יע"ל סוגיה 11 - כיצד מרקדין לפני הכלה

הרעיון המרכזי של הסוגיה:

דוגמא למחלוקת אחת מני רבות בין בית הלל לבית שמאי. המחלוקת שלפנינו מציגה התנגשות בין שני ערכים: ערך האמת, מול ערך החסד, והכל באמצעות דיון בשאלה: "כיצד מרקדין לפני הכלה". מה אומרים לכלה ביום חתונתה.

מיקום הסוגיה ברצף ההוראה:

הסוגיה מופיעה לאחר פירוט ברכות האירוסין והנישואין, כאשר האירוסין מבטאים את הצעד הראשון בדרך להתקשרות בין הגבר לאישה והנישואין את המעבר לחיים מלאים בצוותא. הסוגיה לפיכך עוסקת ביום החתונה ומה יש לשיר לכלה בבואנו לשמח אותה.

שלד המהלך של הסוגיה:

כאז גם היום נהוג לשמח את הכלה ביום חופתה ולומר לה דברי שבח והלל. וכך, הסוגיה פותחת בשאלה מה יש לומר לכלה ביום חופתה ומכניסה אותנו למחלוקת בעניין זה, בין בית הלל לבית שמאי.

בית הלל סבורים ששרים לפני הכלה את המילים "כלה נאה וחסודה" שפירושו, הנך יפה ובעלת חן וחסד; לעומת בית שמאי, שסבורים שצריך לברך את הכלה "כמות שהיא", כלומר שיש לשבח אותה לפי מעלותיה האמיתיות בלבד, מבלי לייפות את המציאות. כמובן, שאין הכוונה להעליב אותה ולומר לה את מגרעותיה, אבל אם בוחרים לומר דבר מה יש לבחור ולהחמיא לה על דבר שיפה אצלה באמת.

יוצא מכך, שלפי בית הלל מותר לשקר, שכן עלינו לומר לה שהיא יפה וחסודה, גם אם היא אינה כזו, ולכן אומרים בית שמאי לבית הלל, שאסור לנו לנהוג כך, שהרי בתורה נאמר: "מדבר שקר תרחק"!

על פי טענה זו, חושפים בית שמאי את שיטתם, לפיה אם יש התנגשות בין הערכים 'אמת' ו'חסד' ערך ה'אמת' גובר.

בתשובה לטענתם של בית שמאי, מביאים בית הלל דוגמה מעולם המסחר: כאשר אדם קונה חפץ בשוק והוא מראה אותו לפני חברו, הוא מצפה שהוא יתלהב וישבח בעיניו את הרכישה החדשה. וכך עליו לעשות, שהרי אם אותו אדם קנה את החפץ, מה טעם לומר לא שאינו טוב או ראוי, הרי הרכישה נעשתה והיא לשביעות רצונו של הרוכש. ולכן, כך יש לנהוג גם כלפי הכלה - לשבח אותה. הברייתא מסתיימת בדברי חכמים: "לעולם תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות" כלומר, ביחסים שבין אדם לזולתו צריך לנהוג בנימוס ובהתאמה לתגובה המצופה מהזולת בכל מקרה ומקרה. (ראו פירוש רש"י).

בתוספת שבהמשך, מובאים דבריו של רב דימי, שמתאר את יחסם של בני ארץ ישראל (מערבא) כלפי הכלה. הוא מתאר שנהגו לשיר לה שהיא יפה ללא איפור, וללא סומק. כמו שהיא ממש. ובכך מביא חיזוק נוסף להשתרשותה של שיטת בית הלל ביחס לכלה.

מושגים, אישים, מונחי לימוד…

אישים

רש"י

רב דימי

מושגים

בית הלל, בית שמאי

חיגרת, סומא

מערבא

תוספות

מונחי הדיון התלמודי

ת"ר - תנו רבנן

תלמוד בבלי

הרחבות ותוספות

** לסוגיה זו אנו מצעיעים להלן הרחבות רבות. אל תציפו את התלמידים בכולן. בחרו מה מתאים ועשו שימוש מושכל. צריך לזכור שבסוף יש גם סוגיה לדעת ולהבין...! **

1. אילנה אבישר, אתר הסיפורים:

2. אברהם פריד מבצע את "כיצד מרקדין"

3. ריקוד מצווה עם הכלה:

4. האם תמיד צריך לומר את האמת? "התינוק המכוער" מתוך סיינפלד:

5. האם תמיד צריך לומר את האמת? מתוך "הפרלמנט" - קישור.

6. צביקה הדר - "מי שלקח מקח רע מן השוק, ישבחנו בעיניו או יגננו בעיניו"?

7. תרבות של אמירת אמת, או של הבדל בין הדורות? קישור להורדה. לקוח מן הפרויקט הזה של אתר תרבות IL.

8. "אם אנשים היו כנים" - קטע קומי. קישור להורדה.

9. "לפעמים מותר לשקר" - שיעור קצרצר עם חכם דוד מנחם. קישור להורדה.

למעבר למדריך המפורט לחצו כאן