אהבה יהלי רקנטי וליה רוטשטיין

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן:

Any love that is dependent on something, when that thing perishes, the love perishes. But [a love] that is not dependent on something, does not ever perish. What's [an example of] a love that is dependent on something? That's the love of Amnon and Tamar. And [a love] that is not dependent on something? That's the love of David and Jonathan.

בחרנו להוסיף את התמונה הזאת מפני שהיא משקפת לדעתנו את האהבה שתלויה או לא תלויה בדבר קיים או בטל. " אהבה שאינה תלויה בדבר", הלב שבשרשרת הוא בעצם האהבה למישהו או למשהו, הלב תלוי על השרשרת , הלב משקף את האהבה שתלויה בשרשרת עצמה שהיא הדבר. כשהדבר בטל, השרשרת, בטל אהבה, לא תהיה שרשרת שתלויה בה האהבה ואז אין אהבה. השרשרת נראית כמו אזיקים בגלל שהיא "קולעת" את האהבה בתוכה, האהבה תלויה במה שהשרשרת עושה.

לחצו על הטקסט ממסכת אבות פרק ה' משנה ט"ז. (שאתם במצב תזוגה ולא עריכה)

  • היכנסו ל"פרשנות" ובחרו את ברטנורא.
  • העלו את פרשנותו לדף המקורות.
  • ברטנורא מביא דוגמאות לאהבה "שאינה תלויה בדבר"- כתבו אותם כאן.
    הביאו גם אתם דוגמא מתאימה.
  • מדוע לדעת ברטנורא אהבת אמנון לתמר היא אהבה התלויה בדבר? מהו הדבר?


ברטנורא

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר בָּטֵל. שֶׁאֵינוֹ מִתְקַיֵּם, כְּשֶׁיִּתְבַּטֵּל הַדָּבָר שֶׁהָיָה סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה, גַּם הָאַהֲבָה בְּטֵלָה. וְכָל אַהֲבָה שֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְּדָבָר בָּטֵל אֶלָּא בְּדָבָר קַיָּם, כְּגוֹן אַהֲבַת הַצַּדִּיקִים וְהַחֲכָמִים, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. כְּשֵׁם שֶׁהַדָּבָר שֶׁהוּא סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה אֵינָהּ בָּטֵל, כָּךְ אֵין הָאַהֲבָה בְּטֵלָה:

-אהבת הצדיקים והחכמים אינה תלויה בדבר.

הורה שאוהב את ילדיו בלי שום תנאים. לפי ברטנורא אין אהבה שאינה תלויה בדבר. יש אהבה התלויה בדבר בטל ואהבה התלויה בדבר קיים.

-אהבת אמנון ותמר היא אהבה התלויה בדבר לדעת ברטנורא מפני שהאהבה תלויה ביופי של תמר.

הנערה בשיר, "והפעם שיר אהבה"- מתלבטת "מה זה מסתתר בתוך לבך"?
האם האהבה של הנער היא אהבה תלויה בדבר? מהו הדבר אם כן?

האהבה של הנער בשיר תלויה בדבר. האהבה לא באמת חשובה לו וחשוב לו רק המגע של הנערה.

הנער בשיר אומר: "רוצה איתך רומן גשמי ולא אפלטוני, עם אופציה לשנה...."

רומן גשמי זה רומן שהוא עם הרבה מגע ופחות רומנטיקה ורומן אפלטוני זה רומן שהוא רומנטי יותר ממה שהוא מכיל מגע בתוכו.

בואו נעזור לה. כתבו כאן:
האם לפי הסימנים בשיר כדאי לה להיעתר לחיזוריו?

לנערה לא כדאי להיעתר לחיזור הנער מפני שהנער מחפש מגע ולא רומנטיקה ואהבה.

ספור אהבה מן התלמוד

רבי עקיבא היה רועה של בן כלבא שבוע [אדם מפורסם ועשיר],

ראתה אותו [רחל] בתו של בן כלבא שבוע שהיה צנוע ומעולה,

אמרה לו:" אם אתקדש לך, תלך לבית המדרש [ללמוד תורה]"?

אמר לה, "כן".התקדשה לו בצנעה.

שמע אביה, הוציא אותה מביתו והדירה הנאה [נדר שלא תהנה] מכל נכסיו.

  • מדוע נמשכה רחל לרבי עקיבא? רחל נמשכה לרבי עקיבה מפני שהוא הסכים ללמוד בשבילה תורה. בשביל שהיא תהיה איתו הוא יהיה מוכן אפילו ללכת לבית המקדש ללמוד תורה.

בימות החורף היו ישנים במתבן, היה מלקט תבן מתוך שערותיה.

אמר לה:" אילו היה בידי הייתי נותן לך ירושלים של זהב" [תכשיט יקר]

אמרה לו:" לך ולמד בבית המדרש"!

(מתוך נדרים דף נ, עמוד ב )

הלך וישב שתים עשרה שנה בבית המדרש.

כאשר בא [לביתו בחלוף שתים עשרה שנה]

הביא עמו שנים עשר אלף תלמידים.

  • על מה מעיד מספר התלמידים? מספר התלמידים מעיד על ההישגים הטובים שלו.

שמע (רבי עקיבא) זקן אחד שאומר לה: "עד מתי את מתהלכת אלמנות חיים"?

אמרה לו: "אם הוא שומע לי ישב שתים עשרה שנים נוספות".

אמר [לעצמו] רבי עקיבא: "ברשות אני עושה".

חזר, הלך וישב שתים עשרה שנים נוספות בבית המדרש.

  • רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל. מה זה מלמד על הקשר ביניהם? רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל. דבר זה מלמד על כך שרק כאשר הוא יסיים ללמוד תורה בבית המקדש היא תוכל להיות איתו. רחל רוצה להיות עם רבי עקיבא רק מתי שהוא יסיים ללמוד תורה בבית המקדש.

כשבא [בפעם השניה] באו איתו עשרים וארבעה אלפי תלמידים.

שמעה אשתו, ויצאה לפניו.

אמרו לה השכנות : "שאלי כלים [בגדים יפים] ללבוש והתכסי".

אמרה להן: "יודע צדיק נפש בהמתו". (משלי יב, י)

  • מדוע רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך לאהבה, גם כאשר היא מוזנחת? צדיק מכיר בחסרונותיו, מגרעותיו, בצדדיו האפלים ובתכונותיו הרעות. רבי עקיבא לא אהב את רחל בגלל היופי שלה אלא בגלל האופי שלה ולכן הוא יוכל לזהות את האופי שלה, האופי שבו הוא התאהב.


כשהגיעה אצלו, נפלה על פניה והייתה מנשקת לו רגלו
,

דחפו אותה תלמידיו.

אמר להם:" עזבוה, שלי ושלכם - שלה הוא"!

שמע אביה שבא אדם גדול למקום אמר:" אלך אצלו, אולי הוא יפר לי נדרי"?

אמר לו (רבי עקיבא): "על דעת [לו ידעת] שהוא אדם גדול האם נדרת?

אמר לו:"רבי, אפילו פרק אחד ואפילו הלכה אחת."

אמר לו: "אני הוא".

נפל על פניו, נשקו ברגלו ונתן לו מחצית ממונו.

מה הביא לשינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לבתו? מה שהביא לשינוי הוא שבן כלבא שבוע ראה שרבי עקיבא למד והשקיע בשביל ביתו ועכשיו הוא איש גדול ובן כלבא שבוע יותר מעריך את רבי עקיבא ולכן הוא מתייחס שונה לביתו.

התמונה היא תמונה של רחל ורבי עקיבא

דף ללימוד בחברותא

אהבת רבי עקיבא ורחל {כתובות ס"ב ע"ב}

* לאחר קריאת הסיפור חברו בבקשה דף מיומנה של רחל או

לחילופין נסחו את מכתבו של רבי עקיבא לרחל.

יום ראשון, ח' טבת 21 דצמבר שנת 60

שלום יומני!

חלפו כבר שבע שנים מאז הפרידה מעקיבא...

אני מאוד מתגעגעת אליו ומה שמחזיק אותי בלעדיו זו הידיעה שהוא לומד תורה כבקשתי, משקיע את חייו בשבילי ועוד כמה שנים נתראה ונוכל להיות ביחד. אני גאה בו על כך שהוא מקיע ולומד תורה בשבילי ואני רק מחכה להיפגש איתו ולהגיד לו שאני אוהבת אותו .

שאלות להרחבה והעמקה

  • מיהו לדעתכם גיבור הסיפור? לדעתנו רבי עקיבא הוא גיבור הסיפור מפני שהוא השקיע ולמד בשביל רחל 24 שנה. ובסוף אביה של רחל העריך אותו כי הפך לאיש גדול.
  • מה הקריבה רחל בשל אהבתה? האם המחיר ששילמה, "מוצדק" לדעתכם? רחל הקריבה בשביל אהבתה את זה ששלחה את רבי עקיבא ללמוד ונשארה לבד עשרים וארבע שנים. המחיר שרחל שילמה הוא לא מוצדק לפי דעתנו מפני שהיא חיכתה לרבי עקיבא המון שנים והיא יכלה לשלוח אותו ללמוד פחות שנים ולהיות איתו יותר זמן.
  • האישה נשארת לטפל בבית, בעבודות הפיזיות והבעל מתעסק בתחום הרוחני. האין פה מסר בעייתי לגבי היחס לתפקידי האיש והאישה בחיי הנישואים? בדרך כלל האישה נשארת לטפל בבעיות הבית ובתחום הרוחני והגבר עוסק בעבודות הפיזיות ובהבאת הפרנסה לבית.
  • האם אפשר לקיים זוגיות בריאה ללא שותפות ותמיכה פיזיים ורוחניים? אי אפשר לקיים זוגיות בריאה בדרך זו מפני שכדי לקיים זוגיות בריאה צריך לאהוב ולתמוך אחד בשני.
  • האם "רחוק מהעין רחוק מהלב"? או שמא דווקא הגעגועים לאהבה משמרים אותה? תלוי בכל אדם, בכמות האהבה ובזמן שרחוקים.
  • מהם הקשיים של כל אחד מבני הזוג? הקושי של כל אחד מבני הזוג הוא שאין להם את התמיכה אחד של השני אז הם צריכים להתמודד עם הקשיים לבד. רחל עם העבודות הפיזיות ורבי עקיבא עם העבודות הרוחניות.
  • האם אהבת רבי עקיבא ורחל הנה אהבה התלויה בדבר? כן, אהבת רבי עקיבא היא אהבה התלויה בדבר. אם רבי עקיבא לא היה הולך ללמוד תורה כנראה שרחל לא הייתה מסכימה להיות איתו ואז הם לא היו מתאהבים בכלל.
  • מהו סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל? סוד הצלחתם של רבי עקיבא ורחל הוא שהם נמצאים רחוק אחד מהשני וזה גורם להם להתגעגע אחד לשני והגעגוע משאיר את האהבה. עוד דבר הגורם להצלחת האהבה הוא הידיעה של רחל על כך שרבי עקיבא עושה משהו בשבילה, הוא לומד בשבילה תורה ועובד קשה בשביל רחל.

"רחוק מהעין קרוב אל הלב"

יש הרואים במערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בין דוד ופולה

בן-גוריון ביטוי מודרני לאידיאל אהבתם של רחל ורבי עקיבא.

מה דעתכם?

רבי עקיבא הקריב המון בשביל אהבתו לרחל, הוא הלך ללמוד בשבילה תורה 24 שנים. גם רחל הקריבה בשבילו, היא נשארה בבית ועשתה לבדה את כל העבודות הפיזיות. רחל נשארה בבית וחיכתה לרבי עקיבא בגלל שהיא אהבה אותו והיא ידעה שהוא עושה משהו חשוב. הסיפור של דוד ופולה בן גוריון הוא שהם אהבו אחד את השני ובגלל שדוד היה איש חשוב ועשה דברים חשובים ותרם למדינה, פולה הייתה צריכה להקריב את חייה בשבילו ונשאה בבית. רחל ופולה הקריבו את חייהן בשביל האהבה שלהן לבן זוגם, הן נשארו בבית בזמן שבני הזוג שלהן הלכו ולמדו ועשו מעשים.

יש גם הבדל בין דוד ופולה לבין רחל ורבי עקיבא, דוד בן גוריון עשה את הכל כי רצה וכי זאת הייתה הדרך שלו וזה היה מה שהוא האמין בו, רבי עקיבא הלך ללמוד רק כי רחל אמרה לו, הוא למד בשביל רחל ולא בשביל עצמו.

"שווה ציטוט"

  • מצאו את הציטוטים ממסכת יבמות בתלמוד הבבלי ומשיר השירים

במאגר המקורות של ספריא. והעלו אותם לדף המקורות שלכם.

  • הביאו לכל ציטוט פרשנות שמצאה חן בעינכם מהמאגר בספריה.
  • העלו לדף המקורות כל מקור:
    שיר, סרטון, תמונה, יצירת אומנות שמתייחסת לציטוט.
  • הסבירו בהעמקה ובהרחבה את הקשר לציטוט.

סי' אש"ה וקרק"ע עז"ר זא"ת שת"י הברכו"ת תגר"י פחת"י: א"ר אלעזר כל אדם שאין לו אשה אינו אדם שנאמר (בראשית ה, ב) זכר ונקבה בראם ויקרא את שמם אדם ואמר רבי אלעזר כל אדם שאין לו קרקע אינו אדם שנא' (תהלים קטו, טז) השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם

§ The Gemara provides a mnemonic device for a series of statements cited in the name of Rabbi Elazar: Woman; and land; helper; this; two; the blessings; merchants; lowly. The Gemara presents these statements: Rabbi Elazar said: Any man who does not have a wife is not a man, as it is stated: “Male and female He created them…and called their name Adam” (Genesis 5:2). And Rabbi Elazar said: Any man who does not have his own land is not a man, as it is stated: “The heavens are the heavens of the Lord; but the earth He has given to the children of men” (Psalms 115:16).

א סימן לדברים שייאמרו להלן בשם ר' אלעזר: אש"ה וקרק"ע עז"ר זא"ת שת"י הברכו"ת תגר"י פחת"י. אמר ר' אלעזר: כל אדם שאין לו אשהאינו אדם, שנאמר: "זכר ונקבה בראם... ויקרא את שמם אדם" (בראשית ה, ב). ואמר ר' אלעזר: כל אדם שאין לו קרקע משלו אינו אדם, שנאמר: "השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם" (תהילים קטו, טז).

כל אדם שאין לו אשה אינו אדם כו' הוא מבואר ע"פ מ"ש פ"ב דעירובין כל אותן שנים שהיה אדם הראשון בנדוי הוליד רוחין ושידין ולילין שנאמר ויחי אדם ק"ל שנה ויולד בדמותו כצלמו מכלל דעד השתא לאו כצלמו אוליד ולפי שכל המוליד מוליד בדומה וזה שאין לו אשה הרוחות ושידין מתחממין בו ומולידין ממנו רוחין ושידין הרי גם הוא אינו נקרא אדם דהמוליד מוליד בדומה והוא הענין בעצמו שאמר כל אדם שאין לו קרקע אינו אדם כו' דהיינו שאין לו קרקע מיוחדת לדירה ולפרנסתו כמ"ש התוס' לקמן אינו אדם דהוי כמו הרוחות והשידין שאין להם דירה מיוחדת בארץ והוא ענין קין שא"ל הקב"ה אחר שהיה עובד אדמה ארורה האדמה גו' לא תוסף תת כחה לך נע ונד תהיה בארץ שלא תהיה לך עוד קרקע מיוחדת ובפרקי ר"א אמרו ויולד בדמותו מכאן אתה למד שלא היה קין לא מדמותו ולא מצלמו עד שנולד שת והיינו שנטרד מן האדמה שהיתה מיוחדת לו כי האדם נקרא ע"ש אדמה וק"ל:

בחרנו ביצירת אמנות זו מפני שלדעתנו היא משקפת את הציטוט: "כל אדם שאין לו אישה אינו אדם"

האיש ביצירה בודד, מה שמשקף מן הציטוט את זה שאין לו אישה. הוא מתחיל להיעלם, מה שמשקף מן הציטוט שהוא אינו אדם.

הציטוט אומר שהגבר, האדם, לא יכול לשרוד בלי אישה, אישה היא מה שמחזיק את האדם ותמונה זו משקפת את ציטוט זה לפי דעתינו.

מַיִם רַבִּים לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת־הָאַהֲבָה וּנְהָרוֹת לֹא יִשְׁטְפוּהָ אִם־יִתֵּן אִישׁ אֶת־כָּל־הוֹן בֵּיתוֹ בָּאַהֲבָה בּוֹז יָבוּזוּ לוֹ׃

Vast floods cannot quench love, Nor rivers drown it. If a man offered all his wealth for love, He would be laughed to scorn.

שימני כחותם על לבך כחותם על זרועך כי עזה כמות אהבה קשה כשאול קנאה רשפיה רשפי אש שלהבתיה: מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה ונהרות לא ישטפוה אם יתן איש את כל הון ביתו באהבה בוז יבוזו לו:

בחרנו בתמונה זו מפני שהמים בתמונה, הגלים, מנסים "לסגור" את הלב, האהבה, אך הם לא מצליחים ובמקום זה הם מתחברים והופכים להיות בצורת לב, הופכים לאהבה.

ויזינדור, 14 ביוני 1918

יקירתי,

קיבלתי היום את מכתבך מיום 11 ב יוני. את חושבת, יקירתי, שאילו אהבתי אותך יותר לא הייתי מתנדב ללגיון. מדוע את מכירה אותי כל כך מעט? לאהוב אותך יותר משאני אוהב אותך עכשיו, לאחר שלקחת על עצמך העול הכבד ביותר שאישה יכולה לקבל על עצמה בגלל איש שהיא אוהבת, איני יודע אם יש בעולם איש שיכול לאהוב יותר. אם אהבה גדולה, עמוקה, יש ביכולתה להביא אושר - אז פולה יקרה, תהיי את המאושרת ביותר. אני אגאל אותך מהכאבים שלך עכשיו. איני יכול לנחם אותך עכשיו בצערך ובסבלך. אני יודע איזה מחיר את משלמת בנעורייך ובאושרך למעני, למען האידיאל שלי. המחיר הוא גדול, נורא גדול, ואיני יודע אם אוכל לגמול לך כראוי, אבל זוהי האכזריות של אהבה עמוקה, ואילו הייתי נשאר עכשיו איתך, לא הייתי ראוי שאת תלדי ילד שלי, וכל חיינו היו חיי חולין ופעוטים וחסרי טעם - לא חיים כאלו אני רוצה לחיות איתך, לא בזול כזה, באפסות כזו, בקטנות כאלה.

שמרי בריאותך, חזקי גופך ורוחך, כי עתיד גדול רב אור ומאושר מחכה לך.

לעולם שלך

דוד בן גוריון, מכתבים לפולה

עיין ערך אהבה

אהבה נ', חיבה עזה, רגש של משיכה גדולה או חשק למישהו או למשהו. אהבה אפלטונית, אהבה רוחנית טהורה, אהבה שאינה חושנית. אהבה זרה, אהבה הנוגדת את המוסר הרשמי והמקובל. אהבה חפשית, יחסי אהבים בין שני המינים שלא לפי חוקי הדת או המדינה בענייני אישות ונישואין. אהבה עצמית, אנכיות אגואיזם.

מילון אבן שושן

כוח האהבה

האהבה היא תגובה רגשית חיובית כלפי הזולת, שבלעדיה לא תיווצר ולא תתקיים כל חברה אנושית. קיום החברה בכל צורותיה ומוסדותיה, למרות המשברים הקשים העוברים עליה מדי פעם בפעם, מאשר את הדיעה כי כוח האהבה חזק מכל כוחות ההריסה...המאיימים על קיומה והוא מתגבר על כולם

מתוך האנציקלופדיה העברית ערך אהבה

רוצים לקבל לא מוכנים לתת (בפורמט עיתון)

בניסיון לעמוד על הגורמים לאחוז הגירושים הגבוה, נערך בעיר ניו יורק שבארה"ב סקר מקיף אשר בחן את השאלה מהן הסיבות לגירושין? עורכי הסקר הופתעו לגלות כי אחד הגורמים המרכזיים להתפרקות המשפחה היה הצפיות מחיי הזוגיות. הללו נעו בין הרצון לקבל - 80% לעומת הרצון לתת רק 20%.

מן העיתונות

מן החטא, ומשום כך ראוי לנו להכיר להן תודה. ומספרים עוד באותו ענין: מקרי ליה [היה מקריא לו, מלמד אותו מקרא] רב יהודה לרב יצחק בריה [בנו] את הכתוב "ומוצא אני מר ממות את האשה" (קהלת ז, כו). אמר ליה [לו] בנו: כגון מאן [כמו מי]? אמר לו: כגון אמך.