הרעיון המרכזי של הסוגיה:
-קידושין (אירוסין בלשון המקרא) בכסף, מתבצעים ע"י כסף או שווה כסף (למדנו בסוגיה 6, שעל 'שווה הכסף' שבו מתקדשת האשה, להיות לפחות בערך של פרוטה)
- קידושי כסף מתקיימים רק אם יש הסכמה מפורשת של האשה לקידושין, וברור לחלוטין שכוונתה בקבלת הכסף/שווה כסף היא, להתקדש לאותו גבר.
- האשה אינה יכולה לקדש את הגבר!
מיקום הסוגיה ברצף ההוראה
בסוגיה 6 למדנו את ההבדל בין קידושין/אירוסין לבין נישואין. כמו כן, למדנו באופן כללי את דרכי הקידושין ודרכי ההשתחררות מן הקידושין. כעת אנו מתחילים במהלך של שתי סוגיות (7-8), בהן נלמד מעט יותר בפירוט את הרעיון של כל אחת מן הדרכים לקדש את האשה. בסוגיה זו נעסוק בקידושי כסף, בסוגיה 8 נעסוק בקידושי שטר ובקידושי ביאה, ובסוגיה 9 נעבור לעסוק בקידושי יבמה.
שלד המהלך של הסוגיה
סוגיה 6 מלמדת אותנו על שלושת דרכי הקידושין. סוגייתנו עוסקת בקידושי כסף.
המקור הראשון, מהתוספתא, חוזר על דרכי הקידושין (כסף שטר, ביאה), ומסביר כיצד מתבצעים בפועל קידושין ע"י כסף.
עוד מבהיר המקור , שקידושין (מעשה משפטי), יהיו בתוקף רק אם הגבר מקדש את האשה , ולא במצב הפוך, שבו האשה מקדשת את הגבר.
המקור השני, מהתלמוד הבבלי,נפתח בברייתא. לפי הברייתא, אם האיש רצה לקדש את האשה במנה (מטבע ששוויו 100 זוז), ואילו היא ביקשה שיניח את המנה על גבי סלע (כלומר הביעה בכך את חוסר רצונה להתקדש לו), האשה אינה מקודשת. עם זאת, אם הסלע שעליו הונח אותו מנה שייך לאשה, הקידושין תקפים.
הגמרא דנה בברייתא ושואלת: מה קורה במצב שבו הסלע שעליו הונח המנה שייך הן לגבר והן לאשה? בשאלה זו לא מצליחה הגמרא להגיע להכרעה ומכריזה על 'תיקו'.
הגמרא ממשיכה לדון על מקרים נוספים בהם רוצה הגבר לקדש את האשה והיא מציבה תנאי שספק אם מבטא הסכמה או סירוב (תן את הכסף לכלב, לעני…), ובודקת האם במקרים אלו בטאה האשה הסכמה לקידושין אם לאו.
בחלקה השני של הגמרא ב: מקיימים האמוראים דיון על שורה של מקרים בהם מבקשת האשה דבר מה מן הגבר (יין, תמרים וכו'...), והוא מנסה לנצל את הבקשה לצורך קידושי האשה (או שמא הוא עושה זאת בבדיחות הדעת?), והאשה עונה באופן מזלזל או באופן שממנו עולה ספק לגבי כוונת האשה.
בחלק זה של הסוגיה מבהירה הגמרא, כי על הסכמת האשה לקידושין להיות ברורה וחד משמעית.
זאת מן הסתם, על מנת לוודא שאין מקדשים את האשה שלא על פי רצונה!
מושגים, אישים, מונחי לימוד…
אישים
-רב(רבי) ביבי
-רב מרי
-רב חמא
רב זביד
- רבינא
מושגים
-תוספתא
מונחי הדיון התלמודי
-תנו רבנן
-תיקו
הרחבות ותוספות
אפשר להרחיב את הדיון ע"י דיון בנוסחים המודרניים של ברכת כלה (יש לגלול את הדף עד שמגיעים לנוסחים המודרניים), לעומת הנוסחים המסורתיים. רצוי להסביר את המקור לברכת כלה, קודם לכן).
שאלות לדיון:
-
מדוע חשוב לחלק מהכלות בימינו להנכיח את עצמן בעת מעשה הקידושין? האם את/ה מסכים/ה לצורך של הכלה לבטא מעין מעשה קידושין בגבר
-
מדוע קבעה התוספתא, שעל מנת שהקידושין יהיו תקפים יש צורך שהגבר יקדש ולא האשה?
-
האם לדעתך דברי התוספתא, בהכרח מונעים מהכלה לבצע אקט משפטי של קידושין בגבר? מדוע?
הצעה להוראה:
להקרין בתחילת השיעור סרטון ובו ברכת כלה מודרנית, לדון עליה (שאלה 1 לדוגמא), ורק לאחר מכן לעבור לתוספתא ולבבלי (את שאלות 2-3, רצוי לשאול לאחר סיום לימוד התוספתא, ולפני שעוברים לבבלי).
למעבר למדריך המפורט לחצו כאן.