנון התחזה לחולה וכשבא דוד לבקרו, בקש שאחותו תמר תבוא לחדרו ותכין לו לביבות בפניו כדי לעורר תאבונו. כשנכנסה תמר לחדרו, מנסה אמנון לפתות את תמר לשכב עימו, משסירבה, בטענה שאל לו לשכב עמה בדרך זנות אלא להסדיר זאת בנישואין רשמיים המאושרים על ידי אביהם, תפס אמנון באחותו ואנס אותה. לאחר מעשה האונס שנא אמנון את אחותו על שסירבה לשתף עימו פעולה ועל שחרפה את מעשהו, ודרש ממנה לצאת מחדרו, על אף בקשתה שיישא אותה לאשה כדי להסתיר קלונה, וכמצוות התורה. תמר היתה יפה ואמנון חשק בה. הוא לא אהב אותה באמת- בטח לא אהבת נפש לכן לאחר מעשה האונס שבו קיבל את מבוקשו הוא בעצם לא מעוניין בה יותר. אין כאן יחסים של כבוד וגם לא יחסים של אהבה אלא רק חשק רגעי של אמנון שלאחר שבא על סיפוקו בעצם מראה לנו שאהבה אמיתית לא היתה כאן. אם היתה אהבה אמיתית היא לא היתה עוברת לאחר ביצוע מעשה האונס(האונס כמובן לא היה קורה) ואמנון היה מבקש מדוד לשאת את תמר לאשה.

כותרת המקור: והפעם שיר אהבה

סוגה: שירה

מקור: קובי עוז

זמן: 1995

מקום: ארץ ישראל

"תראי אותי אני כבר מתנהג אחרת,
כותב פתאום שירים על רגשות.
נפגשנו, החיים הפכו להיות כמו סרט,
מלא בכינורות.
תראי אני מחייך כמו אדיוט בבוקר,
חושב מתי הפעם תתקשרי.
נראה לי שאת מרגישה כמעט כמוני,
אז למה לא תודי?
לא, לא אתן לגעת,
מה זה מסתתר בתוך ליבך?
אני עוד צריכה לדעת,
אם זו אהבה...
מאז שאני מכיר אותך עוד לא נחתתי
הולך ברחוב נתקע לי בעצים,
והעולם נראה כמו סרטים בטורקיה
ואני לא מגזים.
תדעי לך שבדרך כלל אנ'לא רומנטי,
האהבה אצלי כמעט קללה.
רוצה איתך רומן גשמי, לא אפלטוני,
עם אופציה לשנה...
לא, לא אתן לגעת...
אולי כן, אולי לא
אולי שם, אולי פה
אולי כן, אולי לא
לא, לא, לא "

הנערה בשיר, "והפעם שיר אהבה"- מתלבטת "מה זה מסתתר בתוך לבך"?
האם האהבה של הנער היא אהבה תלויה בדבר? מהו הדבר אם כן?

בואו נעזור לה. כתבו כאן:
האם לפי הסימנים בשיר כדאי לה להיעתר לחיזוריו?

הנערה אינה בטוחה האם אהבת הנער היא אהבת אמת ולכן אינה מעוניינת לתת לנער לעלות בשלב היחסים ביניהם. לקראת סוף השיר נראה כי הנערה צודקת בהתלבטות שלה.... הנער אומר" רוצה איתך רומן גשמי לא אפלטוני עם אופציה לשנה...." יש כאן תנאי לאהבה דהיינו "אהבה שתלויה בדבר" אז על אף כל הצהרות האהבה של הנער בתחילת השיר לא מדובר כאן באהבת נפש אמיתית. הייתי ממליץ לנערה לחפש אהבה אחרת....

ספור אהבה מן התלמוד

רבי עקיבא היה רועה של בן כלבא שבוע [אדם מפורסם ועשיר],

ראתה אותו [רחל] בתו של בן כלבא שבוע שהיה צנוע ומעולה,

אמרה לו:" אם אתקדש לך, תלך לבית המדרש [ללמוד תורה]"?

אמר לה, "כן".התקדשה לו בצנעה.

שמע אביה, הוציא אותה מביתו והדירה הנאה [נדר שלא תהנה] מכל נכסיו.

  • מדוע נמשכה רחל לרבי עקיבא?
  • רחל התאהבה ונמשכה לאישיותו של רבי עקיבא. איש צנוע ומעולה. לדעתי המילה צנוע מדגישה את המילה מעולה. מעלותיו הרבות הוסתרו על ידו בצנעה. לא התרברב ביכולותיו ומעלותיו- איש נחמד שמעלות רבות לו. אך בכל זאת נותנת רחל תנאי לאהבתה....." אם אתקדש לך, תלך לבית המדרש?" לדעתי אהבה שתליה בדבר.

בימות החורף היו ישנים במתבן, היה מלקט תבן מתוך שערותיה.

אמר לה:" אילו היה בידי הייתי נותן לך ירושלים של זהב" [תכשיט יקר]…

אמרה לו:" לך ולמד בבית המדרש"!

(מתוך נדרים דך נ, עמוד ב)

הלך וישב שתים עשרה שנה בבית המדרש.

כאשר בא [לביתו בחלוף שתים עשרה שנה]

הביא עמו שנים עשר אלף תלמידים.

  • על מה מעיד מספר התלמידים?

מספר התלמידים מראה כי היה דמות נערצת כריזמטית וכי הצליח לאסוף אחריו קהל של תלמידי חכמים. גם אותם תלמידים זיהו את מה שחשקה רחל- צנוע ומצוין. מעלותיו הרבות וצניעות הם שסחפו אחריו את קהל המעריצים.

שמע (רבי עקיבא) זקן אחד שאומר לה: "עד מתי את מתהלכת אלמנות חיים"?

אמרה לו: "אם הוא שומע לי ישב שתים עשרה שנים נוספות".

אמר [לעצמו] רבי עקיבא: "ברשות אני עושה".

חזר, הלך וישב שתים עשרה שנים נוספות בבית המדרש.

  • רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל. מה זה מלמד על הקשר ביניהם?
  • אני מניח שאהבה אמיתית - שאינה תלויה בדבר -לא היתה מפרידה ביניהם ל-12 שנה.... אבל זה היה התנאי לנישואיהם ורבי עקיבא היה נחוש לעמוד במילתו לרחל. יתכן וזה אף מלמד גם גדולה ואמיתית היתה אהבתו כלפיה הרי זה היה רצונה.

כשבא [בפעם השניה] באו איתו עשרים וארבעה אלפי תלמידים.

שמעה אשתו, ויצאה לפניו.

אמרו לה השכנות : "שאלי כלים [בגדים יפים] ללבוש והתכסי".

אמרה להן: "יודע צדיק נפש בהמתו". (משלי יב, י)

  • מדוע רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך לאהבה, גם כאשר היא מוזנחת?
  • רחל ידעה כי רבי עקיבא אוהב אותה אהבה שאינה תלויה בדבר- יופיה אינו תנאי לאהבתם, לאהבת הנפש שהוא אוהב אותה.

כשהגיעה אצלו, נפלה על פניה והייתה מנשקת לו רגלו,

דחפו אותה תלמידיו.

אמר להם:" עזבוה, שלי ושלכם - שלה הוא"!

שמע אביה שבא אדם גדול למקום אמר:" אלך אצלו, אולי הוא יפר לי נדרי"?

אמר לו (רבי עקיבא): "על דעת [לו ידעת] שהוא אדם גדול האם נדרת?

אמר לו:"רבי, אפילו פרק אחד ואפילו הלכה אחת."

אמר לו: "אני הוא".

נפל על פניו, נשקו ברגלו ונתן לו מחצית ממונו.

  • מה הביא לשינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לבתו?

השינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לבתו היה תלוי בדבר... שואל אותו רבי עקיבא אם היה נודר את נדרו לו ידע שאהבת בתו יהיה איש גדול ומפורסם? כלבא שבוע אומר שלא (כמובן...). עכשיו משנודע לו גדולתו של רבי עקיבא הוא מבקש לבטל את הנדר.

דף ללימוד בחברותא

אהבת רבי עקיבא ורחל {כתובות ס"ב ע"ב}

* לאחר קריאת הסיפור חברו בבקשה דף מיומנה של רחל או לחילופין נסחו את מכתבו של רבי עקיבא לרחל.

*

יום ראשון, ח' טבת 21 דצמבר שנת 60

שלום יומני!

חלפו כבר שבע שנים מאז הפרידה מעקיבא, עדיין הדרך בפנינו עוד ארוכה עד שנהייה יחדיו. עד יסיים את אשר התחייב בפני בעת נישואינו להפוך לתלמיד חכם ונערץ. יודעת אני שכאשר רגע זה יגיע לא יעמדו בפננו מכשולים ונוכל לממש את אהבתנו ונישואינו. מחכה אני לרגע בו יקרה הדבר. עד אז אמשיך לעמול עבור ביתנו העתידי.

תודה יומני על האוזן הקשבת...

רחל

שאלות להרחבה והעמקה

  • מיהו לדעתכם גיבור הסיפור?
  • מה הקריבה רחל בשל אהבתה? האם המחיר ששילמה, "מוצדק" לדעתכם?
  • האישה נשארת לטפל בבית, בעבודות הפיזיות והבעל מתעסק בתחום הרוחני. האין פה מסר בעייתי לגבי היחס לתפקידי האיש והאישה בחיי הנישואים?
  • האם אפשר לקיים זוגיות בריאה ללא שותפות ותמיכה פיזיים ורוחניים?
  • האם "רחוק מהעין רחוק מהלב"? או שמא דווקא הגעגועים לאהבה משמרים אותה?
  • מהם הקשיים של כל אחד מבני הזוג?
  • האם אהבת רבי עקיבא ורחל הנה אהבה התלויה בדבר?
  • מהו סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל?
  • לדעתי גיבור הסיפור הוא רבי עקיבא. על אף שלא לא מתואר, אני מניח שרבי עקיבא אהב את רחל וחשק בה לא פחות ממה שהיא חשקה ואהבה אותו. אלא שאהבתו היתה אהבת אמת שלא היתה תלויה בדבר והוא היה נחוש לעשות הכל כדי לממשה גם אם מדובר להיות מרוחק ממושא אהבתו למשך זמן כל כך ארוך. רחל מצידה אהבה אותו גם כן אך התנתה את נישואיהם (אהבתם) "בדבר" הפיכתו לגדול בתורה... להבנתי לא אהבה אותו אהבת אמת והקרבת את כל אותן שנים לא היתה קשה כשל רבי עקיבא.
  • רחל הקריבה עבור אהבתה את משפחתה והיא נושלה מנכסי אביה. כמו כן התהלכה שנים כאלמנה- על פי הכתוב- ממה שאני מבין התפרנסה מעבודתה והתהלכה בודדה ללא חברה - כמו כן לא זוהתה כאשתו של רבי עקיבא אלא רק לאחר שחזר לאחר שנים רבות. אני חושב שהאהבה אצל רחל היתה מורכבת- לא אהבת נפש אלא אהבה שתלויה בדבר- התנאי למימוש האהבה היא היותו של רבי עקיבא תלמיד חכם. לכן המחיר הוא מוצדק בעיניה. האם הוא מוצדק בעיניי? האם אני הייתי מחכה כל כך הרבה שנים לאהבה האם האהבה שלי תהייה תלויה במה שתגשים עצמה בת זוגי? התשובה היא לא. אני אוהב את בת זוגי בשל אישיותה וחברות האמת בנינו.
  • אכן, חונכתי בבית שההורים מתחלקים בהכל. אין נטל כזה או אחר שנופל בלעדית על אבי או אימי. יש בבית יחסים של שיתוף והתחלקות בנטל כמו גם הגשמת חלומות ומימוש של קריירה. אני מניח שמאחר ומדובר בזמנים בהם מעמד האישה היה כזה יתכן ורצונה של רחל עבור רבי עקיבא היה בעצם רצונה שלה למימוש הקריירה שלעולם לא תהייה לה. יתכן ולו היתה לה היכולת לפתח קריירה כמו של רבי עקיבא ההתייחסות שלה לאהבה היתה שונה.
  • לדעתי לא ניתן לקיים זוגיות כלל ללא שותפות ותמיכה פיזית ורוחנית - בעיניי זו מהות הזוגיות הבסיס לחברות ואהבת אמת.
  • לא תמיד רחוק מהעין הוא רחוק מהלב לפעמים הציפייה והגעגועים נותנים אשליה של אהבת אמת אך למעשה זו אשליה כי חיי היום יום הם מורכבים ודורשים שיתוף והבנה גם ברגעים הקשים - אהבת אמת נמדדת ברגעים קשים ולא דווקא ברגעים ספורים של מפגש או ברגעי אושר.
  • קשייה של רחל: מתהלכת כאלמנה נאלצת לפרנס את עצמה וחיה בבדידות, מנותקת ממשפחתה ומנושלת מרכושו של אביה, לא מזוהה כאשתו של רבי עקיבא ולא מקבלת את ההכרה והכבוד. קשייו של רבי עקיבא: לומד תורה - לא בטוח שזו היתה משאת נפשו - כן בטוח שהיה מוכן לעשות הכל כדי לשאת את אהבתו רחל לאישה. רחוק מאהבת האמת שלו רחל.
  • אכן אהבתה של רחל היא אהבה שתלויה בדבר- לא תתקיים אם רבי עקיבא לא ילמד תורה, לעומת זאת אני חושב שאהבתו של רבי עקיבא לא היתה אהבה תלויה בדבר אלא אהבה שאינה תלויה בדבר- היה מוכן לעשות הכל כדי שאהבתו תמומש.
  • סוד הצלחתם של רחל ורבי עקיבא היא בעובדה שכל אחד ביצע את שהתחייב לעשות למען האהבה. רבי עקיבא התמיד בלימודיו ורחל נשאה על גבה את כל ההשלכות הנובעות מההתניה שביקשה.

"רחוק מהעין קרוב אל הלב"

יש הרואים במערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בין דוד ופולה

בן-גוריון ביטוי מודרני לאידיאל אהבתם של רחל ורבי עקיבא.

מה דעתכם?

ויזינדור, 14 ביוני 1918

יקירתי,

קיבלתי היום את מכתבך מיום 11 ב יוני. את חושבת, יקירתי, שאילו אהבתי אותך יותר לא הייתי מתנדב ללגיון. מדוע את מכירה אותי כל כך מעט? לאהוב אותך יותר משאני אוהב אותך עכשיו, לאחר שלקחת על עצמך העול הכבד ביותר שאישה יכולה לקבל על עצמה בגלל איש שהיא אוהבת, איני יודע אם יש בעולם איש שיכול לאהוב יותר. אם אהבה גדולה, עמוקה, יש ביכולתה להביא אושר - אז פולה יקרה, תהיי את המאושרת ביותר. אני אגאל אותך מהכאבים שלך עכשיו. איני יכול לנחם אותך עכשיו בצערך ובסבלך. אני יודע איזה מחיר את משלמת בנעורייך ובאושרך למעני, למען האידיאל שלי. המחיר הוא גדול, נורא גדול, ואיני יודע אם אוכל לגמול לך כראוי, אבל זוהי האכזריות של אהבה עמוקה, ואילו הייתי נשאר עכשיו איתך, לא הייתי ראוי שאת תלדי ילד שלי, וכל חיינו היו חיי חולין ופעוטים וחסרי טעם - לא חיים כאלו אני רוצה לחיות איתך, לא בזול כזה, באפסות כזו, בקטנות כאלה.

שמרי בריאותך, חזקי גופך ורוחך, כי עתיד גדול רב אור ומאושר מחכה לך.

לעולם שלך

דוד בן גוריון, מכתבים לפולה

אכן יש דימיון למערכת היחסים בין פולה ודויד בן גוריון לבין רחל ורבי עקיבא. רק קצת הפוך.

שני הזוגות חיים במרחק זה מזו, שני הזוגות מקריבים את חיי הזוגיות שלהם למען אידאל שאינו קשור ליחסי איש ואישה.

בעוד שאצל רבי עקיבא ורחל מי שמתווה את האידאל ומתנה בו את האהבה שתהייה ראויה זו רחל, אצל בן גוריון ופולה - בן גוריון מתנה את היותו ראוי לאהבתה של פולה במימוש האידאל שלו. בשני הסיפורים של הזוגות האישה היא זו שנושאת בעול האידאל בעוד הגבר יוצא לממשו.

"שוה ציטוט"

  • מצאו את הציטוטים ממסכת יבמות בתלמוד הבבלי ומשיר השירים

במאגר המקורות של ספריא. והעלו אותם לדף המקורות שלכם.

  • הביאו לכל ציטוט פרשנות שמצאה חן בעינכם מהמאגר בספריה.
  • העלו לדף המקורות כל מקור:
    שיר, סרטון, תמונה, יצירת אומנות שמתייחסת לציטוט.
  • הסבירו בהעמקה ובהרחבה את הקשר לציטוט.

(ו) שִׂימֵ֨נִי כַֽחוֹתָ֜ם עַל־לִבֶּ֗ךָ כַּֽחוֹתָם֙ עַל־זְרוֹעֶ֔ךָ כִּֽי־עַזָּ֤ה כַמָּ֙וֶת֙ אַהֲבָ֔ה קָשָׁ֥ה כִשְׁא֖וֹל קִנְאָ֑ה רְשָׁפֶ֕יהָ רִשְׁפֵּ֕י אֵ֖שׁ שַׁלְהֶ֥בֶתְיָֽה׃

(6) Let me be a seal upon your heart, Like the seal upon your hand. For love is fierce as death, Passion is mighty as Sheol; Its darts are darts of fire, A blazing flame.

משל:
שימני. הרעיה מבקשת מדודה שישים אותה כחותם הקבוע על לבו וזרועו. להגן בעדה מחמת המלך, כי אמנם עזה כמות אהבה שמסרה נפשה בעבור אהבתו. אבל גם קשה כשאול קנאת המלך, על שעזבה אותו. רק רשפיה של אהבה גדולים מן אש השאול כי הם רשפי אש שלהבת יה:

מליצה:
שימני. הנפש מבקשת מאת דודה העליון שישים אותה כחותם על לבו ועל זרועו, ר"ל שידביק אותה אליו ברצון ובפועל, כי האהבה שאהבה את ה' עזה כמות ומסרה נפשה למות בעבור אהבתו, הגם שקנאת היצר היה קשה כשאול, שרצה להטותה מעבודת ה' ולשום בעמקי שאול קרואיה, בכ"ז רשפי אהבת ה' אשר בערו בלבה, היורשפי אש ושלהבת יה, אשר בם שרפה חבלי שאול ופתויי היצר, ואחר שהיה לה תמיד מלחמה כבדה עם היצר ונצחה אותו, וראוי שתהיה כחותם על רצונו ועל זרועו, לתת לה שכר ברצון ובפועל:

פרשנות מצודת דויד על הפסוק:

שימני. לכן שים אותי על לבך לבל תזוז האהבה לעולם, כמו החותם הניתן על היד ואינה זזה משם:

כחותם על זרועך. כמו החותם הנתון על היד, כן שים אותי על זרועך והוא כפל ענין במלות שונות:

כי עזה כמות אהבה. האהבה שיש לי אליך היא חזקה כמות, בי היא עומדת נגד המות לבל יוכל לבטל אותה, רוצה לומר יותר אקבל עלי המיתה מלהסיר אהבתי ממך, ולכן מהראוי שלא תסיר אהבתך ממני והנמשל הוא לאחדים עם המשל:

קשה כשאול קנאה. הקנאה הוא דבר קשה כהירידה אל השאול וכאילו תאמר בזה אם תסיר את האהבה להפרד עוד ממני, מאוד יקשה עלי הקנאה בראותי הנערות בנות גילי יושבות תחת בעליהן ומתענגות, ואני אהיה בדודה וגלמודה. והנמשל הוא לומר אם עוד אשב בגולה, יקשה עלי הקנאה בראותי כל האומות יושבים בארצם בטח ושאנן ואני אהיה גולה וסורה:

רשפיה רשפי אש שלהבתיה. גחלת האהבה היא כרשפי אש וכשלהבת גדולה רוצה לומר אהבתי אליך שמורה לעולם כחמימות הגחלת המתקיימת זמן מרובה. וגם היא חזקה כלהבת אש גדולה השורף בחזקה. והנמשל הוא לאחדים עם המשל:

שימני כחותם

מילים: מתוך שיר השירים
לחן: רינת בר
שימני כחותם על לבך
שימני כחותם על זרועך
כי עזה כמוות האהבה
כי מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה
ונהרות לא ישטפוה
שימני כחותם על לבך
שימני כחותם על זרועך
כי עזה כמוות האהבה

השיר של רינת בר פישט את המשמעות המילולית של הפסוק. כפי שאנו מבינים כך אנחנו שרים. אני מודה שהיכולת שלי להבין משמעות פשוטה ולא מעמיקה ומסובכת כמו של המקורות לא מונעת ממני הנאה מהשיר. לא תמיד אנחנו נדרשים לרבדים העמוקים ביותר כדי להנות מיצירת אומנות. האומנית לוקחת בעצם את שני הפסוקים משיר השירים- מצמצמת אותם למשמעויות שמתאימות לה בתור יוצרת ומתווה אותם לשיר עם משמעות משלה. המשמעות של השיר פשטנית יותר ומתייחסת לאהבת בעל ואישה ללא פרשנות מעמיקה יותר.

עיין ערך אהבה

אהבה נ', חיבה עזה, רגש של משיכה גדולה או חשק למישהו או למשהו. אהבה אפלטונית, אהבה רוחנית טהורה, אהבה שאינה חושנית. אהבה זרה, אהבה הנוגדת את המוסר הרשמי והמקובל. אהבה חפשית, יחסי אהבים בין שני המינים שלא לפי חוקי הדת או המדינה בענייני אישות ונישואין. אהבה עצמית, אנכיות אגואיזם.

מילון אבן שושן

כוח האהבה

האהבה היא תגובה רגשית חיובית כלפי הזולת, שבלעדיה לא תיווצר ולא תתקיים כל חברה אנושית. קיום החברה בכל צורותיה ומוסדותיה, למרות המשברים הקשים העוברים עליה מדי פעם בפעם, מאשר את הדיעה כי כוח האהבה חזק מכל כוחות ההריסה...המאיימים על קיומה והוא מתגבר על כולם

מתוך האנציקלופדיה העברית ערך אהבה

רוצים לקבל לא מוכנים לתת (בפורמט עיתון)

בניסיון לעמוד על הגורמים לאחוז הגירושים הגבוה, נערך בעיר ניו יורק שבארה"ב סקר מקיף אשר בחן את השאלה מהן הסיבות לגירושין? עורכי הסקר הופתעו לגלות כי אחד הגורמים המרכזיים להתפרקות המשפחה היה הצפיות מחיי הזוגיות. הללו נעו בין הרצון לקבל - 80% לעומת הרצון לתת רק 20%.

מן העיתונות