יע"ל סוגיה 4 - בדרכי החיים - דילמות והכרעות

הרעיון המרכזי של הסוגיה:

זוגיות וחיים משותפים מתחילים אמנם ובשמחה ובאיחולים לטוב, אבל הם דבר הדורש תחזוקה ושימור, שכלולות בו הנאות אבל גם מטלות. הסוגיה מנסה לשאול מהו התזמון הנכון בין ייצוב חייו הבוגרים של אדם (ובעיקר הפרנסה ולימוד התורה) ובין נשיאת אשה. האם נכון יותר "להסתדר" קודם כל מבחינת פרנסה ומבחינת לימוד - לפחות מינימלי - של תורה והלכה, ורק אחר-כך להתחתן ולהתחייב גם למטלות הבית המשותף, או שמא הסדר הנכון הוא להפך: קודם אשה ורק אח"כ לימוד תורה?

מיקום הסוגיה ברצף ההוראה

סוגיה זו ממשיכה את קודמותיה בתהליך של תיאור היווצרות הזוגיות ובנייתה. בתחילה עסקנו בזוגיות הנוצרת, וכעת אנחנו מתקדמים ושואלים מהו הרגע הנכון ליצור בית משותף, האם לפני בניית עיקרי החיים של הגבר (עבודה ולימוד), או שמא רק לאחריהם. בסוגיה הבאה כבר נעסוק במחירים של היעדרות מן הבית (במקרה שקודם כל מתחתנים ואז יוצאים ללמוד). הדבר עשוי להאיר באור מעניין את הגישה שננקוט בה כאן...

שלד המהלך של הסוגיה

הסוגיה פותחת בקטע מחוקי המלחמה שבתורה, העוסקים בשחרור משדה הקרב לשלושה סוגיה אנשים. מן הסיווגים הללו מסיק הרמב"ם במשנה תורה שזהו הסדר הנכון של פעולות בחיים: קודם פרנסה, אחריה קניית בית, ולבסוף נישואין. מתיאור הסדר ההפוך בפרק הקללות בתורה, הוא מסיק גם ששינוי הסדר אינו טוב.

ההמשך בסוגיה ממסכת קידושין בגמרא, העוסקת בשאלה מה נכון יותר: קודם ללמוד ואז להינשא, או להפך. הסוגיה מביאה עמדות שונות ומתקשה לקבוע הלכה פסוקה. לבסוף נקבעת פשרה: הסדר השונה מיועד למקומות שונים: לישראל ולבבל.

בהמשך מובאים פירושיהם של רש"י ושל בעלי התוספות (שימו לב שפירוש התוספות מובא במסגרת "פותחים סוגריים", והוא מיועד לכיתות חזקות יותר), המתמודדים אף הם עם השאלה ומנסים להכריע בדרכים שונות., בסיום מובאת פסיקתו של הרמב"ם בסוגיה הספציפית הזו, שוב מתוך משנה תורה.

מושגים, אישים, מונחי לימוד…

אישים

רמב"ם

רבי יוחנן

שמואל

רש"י

רבנו תם

מושגים

חוקי המלחמה בתורה

ספר משנה תורה

כתב רש"י

"הרהור"

פירוש התוספות

מונחי הדיון התלמודי

לא פליגי

קשה

איפכא

מיהו (במשמעות: "על כל פנים")

הרחבות ותוספות

למעבר למדריך המפורט לחצו כאן.