כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן:
לחצו על הטקסט ממסכת אבות פרק ה' משנה ט"ז. (שאתם במצב תזוגה ולא עריכה)
- היכנסו ל"פרשנות" ובחרו את ברטנורא.
- העלו את פרשנותו לדף המקורות.
- ברטנורא מביא דוגמאות לאהבה "שאינה תלויה בדבר"- כתבו אותם כאן.
הביאו גם אתם דוגמא מתאימה. - מדוע לדעת ברטנורא אהבת אמנון לתמר היא אהבה התלויה בדבר? מהו הדבר?
הנערה בשיר, "והפעם שיר אהבה"- מתלבטת "מה זה מסתתר בתוך לבך"?
האם האהבה של הנער היא אהבה תלויה בדבר? מהו הדבר אם כן?
בואו נעזור לה. כתבו כאן:
האם לפי הסימנים בשיר כדאי לה להיעתר לחיזוריו?
ספור אהבה מן התלמוד
רבי עקיבא היה רועה של בן כלבא שבוע [אדם מפורסם ועשיר],
ראתה אותו [רחל] בתו של בן כלבא שבוע שהיה צנוע ומעולה,
אמרה לו:" אם אתקדש לך, תלך לבית המדרש [ללמוד תורה]"?
אמר לה, "כן".התקדשה לו בצנעה.
שמע אביה, הוציא אותה מביתו והדירה הנאה [נדר שלא תהנה] מכל נכסיו.
- מדוע נמשכה רחל לרבי עקיבא?
בימות החורף היו ישנים במתבן, היה מלקט תבן מתוך שערותיה.
אמר לה:" אילו היה בידי הייתי נותן לך ירושלים של זהב" [תכשיט יקר]…
אמרה לו:" לך ולמד בבית המדרש"!
(מתוך נדרים דך נ, עמוד ב)
הלך וישב שתים עשרה שנה בבית המדרש.
כאשר בא [לביתו בחלוף שתים עשרה שנה]
הביא עמו שנים עשר אלף תלמידים.
- על מה מעיד מספר התלמידים?
שמע (רבי עקיבא) זקן אחד שאומר לה: "עד מתי את מתהלכת אלמנות חיים"?
אמרה לו: "אם הוא שומע לי ישב שתים עשרה שנים נוספות".
אמר [לעצמו] רבי עקיבא: "ברשות אני עושה".
חזר, הלך וישב שתים עשרה שנים נוספות בבית המדרש.
- רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל. מה זה מלמד על הקשר ביניהם?
כשבא [בפעם השניה] באו איתו עשרים וארבעה אלפי תלמידים.
שמעה אשתו, ויצאה לפניו.
אמרו לה השכנות : "שאלי כלים [בגדים יפים] ללבוש והתכסי".
אמרה להן: "יודע צדיק נפש בהמתו". (משלי יב, י)
- מדוע רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך לאהבה, גם כאשר היא מוזנחת?
כשהגיעה אצלו, נפלה על פניה והייתה מנשקת לו רגלו,
דחפו אותה תלמידיו.
אמר להם:" עזבוה, שלי ושלכם - שלה הוא"!
שמע אביה שבא אדם גדול למקום אמר:" אלך אצלו, אולי הוא יפר לי נדרי"?
אמר לו (רבי עקיבא): "על דעת [לו ידעת] שהוא אדם גדול האם נדרת?
אמר לו:"רבי, אפילו פרק אחד ואפילו הלכה אחת."
אמר לו: "אני הוא".
נפל על פניו, נשקו ברגלו ונתן לו מחצית ממונו.
מה הביא לשינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לבתו?
דף ללימוד בחברותא
אהבת רבי עקיבא ורחל {כתובות ס"ב ע"ב}
* לאחר קריאת הסיפור חברו בבקשה דף מיומנה של רחל או
לחילופין נסחו את מכתבו של רבי עקיבא לרחל.
קטע ממכתבו של רבי עקיבא לרחל יום שני, ד' באב, 6 אוגוסט שנת 67 רחל יקירתי! _____________________________ _____________________________ _____________________________ _____________________________ _____________________________ שלך באהבה, עקיבא |
יום ראשון, ח' טבת 21 דצמבר שנת 60 שלום יומני! חלפו כבר שבע שנים מאז הפרידה _______________________________ ________________________________ ________________________________ ________________________________ ________________________________ |
שאלות להרחבה והעמקה
- מיהו לדעתכם גיבור הסיפור?
- מה הקריבה רחל בשל אהבתה? האם המחיר ששילמה, "מוצדק" לדעתכם?
- האישה נשארת לטפל בבית, בעבודות הפיזיות והבעל מתעסק בתחום הרוחני. האין פה מסר בעייתי לגבי היחס לתפקידי האיש והאישה בחיי הנישואים?
- האם אפשר לקיים זוגיות בריאה ללא שותפות ותמיכה פיזיים ורוחניים?
- האם "רחוק מהעין רחוק מהלב"? או שמא דווקא הגעגועים לאהבה משמרים אותה?
- מהם הקשיים של כל אחד מבני הזוג?
- האם אהבת רבי עקיבא ורחל הנה אהבה התלויה בדבר?
- מהו סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל?
"רחוק מהעין קרוב אל הלב"
יש הרואים במערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בין דוד ופולה
בן-גוריון ביטוי מודרני לאידיאל אהבתם של רחל ורבי עקיבא.
מה דעתכם?
"שוה ציטוט"
- מצאו את הציטוטים ממסכת יבמות בתלמוד הבבלי ומשיר השירים
במאגר המקורות של ספריא. והעלו אותם לדף המקורות שלכם.
- הביאו לכל ציטוט פרשנות שמצאה חן בעינכם מהמאגר בספריה.
- העלו לדף המקורות כל מקור:
שיר, סרטון, תמונה, יצירת אומנות שמתייחסת לציטוט. - הסבירו בהעמקה ובהרחבה את הקשר לציטוט.
ויזינדור, 14 ביוני 1918
יקירתי,
קיבלתי היום את מכתבך מיום 11 ב יוני. את חושבת, יקירתי, שאילו אהבתי אותך יותר לא הייתי מתנדב ללגיון. מדוע את מכירה אותי כל כך מעט? לאהוב אותך יותר משאני אוהב אותך עכשיו, לאחר שלקחת על עצמך העול הכבד ביותר שאישה יכולה לקבל על עצמה בגלל איש שהיא אוהבת, איני יודע אם יש בעולם איש שיכול לאהוב יותר. אם אהבה גדולה, עמוקה, יש ביכולתה להביא אושר - אז פולה יקרה, תהיי את המאושרת ביותר. אני אגאל אותך מהכאבים שלך עכשיו. איני יכול לנחם אותך עכשיו בצערך ובסבלך. אני יודע איזה מחיר את משלמת בנעורייך ובאושרך למעני, למען האידיאל שלי. המחיר הוא גדול, נורא גדול, ואיני יודע אם אוכל לגמול לך כראוי, אבל זוהי האכזריות של אהבה עמוקה, ואילו הייתי נשאר עכשיו איתך, לא הייתי ראוי שאת תלדי ילד שלי, וכל חיינו היו חיי חולין ופעוטים וחסרי טעם - לא חיים כאלו אני רוצה לחיות איתך, לא בזול כזה, באפסות כזו, בקטנות כאלה.
שמרי בריאותך, חזקי גופך ורוחך, כי עתיד גדול רב אור ומאושר מחכה לך.
לעולם שלך
דוד בן גוריון, מכתבים לפולה
עיין ערך אהבה
אהבה נ', חיבה עזה, רגש של משיכה גדולה או חשק למישהו או למשהו. אהבה אפלטונית, אהבה רוחנית טהורה, אהבה שאינה חושנית. אהבה זרה, אהבה הנוגדת את המוסר הרשמי והמקובל. אהבה חפשית, יחסי אהבים בין שני המינים שלא לפי חוקי הדת או המדינה בענייני אישות ונישואין. אהבה עצמית, אנכיות אגואיזם.
מילון אבן שושן
כוח האהבה
האהבה היא תגובה רגשית חיובית כלפי הזולת, שבלעדיה לא תיווצר ולא תתקיים כל חברה אנושית. קיום החברה בכל צורותיה ומוסדותיה, למרות המשברים הקשים העוברים עליה מדי פעם בפעם, מאשר את הדיעה כי כוח האהבה חזק מכל כוחות ההריסה...המאיימים על קיומה והוא מתגבר על כולם
מתוך האנציקלופדיה העברית ערך אהבה
רוצים לקבל לא מוכנים לתת (בפורמט עיתון)
בניסיון לעמוד על הגורמים לאחוז הגירושים הגבוה, נערך בעיר ניו יורק שבארה"ב סקר מקיף אשר בחן את השאלה מהן הסיבות לגירושין? עורכי הסקר הופתעו לגלות כי אחד הגורמים המרכזיים להתפרקות המשפחה היה הצפיות מחיי הזוגיות. הללו נעו בין הרצון לקבל - 80% לעומת הרצון לתת רק 20%.
מן העיתונות
כל אהבה שהיא תלויה בדבר בטל - שאינו מתקיים, כשיתבטל הדבר שהיה סבה לאותה אהבה, גם האהבה בטלה. וכל אהבה שאינה תלויה בדבר בטל אלא בדבר קיים, כגון אהבת הצדיקים והחכמים, אינה בטלה לעולם. כשם שהדבר שהוא סבה לאותה אהבה אינה בטל, כך אין האהבה בטלה:
אהבת אמנון ותמר - מפני יפיה:
אהבת דוד ויונתן - להשלים רצון קונם. דאמר לו יהונתן לדוד אתה תהיה למלך על ישראל ואני אהיה לך למשנה:
האם האהבה של הנער היא אהבה תלויה בדבר? מהו הדבר אם כן?
האהבה של הנער זוהי לא אהבת אמת, הנער אומר לנערה שהוא רוצה להיות איתה, אם אופצייה לשנה דבר שאומר שלא אכפת לו ממנה. הוא רוצה אותה אך ורק בגלל אינטרס שיש לו אליה ולכן זוהי לא אהבת אמת, זוהי אהבה אשר תלויה בדבר.
הדוגמאות של ברטונא לאהבה "שאינה תלויה בדבר"-
1. אהבת אמנון ותמר: מפני יפיה.
2. אהבת דוד ויהונתן: להשלים רצון קונם. נאמר לו יהונתן לדוד אתה תיהיה מלך על ישראל ואני אהיה לך למשנה.
3. לדעת ברטונא אהבת אמנון לתמר זוהי אהבה אשר תלויה בדבר משום שאהבת אשר תלויה בדבר היא בנויה על מניעים של טובות הנאה לאוהב. אהבה של האישה הסחטנית כלפי בעלה העשיר זוהי אהבה אשר תלויה בדבר. אמנון היה אדם עשיר בעל דור יציב ועשיר ואילו תמר רצתה להיות איתו בגלל כל התהילה והפרסום שסבבו את אמנון. ניתן ללמוד מכך שתמר זוהי האישה שסוחטת את אמנון מבחינה כספית ואילו אמנון הוא הבעל העשיר שהקשיב לתמר ורצה להיות איתה.
מדוע נמשכה רחל לרבי עקיבא?
רחל נמשכה לרבי עקיבא בגלל היותו אדם חכם ומשכיל, רחל הסכימה להתחתן איתו אך ורק בתנאי שהוא ילך ללמוד בבית המדרש. אהבת רחל כלפי רבי עקיבא היא אהבה אשר תלויה על חוכמתו של רבי עקיבא דבר שגורם לאהבה הזאת להפוך לדבר בטל. אהבה זו בטלה משום שרחל הסכימה שרבי עקיבא ילך ללמוד בבית מדרש ועדיין הם הצליחו לשמר את האהבה שלהם אחד לשנייה.
על מה מעיד מספר התלמידים?
מספר התלמידים מעיד על כמות הידע שצבר, וכמות השנים אשר לו היה בבית והלך ללמוד בבית המדרש.
רבי עקיבא נמנע מלהיפגש עם רחל. מה זה מלמד על הקשר ביניהם?
ניתן ללמוד שרחל רוצה שהוא ימשיך ללמוד ולצבור ידע כך יהיו לו יותר תלמידים וכך כמות העושר שלו תעלה, והיא רצתה להיות עם בן אדם "מפורסם" כדי שגם היא תוכל להתפרסם בזכותו.
מדוע רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך לאהבה, גם כאשר היא מוזנחת?
כי היא חשבה שלמרות כל השנים בהם לא היה בבית, האהבה שלהם תחזיק מעמד ולמרות כל השנים הם עדיין יאהבו ויזכרו זה את זה.
מה הביא לשינוי ביחסו של בן כלבא לבתו?
הדבר שהביא לשינוי ביחסו של בן כלבא לבתו הוא שרבי עקיבא הפך להיות אדם מוערך מאוד, עצמאי, חכם, אינטילגנטי. בן כלבא העריך את המאמץ של רבי עקיבא ואת למידתו הקשה ודבר זה גרם ליחס של בן כלבא להשתנות כלפי בתו.
רחל לעקביא: חלפו כבר שבע שנים מאז הפרידה ממך ואני עדיין מתגעגעת אלייך, אני בטוחה שאתה משכיל ולומד וצובר חוויות ותלמידים, בטוחה שאתה נהנה, תגיע כמה שיותר מהר. אבי - בן כלבא מאוד גאה בך על כל המאמצים שאתה עושה כדי להמשיך להשכיל. אנחנו מחכים שתחזור, מחכים לשמוע חוויות שצברת, ואני מחכה כבר לראות אותך שוב. אני כל יום ויום רק אוהבת אותך יותר, ודואגת לך. אתה עושה עבודה נפלאה! אני מחכה בקוצר רוח לראות אותך שוב.
עקיבא לרחל: רחל יקירתי! כבר שבע שנים מאז שדרכינו נפרדו, והגעגועים רק גוברים מרגע לרגע. אני בטוח שאת מתגעגת אלי, מקווה לראות אותך בקרוב! אני באמת צובר המון חוויות והמון תלמידים, כיף לי לקום בבוקר וללכת ללמוד בבית המדרש אבל הגעגוע אלייך גובר מיום ליום, אני רק מחכה לרגע בו אני אוכל לראות אותך שוב. אני מעריך מאוד את הדאגה שלך כלפיי - זה לא מובן מאליו. בקרוב מאוד אני יחזור אם הרבה מאוד חוויות ואני ממש מחכה לספר לך אותם. נתראה בקרוב אהובתי רחל!
רחוק מעין קרוב אל הלב:
לדעתנו, מערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בין דויד בן גוריון לפולה היא ביטוי מודרני לאידיאל אהבתם של רחל ורבי עקיבא משום שגם בן גוריון וגם רבי עקיבא עזבו את פולה ורחל כדי ללמוד ולהשכיל, אבל המרחק לא הפריד ביניהם והאהבה החזיקה מעמד למרות הכל.
שאלות להרחבה והעמקה:
1. גיבור הסיפור לפי דעתנו הוא רבי עקיבא
2. רחל הקריבה את יחסי משפחתה בשביל רבי עקיבא ולפי דעתנו דבר זה מוצדק מכיוון שלבסוף עקיבא מצליח מאוד.
3. יש פה מסר בעייתי לגבי היחס לתפקידי האיש והאישה בחיי הנישואים מכיוון שהאישה לא צריכה לטפל בבית לבד, והאיש צריך לעזור בבית ולא רק להיות בעסק הרוחני.
4. אי אפשר לקיים זוגיות בריאה ללא שותפות ותמיכה פיזיים ורוחניים מכיוון שבמערכת יחסים צריך להיות שותפות של שני הצדדים ובזוגיות צריך לתמוך אחד בשני כשמישהו לא במצב רוח טוב או כשמישהו מרגיש לא טוב וצריך תמיכה פיזית ורוחנית כדי שתהיה זוגיות טובה ובריאה.
5.האהבה שלהם הייתה חייבת להיות קרובה לעין וללב מפני שאיך שאהבה שלהם תתקיים עם הם יהיו רחוקים יותר כך אהבתם תיהיה חזקה יותר ולכן מושג זה נכון.
6. לבני הזוג יש קושי משותף, שניהים מתגעגעים זה לזה ומצפים להיפגש בהקדם האפשרי.
7. כן, אהבתם של רבי עקיבא ורחל הייתה תלויה בלימודיו של רבי עקיבא. לימודיו של רבי עקיבא היו הדבר המשמעותי ביותר באהבה שהתחוללה ביניהם.
8. לדעתנו, סוד ההצלחה של הזוג הזה הוא המרחק. המרחק גורם לגעגוע מתמשך וברגע שהם יפגשו הכל יתפרץ והם יחזרו לאהוב זה את אפילו יותר מהרגע שרבי עקיבא הלך.
בחרנו בשיר זה מכיוון שהשיר מדבר על נרקיסיסטיות ואהבה עצמית ברמה גבוהה מידי, עד כדי כך שהוא אוהב אותה בגלל שהיא אוהבת אותו ולא כי הוא באמת אוהב אותה.
הנזיר מן הדרום חן לופט ונטע סווידי
וַיַּקְרִ֙יבוּ֙ נְשִׂיאֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל רָאשֵׁ֖י בֵּ֣ית אֲבֹתָ֑ם הֵ֚ם נְשִׂיאֵ֣י הַמַּטֹּ֔ת הֵ֥ם הָעֹמְדִ֖ים עַל־הַפְּקֻדִֽים׃
וַיָּבִ֨יאוּ אֶת־קָרְבָּנָ֜ם לִפְנֵ֣י יְהוָ֗ה שֵׁשׁ־עֶגְלֹ֥ת צָב֙ וּשְׁנֵ֣י עָשָׂ֣ר בָּקָ֔ר עֲגָלָ֛ה עַל־שְׁנֵ֥י הַנְּשִׂאִ֖ים וְשׁ֣וֹר לְאֶחָ֑ד וַיַּקְרִ֥יבוּ אוֹתָ֖ם לִפְנֵ֥י הַמִּשְׁכָּֽן׃