כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן:

Any love that is dependent on something, when that thing perishes, the love perishes. But [a love] that is not dependent on something, does not ever perish. What's [an example of] a love that is dependent on something? That's the love of Amnon and Tamar. And [a love] that is not dependent on something? That's the love of David and Jonathan.

לחצו על הטקסט ממסכת אבות פרק ה' משנה ט"ז. (שאתם במצב תזוגה ולא עריכה)

  • היכנסו ל"פרשנות" ובחרו את ברטנורא.
  • העלו את פרשנותו לדף המקורות.
  • ברטנורא מביא דוגמאות לאהבה "שאינה תלויה בדבר"- כתבו אותם כאן.
    הביאו גם אתם דוגמא מתאימה.
  • מדוע לדעת ברטנורא אהבת אמנון לתמר היא אהבה התלויה בדבר? מהו הדבר?


דוגמאות לאהבה "שאינה תלויה בדבר": עצם זה שבעלה הסכים ללכת ללמוד ולהיות מצליחן מראה ומוכיח על כך שהוא מכבד אותה מאוד ומעריך אותה מאוד ומוכן להקדיש הרבה מחייו בעבורה, זה שהוא מתחיל ללמד תלמידים ותוך כדי ללמוד מוכיח על כך שהוא לוקח את העניין ברצינות. דוגמתינו לכך שהבעל מכבד את האישה היא שברגע שהיא במצוקה אז הוא אמור להיות שם בשבילה ולסייע לה בכל דבר.

הוא התכוון לכך שאהבה ללא תנאים זו אהבה שלא משנה מה האופי שלה כלפי חוץ הוא עדיין יאהב אותה תמיד כמו שהיא ויכבד אותה ויתן לה כבוד בסיסי.

לדעתינו ברטנורא אהב את אהבת אמנון לתמר משום שהיא אהבה התלויה בדבר כיוון שאמנון מצפה ממנה לדברים בסיסיים שאישה אמורה לדעת.

הנערה בשיר, "והפעם שיר אהבה"- מתלבטת "מה זה מסתתר בתוך לבך"?
האם האהבה של הנער היא אהבה תלויה בדבר? מהו הדבר אם כן?

בואו נעזור לה. כתבו כאן:
האם לפי הסימנים בשיר כדאי לה להיעתר לחיזוריו?

הנערה בשיר "והפעם שיר אהבה" מתלבטת "מה זה מסתתר בתוך לבך'': הנערה בעצם מתלבטת מה רצונו ממנה .

האהבה של הנער כלפיה היא האהבה שתלויה בדבר והדבר הוא לקחת את הזמן שלו ושהיא תישאר לצידו לאורך הדרך.

לפי דעתנו לפי הסימנים לא כדאי לה להיעתר לחיזוריו מכיוון: שלפי המילים בשיר "...עם אופציה לשנה..."הוא מנסה לנצל אותה או להעביר את הזמן איתה זאת אהבה שתלויה בדבר.

ספור אהבה מן התלמוד

רבי עקיבא היה רועה של בן כלבא שבוע [אדם מפורסם ועשיר],

ראתה אותו [רחל] בתו של בן כלבא שבוע שהיה צנוע ומעולה,

אמרה לו:" אם אתקדש לך, תלך לבית המדרש [ללמוד תורה]"?

אמר לה, "כן".התקדשה לו בצנעה.

שמע אביה, הוציא אותה מביתו והדירה הנאה [נדר שלא תהנה] מכל נכסיו.

  • מדוע נמשכה רחל לרבי עקיבא?

בימות החורף היו ישנים במתבן, היה מלקט תבן מתוך שערותיה.

אמר לה:" אילו היה בידי הייתי נותן לך ירושלים של זהב" [תכשיט יקר]

אמרה לו:" לך ולמד בבית המדרש"!

(מתוך נדרים דך נ, עמוד ב)

הלך וישב שתים עשרה שנה בבית המדרש.

כאשר בא [לביתו בחלוף שתים עשרה שנה]

הביא עמו שנים עשר אלף תלמידים.

  • על מה מעיד מספר התלמידים?

שמע (רבי עקיבא) זקן אחד שאומר לה: "עד מתי את מתהלכת אלמנות חיים"?

אמרה לו: "אם הוא שומע לי ישב שתים עשרה שנים נוספות".

אמר [לעצמו] רבי עקיבא: "ברשות אני עושה".

חזר, הלך וישב שתים עשרה שנים נוספות בבית המדרש.

  • רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל. מה זה מלמד על הקשר ביניהם?

כשבא [בפעם השניה] באו איתו עשרים וארבעה אלפי תלמידים.

שמעה אשתו, ויצאה לפניו.

אמרו לה השכנות : "שאלי כלים [בגדים יפים] ללבוש והתכסי".

אמרה להן: "יודע צדיק נפש בהמתו". (משלי יב, י)

  • מדוע רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך לאהבה, גם כאשר היא מוזנחת?


כשהגיעה אצלו, נפלה על פניה והייתה מנשקת לו רגלו
,

דחפו אותה תלמידיו.

אמר להם:" עזבוה, שלי ושלכם - שלה הוא"!

שמע אביה שבא אדם גדול למקום אמר:" אלך אצלו, אולי הוא יפר לי נדרי"?

אמר לו (רבי עקיבא): "על דעת [לו ידעת] שהוא אדם גדול האם נדרת?

אמר לו:"רבי, אפילו פרק אחד ואפילו הלכה אחת."

אמר לו: "אני הוא".

נפל על פניו, נשקו ברגלו ונתן לו מחצית ממונו.

מה הביא לשינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לבתו

רחל נמשכה לרבי עקיבא מכיוון ש:היא רוצה שהוא יבטיח לה ללמוד ולהשכיל ולהתייחס לבקשתה כפי שביקשה ממנו בתנאי שיתחתנו.

מספר התלמידים נובע מכך ש:כל 12 שנות לימוד הוא הביא איתו 12 אלף תלמידים בנוסף כמות התלמידים מעידה על כך שרבי עקיבא לקח את העניין ברצינות והקשיב לרחל.

רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל משום שרצה לציית לה והחליט שעד שהוא לא גומר ללמוד את ה-12 שנה הוא לא פגש אותה מהסיבה שלקח את העניין ברצינות ומעבר לזה היה מוכן להשקיע מספר שנים מחייו למענה. מה שמראה לנו הקוראים על ציותו המלא כלפיה.

רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך לאהבה אף על פי שהיא הייתה מוזנחת משום שאם הם לא נפגשו 12 שנה אחרי אירוע ככ משמעותי אין סיכוי שישכח אותה או את בקשתה אליו גם אם עברו המון שנים, ולכן זה לא הפריע לה איך היא תיראה כאשר הוא בא.

מה שהביא לשינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לבתו היה שאשתו רחל ממשה את הבטחתה כלפיו וברגע שעברו לחיות יחד היחס בין האב לביתו השתנה עקב האם החדשה.

דף ללימוד בחברותא

אהבת רבי עקיבא ורחל {כתובות ס"ב ע"ב}

* לאחר קריאת הסיפור חברו בבקשה דף מיומנה של רחל או

לחילופין נסחו את מכתבו של רבי עקיבא לרחל.

קטע ממכתבו של רבי עקיבא לרחל

יום שני, ד' באב, 6 אוגוסט שנת 67

רחל יקירתי!

קיבלתי את היום את מכתבך ב-11 ליוני ________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

שלך באהבה,

עקיבא

יום ראשון, ח' טבת 21 דצמבר שנת 60

שלום יומני!

חלפו כבר שבע שנים מאז הפרידה מעקיבא... הפרידה התרחשה עקב הבטחה שלא קוימה והתנגדות לבקשת אשתו ממנו. הכוונה היא שלפני הנישואים הובטח לאשתו רחל כמה דברים ובסופו של דבר אף אחד מהם לא התרחש.

________________________________

________________________________

________________________________

________________________________

________________________________

שאלות להרחבה והעמקה

  • מיהו לדעתכם גיבור הסיפור?
  • מה הקריבה רחל בשל אהבתה? האם המחיר ששילמה, "מוצדק" לדעתכם?
  • האישה נשארת לטפל בבית, בעבודות הפיזיות והבעל מתעסק בתחום הרוחני. האין פה מסר בעייתי לגבי היחס לתפקידי האיש והאישה בחיי הנישואים?
  • האם אפשר לקיים זוגיות בריאה ללא שותפות ותמיכה פיזיים ורוחניים?
  • האם "רחוק מהעין רחוק מהלב"? או שמא דווקא הגעגועים לאהבה משמרים אותה?
  • מהם הקשיים של כל אחד מבני הזוג?
  • האם אהבת רבי עקיבא ורחל הנה אהבה התלויה בדבר?
  • מהו סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל?

"רחוק מהעין קרוב אל הלב"

יש הרואים במערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בין דוד ופולה

בן-גוריון ביטוי מודרני לאידיאל אהבתם של רחל ורבי עקיבא.

מה דעתכם?

"שוה ציטוט"

  • מצאו את הציטוטים ממסכת יבמות בתלמוד הבבלי ומשיר השירים

במאגר המקורות של ספריא. והעלו אותם לדף המקורות שלכם.

  • הביאו לכל ציטוט פרשנות שמצאה חן בעינכם מהמאגר בספריה.
  • העלו לדף המקורות כל מקור:
    שיר, סרטון, תמונה, יצירת אומנות שמתייחסת לציטוט.
  • הסבירו בהעמקה ובהרחבה את הקשר לציטוט.

לדעתינו גיבורת הסיפור היא רחל,רחל הקריבה המון למען בעלה משום שהיה לה אכפת ממנו והוא היה חשוב ויקר לליבה.

מה שהקריבה רחל למען בעלה כן היה מוצדק משום שדאגה שישכיל וגם יקריב למענה המון שנים כדי שיצליח ויהיה חכם יותר.

המסר הבעייתי לגבי תפקיד האישה ותפקיד הגבר בכך שמציגים כאן את שהגבר היה יותר חכם מהאישה והלך ללמוד ולהשכיל לעומת האישה שמציגים אותה כ"טפשה" והיא עשתה את כל העבודות בבית.

ניתן לנהל זוגיות רחוקה פיזית גם במרחק כיוון שאם הזוגיות והקשר טובים וחזקים אין סיבה שהמרחק ימנע את הקשר והחברות. במקרה שלהם, הזוגיות הייתה חזקה ככה שהייתה הסכמה משני הצדדים מרחק הרב ולכן הוא גם לא גרם לפרידה.

הציטוט "רחוק מהעין רחוק מהלב" לא בא לידי ביטוי בקשר בין שניהם כיוון שהייתה הסכמה משני הצדדים למרחק הפיזי הזה שבו הגבר הולך ללמוד ואשתו נשארת בבית והמרחק מפריד ביניהם פיזית בלבד.

הקשיים של כל אחד מבני הזוג זה שלאישה יש יותר אחריות על הבית ועל המשפחה ולאב יש אחריות לקיים את ההבטחה שלו וללכת ללמוד.

אהבת רבי עקיבא ורחל היא אהבה שתלויה בדבר כיוון שאם רבי עקיבא היה מסרב לתנאי היא לא הייתה מוכנה להינשא לו.

סוד הצלחתם של רבי עקיבא ורחל בא לידי ביטוי בנאמנות,קשר חזר, קיום הבטחות וכבוד.

דעתנו על כך היא שאידיאל האהבה ביניהם לקוח מדוד בן גוריון ואשתו משום שגם הם נפרדו ולא ראו אחד את השני לאורך זמן בגלל עבודתו של דוד בן גוריון וגם רחל נפרדה מבעלה הרבה זמן משום ששלחה אותו ללמוד הרבה שנים.

ויזינדור, 14 ביוני 1918

יקירתי,

קיבלתי היום את מכתבך מיום 11 ב יוני. את חושבת, יקירתי, שאילו אהבתי אותך יותר לא הייתי מתנדב ללגיון. מדוע את מכירה אותי כל כך מעט? לאהוב אותך יותר משאני אוהב אותך עכשיו, לאחר שלקחת על עצמך העול הכבד ביותר שאישה יכולה לקבל על עצמה בגלל איש שהיא אוהבת, איני יודע אם יש בעולם איש שיכול לאהוב יותר. אם אהבה גדולה, עמוקה, יש ביכולתה להביא אושר - אז פולה יקרה, תהיי את המאושרת ביותר. אני אגאל אותך מהכאבים שלך עכשיו. איני יכול לנחם אותך עכשיו בצערך ובסבלך. אני יודע איזה מחיר את משלמת בנעורייך ובאושרך למעני, למען האידיאל שלי. המחיר הוא גדול, נורא גדול, ואיני יודע אם אוכל לגמול לך כראוי, אבל זוהי האכזריות של אהבה עמוקה, ואילו הייתי נשאר עכשיו איתך, לא הייתי ראוי שאת תלדי ילד שלי, וכל חיינו היו חיי חולין ופעוטים וחסרי טעם - לא חיים כאלו אני רוצה לחיות איתך, לא בזול כזה, באפסות כזו, בקטנות כאלה.

שמרי בריאותך, חזקי גופך ורוחך, כי עתיד גדול רב אור ומאושר מחכה לך.

לעולם שלך

דוד בן גוריון, מכתבים לפולה

עיין ערך אהבה

אהבה נ', חיבה עזה, רגש של משיכה גדולה או חשק למישהו או למשהו. אהבה אפלטונית, אהבה רוחנית טהורה, אהבה שאינה חושנית. אהבה זרה, אהבה הנוגדת את המוסר הרשמי והמקובל. אהבה חפשית, יחסי אהבים בין שני המינים שלא לפי חוקי הדת או המדינה בענייני אישות ונישואין. אהבה עצמית, אנכיות אגואיזם.

מילון אבן שושן

כוח האהבה

האהבה היא תגובה רגשית חיובית כלפי הזולת, שבלעדיה לא תיווצר ולא תתקיים כל חברה אנושית. קיום החברה בכל צורותיה ומוסדותיה, למרות המשברים הקשים העוברים עליה מדי פעם בפעם, מאשר את הדיעה כי כוח האהבה חזק מכל כוחות ההריסה...המאיימים על קיומה והוא מתגבר על כולם

מתוך האנציקלופדיה העברית ערך אהבה

רוצים לקבל לא מוכנים לתת (בפורמט עיתון)

בניסיון לעמוד על הגורמים לאחוז הגירושים הגבוה, נערך בעיר ניו יורק שבארה"ב סקר מקיף אשר בחן את השאלה מהן הסיבות לגירושין? עורכי הסקר הופתעו לגלות כי אחד הגורמים המרכזיים להתפרקות המשפחה היה הצפיות מחיי הזוגיות. הללו נעו בין הרצון לקבל - 80% לעומת הרצון לתת רק 20%.

מן העיתונות