Remembering the Past, Living in the Present

בבלי מסכת בבא בתרא דף ס עמוד ב

ת"ר: כשחרב הבית בשניה, רבו פרושין בישראל שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין. נטפל להן ר' יהושע, אמר להן: בני, מפני מה אי אתם אוכלין בשר ואין אתם שותין יין? אמרו לו: נאכל בשר שממנו מקריבין על גבי מזבח, ועכשיו בטל? נשתה יין שמנסכין על גבי המזבח, ועכשיו בטל? אמר להם: א"כ, לחם לא נאכל, שכבר בטלו מנחות! אפשר בפירות. פירות לא נאכל, שכבר בטלו בכורים! אפשר בפירות אחרים. מים לא נשתה, שכבר בטל ניסוך המים! שתקו. אמר להן: בני, בואו ואומר לכם: שלא להתאבל כל עיקר אי אפשר - שכבר נגזרה גזרה, ולהתאבל יותר מדאי אי אפשר - שאין גוזרין גזירה על הצבור אא"כ רוב צבור יכולין לעמוד בה...אלא כך אמרו חכמים: סד אדם את ביתו בסיד, ומשייר בו דבר מועט. וכמה? אמר רב יוסף: אמה על אמה... עושה אדם כל צרכי סעודה, ומשייר דבר מועט... עושה אשה כל תכשיטיה, ומשיירת דבר מועט... שנאמר: +תהלים קלז+ אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני תדבק לשוני לחכי וגו'. מאי על ראש שמחתי? אמר רב יצחק: זה אפר מקלה שבראש חתנים. א"ל רב פפא לאביי: היכא מנח לה? במקום תפילין, שנאמר: +ישעיהו ס"א+ לשום לאבלי ציון לתת להם פאר תחת אפר. וכל המתאבל על ירושלים - זוכה ורואה בשמחתה, שנאמר: +ישעיהו סו+ שמחו את ירושלים וגו'. תניא, אמר ר' ישמעאל בן אלישע: ...ומיום שפשטה מלכות הרשעה, שגוזרת עלינו גזירות רעות וקשות, ומבטלת ממנו תורה ומצות, ואין מנחת אותנו ליכנס לשבוע הבן, ואמרי לה: לישוע הבן, דין הוא שנגזור על עצמנו שלא לישא אשה ולהוליד בנים, ונמצא זרעו של אברהם אבינו כלה מאליו, אלא הנח להם לישראל, מוטב שיהיו שוגגין ואל יהיו מזידין.

Bava Batra 60b

Our rabbis taught: When the Temple was destroyed, there multiplied in Israel those who separated themselves from eating meat and drinking wine. R. Joshua addressed them. He said to them: My children, why are you not eating meat, and why are you not drinking wine? They said to him: How can we eat meat, which we would offer sacrifices on the altar, and now is desolate? How can we drink wine, which was poured out on altar, and now is desolate? He said to them: If so, we shouldn't eat bread, for grain offerings have ceased. [They responded] we can eat produce. [R. Joshua said]: We should not eat produce, for the first fruits offering has ceased. [They responded]: We can eat other fruits. [He said]: We should not drink water, for the water libations have ceased. They were silent. He said to them: My children, come hear and I will say to you: It is not possible to not mourn at all, for the decree has already been decreed. But it is also impossible to mourn too much, for we do not decree a law on the community that most of the community cannot live with...Rather this is what the sages said: A person plasters his house with plaster, but he leaves a little bit unfinished...A person makes all the needs of his meal, but he leaves a little bit out.... A woman makes all of her jewelry, but she leaves a little bit off...As it says, "If I forget you Jerusalem, let my right hand be forgotten, If I don't remember you, let my tongue cling to the roof of my mouth. If I do not set Jerusalem at the head of my celebration." What is meant by the "head of my celebration"? R. Yitzchak said: This is the ashes on the heads of bridegrooms.

And all who mourn for Jerusalem, will merit seeing its celebration, as it says, "Rejoice with Jerusalem, and be glad for her,all you who love her;rejoice with her in joy, all you who mourn over her."

R. Yishmael ben Elisha said:...From the day that the evil empire, which makes evil and harsh decrees against us, took over, and forces us to stop learning Torah and observing commandments, and does not allow us to celebrate the week of the son, it would make sense for use to decree that we should not marry women and have children, and the descendants of Abraham would desist on their own. [But since we cannot do this] leave Israel alone, better they act without intention than with intention.