לומדים על אהבה - נטע קול ונועה גורביץ'

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן:

Any love that is dependent on something, when that thing perishes, the love perishes. But [a love] that is not dependent on something, does not ever perish. What's [an example of] a love that is dependent on something? That's the love of Amnon and Tamar. And [a love] that is not dependent on something? That's the love of David and Jonathan.

בחרנו להוסיף תמונה זו בגלל שלדעתנו היא מדמה את הנושא של אהבה התלויה בדבר. כלומר אהבה התלויה בדבר קיים ואהבה התלויה בדבר בטל. בתמונה הלב שמסמל את האהבה, מחובר לחוט שמסמל את הבן אדם שאוהבים, כשבטל התו שמחבר בין השניים בטלה האהבה.

בחרנו להוסיף שיר זה בגלל שזה שיר שאנחנו אוהבות על אהבה

לחצו על הטקסט ממסכת אבות פרק ה' משנה ט"ז. (שאתם במצב תצוגה ולא עריכה)

  • היכנסו ל"פרשנות" ובחרו את ברטנורא.
  • העלו את פרשנותו לדף מקורות.
  • פרשנות של ברטנורא - - כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר בָּטֵל. שֶׁאֵינוֹ מִתְקַיֵּם, כְּשֶׁיִּתְבַּטֵּל הַדָּבָר שֶׁהָיָה סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה, גַּם הָאַהֲבָה בְּטֵלָה. וְכָל אַהֲבָה שֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְּדָבָר בָּטֵל אֶלָּא בְּדָבָר קַיָּם, כְּגוֹן אַהֲבַת הַצַּדִּיקִים וְהַחֲכָמִים, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. כְּשֵׁם שֶׁהַדָּבָר שֶׁהוּא סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה אֵינָהּ בָּטֵל, כָּךְ אֵין הָאַהֲבָה בְּטֵלָה:
  • ברטנורא מביא דוגמאות על אהבה "שאינה תלויה בדבר"- כתבו אותם כאן. -

אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. מִפְּנֵהי יָפְיָהּ:

  • - אַהֲבַת דָּוִד וְיוֹנָתָן. לְהַשְׁלִים רְצוֹן קוֹנָם. דְּאָמַר לוֹ יְהוֹנָתָן לְדָוִד אַתָּה תִּהְיֶה לְמֶלֶךְ עַל יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֶהֱיֶה לְךָ לְמִשְׁנֶה:
  • הביאו גם אתם דוגמא מתאימה. - הדוגמא בה בחרנו היא אהבת הצדיקים והחכמים לתורה . בחרנו באהבה זו , כאהבה שאינה תלויה בדבר מכיוון , שאנשי התורה יאהבו אותה לא משנה מה יקרה או מה התורה תעשה להם או מה יהיה בתורה בגלל שהתורה היא חפץ והיא לא יכולה להשתנות והיא לא יכולה לעשות להם שום דבר רע לכן מי שאוהב תורה התורה אף פעם לא תאכזב אותו ותעשה לו משהו רע והוא תמיד יאהב תורה.
  • מדוע לדעת ברטנורא אהבת אמנון לתמר היא אהבה התלויה בדבר? מהו הדבר?

- הדבר בו היא תלויה ביופיה של תמר.

מילים לשיר - והפעם שיר אהבה.

הנערה בשיר, "והפעם שיר אהבה"- מתלבטת "מה זה מסתתר בתוך לבך"?

האם האהבה של הנער היא אהבה תלויה בדבר? מהו הדבר אם כן?

- האהבה של הנער כן תלויה בדבר בגלל שהוא לא באמת אוהב אותה הוא רוצה אותו רק לקצת זמן ואז להפרד ממנה. בנוסף הוא מציין שהוא רוצה רומן גשמי ולא אפלטוני עם אופציה לשנה (אהבה אפלטונית - אהבה רוחנית טהורה, אהבה שאינה חושנית. )מה שאומר שהוא רוצה איתה רק קשר של מגע ולא קשר של רומנטיקה, הוא מנצל אותה וכנראה שהוא לא אוהב אותה בגלל מי שהיא באמת.

בואו נעזור לה. כתבו כאן:
האם לפי הסימנים בשיר כדאי לה להיעתר לחיזוריו?

- לא כדאי לה להיענות לחיזוריו בגלל שהוא לא באמת אוהב אותה והוא נצלן.

ספור אהבה מן התלמוד -

רבי עקיבא היה רועה של בן כלבא שבוע [אדם מפורסם ועשיר],

ראתה אותו [רחל] בתו של בן כלבא שבוע שהיה צנוע ומעולה,

אמרה לו:" אם אתקדש לך, תלך לבית המדרש [ללמוד תורה]"?

אמר לה, "כן".התקדשה לו בצנעה.

שמע אביה, הוציא אותה מביתו והדירה הנאה [נדר שלא תהנה] מכל נכסיו.

מדוע נמשכה רחל לרבי עקיבא?

- רחל נמשכה לרבי עקיבא בגלל שהוא חכם. היא הסכימה להיות איתו בגלל שהוא החליט לנצל את החוכמה שלו וללכת ללמוד תלויה. אהבתה של רחל תלויה בחוכמתו של רבי עקיבא שזה דבר בטל, מכיוון שהיא הסכימה לשמר את אהבתה אליו אפילו שהיא לא ראתה אותו הרבה זמן והם שמרו על קשר מרחוק.

בימות החורף היו ישנים במתבן, היה מלקט תבן מתוך שערותיה.

אמר לה:" אילו היה בידי הייתי נותן לך ירושלים של זהב" [תכשיט יקר]

אמרה לו:" לך ולמד בבית המדרש"!

(מתוך נדרים דך נ, עמוד ב)

הלך וישב שתים עשרה שנה בבית המדרש.

כאשר בא [לביתו בחלוף שתים עשרה שנה]

הביא עמו שנים עשר אלף תלמידים.

  • על מה מעיד מספר התלמידים? - מספר התלמידים מעיד על ההצלחה, ועל כל מה שהוא הצליח להשיג בשנות הלימוד שלו.

שמע (רבי עקיבא) זקן אחד שאומר לה: "עד מתי את מתהלכת אלמנות חיים"?

אמרה לו: "אם הוא שומע לי ישב שתים עשרה שנים נוספות".

אמר [לעצמו] רבי עקיבא: "ברשות אני עושה".

חזר, הלך וישב שתים עשרה שנים נוספות בבית המדרש.

  • רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל. מה זה מלמד על הקשר ביניהם?
    - רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל מה שמלמד על כך שהקשר שלהם יכול לפעול גם מרחוק, רחל רוצה לפגוש את רבי עקיבא רק כאשר הוא יהיה אחרי הלמידה שלו ויהיה חכם.

כשבא [בפעם השניה] באו איתו עשרים וארבעה אלפי תלמידים.

שמעה אשתו, ויצאה לפניו.

אמרו לה השכנות : "שאלי כלים [בגדים יפים] ללבוש והתכסי".

אמרה להן: "יודע צדיק נפש בהמתו". (משלי יב, י)

  • מדוע רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך לאהבה, גם כאשר היא מוזנחת?-

- רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך לאהוב אותה בגלל שהיא יודעת שהוא מזהה אותה לפי הנפש שלה ושמה שהוא התאהב בה זה האופי שלה ולא בגלל שאיך שהיא נראית וכמו שהוא אהב אותה במשך כל השנים האלה שהיא לא ראתה אותו, הוא יאהב אותה גם עכשיו.


כשהגיעה אצלו, נפלה על פניה והייתה מנשקת לו רגלו
,

דחפו אותה תלמידיו.

אמר להם:" עזבוה, שלי ושלכם - שלה הוא"!

שמע אביה שבא אדם גדול למקום אמר:" אלך אצלו, אולי הוא יפר לי נדרי"?

אמר לו (רבי עקיבא): "על דעת [לו ידעת] שהוא אדם גדול האם נדרת?

אמר לו:"רבי, אפילו פרק אחד ואפילו הלכה אחת."

אמר לו: "אני הוא".

נפל על פניו, נשקו ברגלו ונתן לו מחצית ממונו.

  • מה הביא לשינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לבתו?

- מה שהביא לשינוי בין בן כלבא שבוע לבתו זה רבי עקביא נהיה בן אדם מוערך, עצמאי, חכם ועשיר עם הישגים רבים מה שקודם לא היו לו ובן כלבא שבוע העריך זאת. בנוסף בן כלבא שבוע הבין שהוא עשה באת בשביל ביתו ולא בשביל עצמו והוא הבין שהוא טוב לביתו בגלל שהוא משקיע בה.

הסבר על התמונה -

בחרנו את התמונה הזאת בגלל שרואים בה את רבי עקיבא לומד שזה מה שהוא היה עושה רוב היום בשנים בהן למד.

הסבר על התמונה -

בחרנו בתמונה זו בגלל שרואים בה את רחל בבית שכנראה זה מה שהיא עשתה ברוב השנים בהן רביעקיבא למד ורואים שהיא לבד, שהיא בודדה, שהיא אוכלת לבד ושהיא רוצה שרבי עקביא יחזור אליה.

דף ללימוד בחברותא

אהבת רבי עקיבא ורחל {כתובות ס"ב ע"ב}

  • לאחר קריאת הסיפור חברו בבקשה דף מיומנה של רחל או

לחילופין נסחו את מכתבו של רבי עקיבא לרחל.

יום ראשון ח' בטבת 21.12.60

יומני היקר,

חלפו כבר שבע שנים מאז הפרידה מעקיבא אני מרגישה לבד, עבר כבר יותר מחצי ואני רק מחכה שהוא יחזור.... קשה לי להיות לבד אין אף אחד שיהיה איתי ומשעמם לי לפעמים ואני ממש מתגעגעת אליו. אבל אני יודעת שזה למטרה טובה אז זה בסדר ואני יודעת שזה חשוב לו וגם יש לו כישרון והוא חכם אז זה גם חשוב לי שהוא יגשים את עצמו, אני יודעת שהוא עושה את זה בשבילי וזה נותן לי הרגשה טובה, אני מקווה שהולך לו טוב. שהוא מצליח. לדעתי אם טוב לו זה כל מה שאני צריכה ומה שחשוב בחיים. זה יעבור עוד חמש שנים אז אני יחכה עוד קצת ושהוא יחזור יהיה לו את כל הזמן שבעולם להיות איתי ולהקדיש לי. הוא יהיה טוב יותר, חכם יותר ומצליח יותר.

שאלות להרחבה והעמקה

  • מיהו לדעתכם גיבור הסיפור?

- לדעתנו רחל היא גיבורת הסיפור בגלל שרחל היא זאת שהייתה צריכה להתאמץ ולהקריב בשביל שבעלה ילמד ויעשה את מה שטוב לו והיא זאת שהייתה צריכה להיות לבד כל התקופה הזאת. למרות זאת אין ספק שגם רבי עקביא גיבור שהלך ולמד 24 שנים בשביל אהובתו.

  • מה הקריבה רחל בשל אהבתה? האם המחיר ששילמה, "מוצדק" לדעתכם?

- ההקרבה ששילמה רחל היא להיות לבד במשך הרבה מאוד זמן ולדעתנו זה מוצדק בגלל שיש דברים שצריך להקריב בשביל זה בנוסף רחל היא זו שנתנה הרעיון לרבי עקביא ללכת ללמוד. הרבה פעמים זוג צריך להקריב אחד בשביל השני ולעזור אחד לשני וזה היה סיבה מוצדקת והכרחית במקרה זה.

  • האישה נשארת לטפל בבית, בעבודות הפיזיות והבעל מתעסק בתחום הרוחני. האין פה מסר בעייתי לגבי היחס לתפקידי האיש והאישה בחיי הנישואים?

- אנחנו לא חושבות שזה מסר בעייתי בגלל שבאותה מידה זה היה יכול להיות הפוך.

  • האם אפשר לקיים זוגיות בריאה ללא שותפות ותמיכה פיזיים ורוחניים?

- קשה אבל אפשרי. בגלל שמצד אחד קשה לאהוב אחד את השני בלי לראות אחד את השני ומצד שני עדיין אפשר לחשוב אחד על השני. זה גם מאוד תלוי בזוג יש זוגות שעושה להם טוב לראות אחד את השני כל הזמן ויש זוגות שעושה להם טוב דווקא להיות מנותקים לאיזו תקופה והגעגועים והרצון לפגוש אחד את השני.

  • האם "רחוק מהעין רחוק מהלב"? או שמא דווקא הגעגועים לאהבה משמרים אותה? - לדעתנו יותר נכון רחוק מהעין רחוק מהלב בגלל שאם אוהבים מישהו בדרך כלל רוצים להיות איתו. ולא רוצים להפרד ממנו כדי להתגעגע אליו אבל כמו שכבר הסברנו כל מקרה ופתרונו זה תלוי באנשים בכמה הם אוהבים אחד את השני ובזמן בהם האנשים מתרחקים אחד מהשני.
  • מהם הקשיים של כל אחד מבני הזוג?

- הקשיים של שניהם זה ששניהם מתגעגעים בנוסף יש קשיים לכל אחד מנפרד לרחל העבודות הפיזיות - יש קשיים של להיות לבד, לדאוג לו, להסתדר לבד עם הבית ולדאוג שהכל יהיה מאורגן ומסודר. ולעקיבא הרוחני - יש קשיים של הלמידה, להשקיע, להשיג דברים, לפרנס והגעגוע לרחל והדאגה אליה.

  • האם אהבת רבי עקיבא ורחל הנה אהבה התלויה בדבר?

- אהבת רבי עקיבא ורחל מצד אחד לא תלויה בדבר בגלל שלמרות שהם מרוחקים אחד מהשני ורבי עקיבא עוזב אותה ללכת ללמוד הם עדיין נשארים ביחד ועדיין אוהבים אחד את השני גם מרחוק וגם רחל אומרת שלא אכפת לה מהכסף שלו, מצד שני אהבתה של חל לעקיבא כן תלויה בדבר בגלל שהיא מציינת שהיא תאהב אותו (את עקיבא) רק אם הוא ילך ללמוד וינצל את הפונטנציאל שלו.

  • מהו סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל?

- סוד הצלחת האהבה בין רבי עקביא לרחל הוא שהם לא מתראים אחד עם השני וכך נוצרים געגועים אחד לשני במקרה שלהם יותר נכון להגיד שהגעגועים לאהבה משמרים אותה. רחל יודעת שרבי עקביא הולך ללמוד - משהו שהוא רוצה לעשות, משהו שהיא רצתה שהוא יעשה, משהו שיעזור לו בחיים ושהוא יחזור חכם יותר והיא מעריכה זאת. רבי עקביא יודע שהוא משאיר את רחל להתמודד עם הכל לבד ושהיא מתמודדת עם הכל מעולה והוא מעריך זאת. אהבתם של רבי עקביא ורחל בנויה על הערכה, ציפייה וגעגועים אחד לשני.

"רחוק מהעין קרוב אל הלב"

- יש הרואים במערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בין דוד ופולה

בן-גוריון ביטוי מודרני לאידיאל אהבתם של רחל ורבי עקיבא.

מה דעתכם?

- לדעתנו זה נכון בגלל ששניהם הצליחו לשמור על האהבה ממרחקים רחוקים ולאהוב אחד את השני למרות המרחק ולאהוב מרחוק. וגם אצל דוד ופולה דוד בן גוריון הולך לעשות משהו בשבילו לעבוד ולהצליח מסוים ועושה את מה שהוא אוהב ופולה מקריבה את עצמה למען האהבה ונשארת בבית לבד ואותו דבר אצל עקיבא ורחל עקיבא הולך לעשות משהו בשבילו ללמוד ורחל מקריבה את עצמה ונשארת בבית למען האהבה.

"שוה ציטוט"

  • מצאו את הציטוטים ממסכת יבמות בתלמוד הבבלי ומשיר השירים

במאגר המקורות של ספריא. והעלו אותם לדף המקורות שלכם.

סי' אש"ה וקרק"ע עז"ר זא"ת שת"י הברכו"ת תגר"י פחת"י: א"ר אלעזר כל אדם שאין לו אשה אינו אדם שנאמר (בראשית ה, ב) זכר ונקבה בראם ויקרא את שמם אדם ואמר רבי אלעזר כל אדם שאין לו קרקע אינו אדם שנא' (תהלים קטו, טז) השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם

§ The Gemara provides a mnemonic device for a series of statements cited in the name of Rabbi Elazar: Woman; and land; helper; this; two; the blessings; merchants; lowly. The Gemara presents these statements: Rabbi Elazar said: Any man who does not have a wife is not a man, as it is stated: “Male and female He created them…and called their name Adam” (Genesis 5:2). And Rabbi Elazar said: Any man who does not have his own land is not a man, as it is stated: “The heavens are the heavens of the Lord; but the earth He has given to the children of men” (Psalms 115:16).

- אנחנו מסכימות עם האמירה שאדם שאין לו אישה אינו אדם מכיוון שלדעתנו כל אדם צריך אהבה וזה חשוב לו להתקיימות, חשוב לו שיהיה לו מישהו שיהיה איתו, שיעזור לו ושיתמוך בו ברגעים הקשים לפעמים.

  • הביאו לכל ציטוט פרשנות שמצאה חן בעינכם מהמאגר בספריה.

(ב) אמרה אליו לחוזק האהבה ולגודל תשוקתו להפיק רצונו כפי היכולת שתשימהו כחותם על לבו ר״ל במה שיצטרך אליו ממנה בשכל העיוני וכן אמרה אליו שיעשה במה שיצטרך אליו ממנה בשכל המעשי והיא אמרה כחותם על זרועך והרצון בזה כי כמו החותם שיחתום בו האדם כאשר ירצה כן תהיה אליו מוכנת תמיד במה שתוכל לחתום אליו מאלו הצורות הדמיוניות אשד יצטרכו אליו. ואמרה נותנת סבה בזה כי אהבתה אליו היא בתכלית החוזק לא יוכל איש על הסרתה בשום פנים כמו המות והשאול שהוא בתכלית החוזק ואופן החוזק בהם הוא שלא יוכל על הסרתם בשום פנים ושזאת האהבה בוערת בקרבה תבערה חזקה לא יכבוה מים רבים ונהרות לא ישטפוה ולא יסירוה ביתרון ההון כי היא תבזה כל דבר בערך אל אהבתו ולזה לא תשתדל בי אם במה שידרוך אל חפצו:

א סימן לדברים שייאמרו להלן בשם ר' אלעזר: אש"ה וקרק"ע עז"ר זא"ת שת"י הברכו"ת תגר"י פחת"י. אמר ר' אלעזר: כל אדם שאין לו אשהאינו אדם, שנאמר: "זכר ונקבה בראם... ויקרא את שמם אדם" (בראשית ה, ב). ואמר ר' אלעזר: כל אדם שאין לו קרקע משלו אינו אדם, שנאמר: "השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם" (תהילים קטו, טז).
  • העלו לדף המקורות כל מקור:

שיר, סרטון, תמונה, יצירת אומנות שמתייחסת לציטוט.

  • הסבירו בהעמקה ובהרחבה את הקשר לציטוט.

- בחרנו בתמונה זו כיוון שהתמונה מתארת את יסודות המים והאש , האש מדמה את האהבה והמים את הגורם ה"מכבה" , מתואר החיבור בין המים לאש אך בכל זאת המים לא מכבים את האש כלומר- האהבה לא נכבית גם אם גורם חזק כמו המוות והשאול (בציור - המים =שאול , מוות) ינסה לכבות אותה הוא לא יצליח אם האהבה היא אהבה "בוערת" (אש) וחזקה.

- בחרנו בתמונה זו בגלל שבתמונה רואים אדם בודד שלידו יש מקום ריק אותו האישה אמורה למלות ורואים שנורא קשה לו עם זה שאין לו אישה.

ויזינדור, 14 ביוני 1918

יקירתי,

קיבלתי היום את מכתבך מיום 11 ב יוני. את חושבת, יקירתי, שאילו אהבתי אותך יותר לא הייתי מתנדב ללגיון. מדוע את מכירה אותי כל כך מעט? לאהוב אותך יותר משאני אוהב אותך עכשיו, לאחר שלקחת על עצמך העול הכבד ביותר שאישה יכולה לקבל על עצמה בגלל איש שהיא אוהבת, איני יודע אם יש בעולם איש שיכול לאהוב יותר. אם אהבה גדולה, עמוקה, יש ביכולתה להביא אושר - אז פולה יקרה, תהיי את המאושרת ביותר. אני אגאל אותך מהכאבים שלך עכשיו. איני יכול לנחם אותך עכשיו בצערך ובסבלך. אני יודע איזה מחיר את משלמת בנעורייך ובאושרך למעני, למען האידיאל שלי. המחיר הוא גדול, נורא גדול, ואיני יודע אם אוכל לגמול לך כראוי, אבל זוהי האכזריות של אהבה עמוקה, ואילו הייתי נשאר עכשיו איתך, לא הייתי ראוי שאת תלדי ילד שלי, וכל חיינו היו חיי חולין ופעוטים וחסרי טעם - לא חיים כאלו אני רוצה לחיות איתך, לא בזול כזה, באפסות כזו, בקטנות כאלה.

שמרי בריאותך, חזקי גופך ורוחך, כי עתיד גדול רב אור ומאושר מחכה לך.

לעולם שלך

דוד בן גוריון, מכתבים לפולה

עיין ערך אהבה

אהבה נ', חיבה עזה, רגש של משיכה גדולה או חשק למישהו או למשהו. אהבה אפלטונית, אהבה רוחנית טהורה, אהבה שאינה חושנית. אהבה זרה, אהבה הנוגדת את המוסר הרשמי והמקובל. אהבה חפשית, יחסי אהבים בין שני המינים שלא לפי חוקי הדת או המדינה בענייני אישות ונישואין. אהבה עצמית, אנכיות אגואיזם.

מילון אבן שושן

כוח האהבה

האהבה היא תגובה רגשית חיובית כלפי הזולת, שבלעדיה לא תיווצר ולא תתקיים כל חברה אנושית. קיום החברה בכל צורותיה ומוסדותיה, למרות המשברים הקשים העוברים עליה מדי פעם בפעם, מאשר את הדיעה כי כוח האהבה חזק מכל כוחות ההריסה...המאיימים על קיומה והוא מתגבר על כולם

מתוך האנציקלופדיה העברית ערך אהבה

רוצים לקבל לא מוכנים לתת (בפורמט עיתון)

בניסיון לעמוד על הגורמים לאחוז הגירושים הגבוה, נערך בעיר ניו יורק שבארה"ב סקר מקיף אשר בחן את השאלה מהן הסיבות לגירושין? עורכי הסקר הופתעו לגלות כי אחד הגורמים המרכזיים להתפרקות המשפחה היה הצפיות מחיי הזוגיות. הללו נעו בין הרצון לקבל - 80% לעומת הרצון לתת רק 20%.

מן העיתונות