יע"ל סוגיה 9 - ייבום וחליצה

הרעיון המרכזי של הסוגיה:

להכיר שני מושגים ביהדות שנוהגים עד ימינו . יבום וחליצה . חשוב להראות שאלו רעיונות קדומים היבום הייתה תופעה נפוצה בחברות מסורתיות שבהן האישה אינה מפרנסת את עצמה וזקוקה למשענת כלכלית. היבום נזכר במקורות קדומים מאוד אם זה בתורה ואם זה בקובצי חוקים מכל רחבי המזרח התיכון .

יבום -זו עוד דרך להשיא אלמנה ללא ילדים לגיס שלה .

החליצה - זה שחרור של אלמנה ללא ילדים מבית משפחת בעלה .

מיקום הסוגיה ברצף ההוראה

בסוגיות הקודמות הביאו כמה דרכים בהן ניתן להנשא יבום זו עוד דרך להנשא . וחליצה זו הדרך של האלמנה ללא ילדים להתגרש .

שלד המהלך של הסוגיה

לקרוא את ספר דברים ולהסביר מה עומד מאחורי החוק , הרעיון הראשון הוא כלכלי: אברבנאל בביאורו לדברים כ"ה : כתב "הבן הבכור שתלד יקרא בשם אחיו המת, ויירש נכסיו ונחלתו" ברגע שאח יקח את אלמנת אחיו הוא יגדיל את הנכסים שלו . הרעיון שני " לכל איש יש שם " נושא ההנצחה והזכרון גם אם האח לא בחיים ,שמו ישאר ולא ימחה מישראל .

אחרי התורה עוברים למשנה , עוסקים בפרקטיקה . המשנה מסבירה איך מתבצע היבום - " היבמה נקנת בביאה - הנישואין יתקיימו אם האח והאלמנה יסכימו לחיות כבעל ואישה . הביאה היא מספיקה לנישואין כי שטר כבר ניתן על ידי האח המת .

יחד עם זאת המשנה עוסקת גם בשחרורה של האישה מהסיטואציה אם זה על ידי החליצה או על ידי מיתת היבם .

המעבר לתלמוד מוכיח שהחכמים עסקו בדילמה של היבום והראו מקרים שבהם הציעו ליבם לא ליבם משום שזה לא הדבר הנכון עבורו ועבורה ומה שמניע אותו זה רק הרווח הכלכלי ובעצם אין שם רצון אמיתי וחיבור לאלמנה או שהיבמה אינה מעונינת בחיבור עם היבם . יחד עם זאת , אם עצת החכמים לא מתקבלת על ידי היבם אי אפשר לאלצו לעשות חליצה .

מושגים, אישים, מונחי לימוד…

אישים

מונחי לימוד :
שו"ת


מושגים :

היבמה

יבם

חליצה

נקנת בביאה

קונה עצמה

מונחי הדיון התלמודי

הרחבה ותוספות

ב-YouTube נמצאים כמה וכמה סרטים של טקסי חליצה. אנחנו ממליצים למורים ולמורות לצפות בהם בעצמם, בטרם יחליטו מה להקרין, והאם. חשוב להעיר שמה שנראה היום כמגוחך או תלוש מהמציאות, הוא זכר למנהג שבכל זאת בעת העתיקה היה בו היגיון רב (וגם צדק חברתי), והוא להקשות על האח לנטוש את האלמנה, אשת אחיו, ולא לפרוש עליה את חסותו.

למעבר למדריך המפורט לחצו כאן