יע"ל לסוגיה 32 - עילות לגירושין: אלימות

הרעיון המרכזי של הסוגיה:

סוגיה זו עוסקת באלימות הבעל כלפי אשתו (וקצת באלימות בכלל ביניהם), משני היבטים: היבט ההיתר של הבעל לעשות זאת, והיבט השאלה האם מעשה שכזה מחייב גט, ובאילו תנאים. דעתם של כל המקורות אינה תומכת באלימות של בעל כלפי אשתו, אולם הם מגלים גישה מורכבת באשר ליכולת בית הדין לכפות גט במקרה כזה, במיוחד מחשש גט מעושה (שניתן בכפייה, ואינו תקף), וכן מתוך צורך שיש לפעמים לברר את מקורות האלימות: האם זו התעללות גרידא דל הבעל באשתו, או שמא לפנינו סכסוך, שלא רק הבעל אשם בו.

מיקום הסוגיה ברצף ההוראה

סוגיה זו באה על רצף הסוגיות העוסקות בעילות לגירושין. בין הסוגיה העוסקת באי מילוי חובותיו של הבעל, ובין הסוגיה העוסקת במקרה הייחודי של מחלוקת סביב עליה לארץ ישראל, באה סוגייתנו ועוסקת במקרה הקשה של אלימות הבעל כלפי אשתו.

שלד המהלך של הסוגיה

הסוגיה פותחת בחובתו של הבעל לכבד את אשתו, וממשיכה בסנקציות השונות הניתנות ליישום עליו במקרה של אלימות כנגדה. המקורות השונים מנסים לברר מה ניתן לעשות, והאם ניתן לכפות גט על הבעל. כולם יוצאים מנקודת ההנחה שעל הבעל לכבד את אשתו, ושלאלימות תוצאות חמורות בכל היבט, אבל לא כולם תומכים באותה הדרך בכפיית הגט. יש כאן כמובן גם סיטואציה עדינה, שבה החברה מתערבת במערכת שעד עכשיו היתה בתחומם הפרטי והאינטימי של שני אנשים, והדיינים צריכים "להכניס את ראשם" בתוך התא המשפחתי, לנסות לתקנו, ואם זה בלתי אפשרי - לנסות לכפות את פירוקו. מובן שהדבר אינו פשוט, ואינו תמיד חד משמעי. הסוגיה מסתיימת בחזרה על חובתו של הבעל לדאוג לרווחתה הנפשית של אשתו, ולהימנע מלצער אותה. זאת, ע"י התמקדות במושג "אונאה" בהקשר לאשה נשואה וליחסו של בעלה אליה.

מושגים, אישים, מונחי לימוד…

אישים

רב חסדא

רב יהודה

רב

ר' יוסף אבן אביתור

מהר"ם מרוטנבורג

רב פלטאי

ר' משה איסרליש, הרמ"א

רבי יוסף רפאל חזן

הריטב"א

מושגים

חובל

"אוכל פירות"

מעשה פילגש בגבעה

גילוי עריות

שפיכות דמים

גט מעושה

כפיית גט

מונחי הדיון התלמודי

הרחבות ותוספות

לא מיותר להזכיר ולומר ולהדגיש שמדובר בנושא עדין, שהטיפול בו בכיתה צריך להיות רגיש ונבון. לדעתי, לא נכון להביא סרטים העוסקים באלימות במשפחה (ויש כאלה ביוטיוב), אלא כאלה העוסקים בגישה מכבדת כלפי האשה. למשל השיר "כל מה שתרצי" של רמי קליינשטיין (מילים)

או "אם את הולכת" של אברהם טל (מילים)