הרעיון המרכזי של הסוגיה:

הסוגיה מעלה שני נושאים. הראשון -האם יש עניין מהותי בקשר זוגי גם ללא היכולת להוליד ילדים וקיום מצוות פרו ורבו, או שקשר שכזה, ללא היכולת להוליד ילדים, חייב להתפרק.

השני - הבדלים מגדריים בין הגבר לאישה - מי אשם בעקרות? מי מחוייב מבחינת ה"חוק" בקיום מצוות פרו ורבו?

מיקום הסוגיה ברצף ההוראה

לאחר שדנו בתחילת הפרק במקור המצווה של 'פרו ורבו', מציגים היבטים שונים שעולים מן העיסוק באותה מצווה

שלד המהלך של הסוגיה

הסוגיה מחילה עם דברי הרמב"ם שמציג את האפשרות ה"ביולוגית" שעקרות יכולה לנבוע גם מצד הגבר וגם מהאישה או מהחיבור המסויים בין שניהם, טקסט זה יכול לשמש כרקע למגוון האפשרויות שיעלו בהמשך.

הטקסט הבא הוא סיפור העקרות של שרה (ואברהם) כפי שמופיע בספר בראשית ומשמש כמקור לזמן שיופיע במשנה (10 שנים) שבו 'רשאים' בני הזוג להמשיך ולחיות יחדיו גם ללא הולדה.

המקורות התנאיים שבאים לאחר מכן (משנה ותוספתא ממסכת יבמות), דנים בסנקציות ובפירוק הקשר במידה והזוג אינו מצליח לפתור את בעיית העקרות תוך 10 שנים, ובעקבותיהם פסיקת השולחן ערוך בנושא.

בעקבות דיון זה עוברים לסיפור מתוך שיר השירים רבה על זוג שלמרות בעיית העקרות שפקדה אותם גילו אהבה וחיבה ונשארו ביחד גם לאחר 10 שנים בעזרתו של רבי שמעון בר יוחאי.

השלב הבא של הסוגיה מתוך התלמוד הבבלי של מסכת יבמות מציף את שאלת האשמה ואת שאלת החובה - מי אשם בעקרות? האם תמיד האישה? או שגם הגבר אשם? מי חייב בקיום מצוות פרו ורבו ומה ההשלכות של זה לגבי פירוק הנישואים - האם האישה מקבלת כתובתה? האם האישה גם יכולה לכפות את הבעל לגרשה במידה בעיית העקרות נשארת בעינה.

מושגים, אישים, מונחי לימוד…

אישים

ר' שמעון בר יוחאי,

ר' יוחנן,

ר' אמי,

רב נחמן

מושגים

'יורה כחץ',

יוציא ויתן כתובה,

נאמנת,

כופין אותו

מונחי הדיון התלמודי

סלקא דעתך,

עובדא הוה,

תמן תנינן

הרחבות ותוספות

1. שירה של רחל "עקרה" ("אורי"), (מילים)

https://www.inn.co.il/News/News.aspx/3519112. פסקי דין מודרניים הדנים בנושא.

3. בניחוח פוליטי = קטע ספוקן וורד בהשראת הסיפור משיר השירים רבה על פינוי גוש קטיף - לצפייה.