Yetser HaRa CBJ Session II
(כא) וַיָּ֣רַח ה' אֶת־רֵ֣יחַ הַנִּיחֹחַ֒ וַיֹּ֨אמֶר ה' אֶל־לִבּ֗וֹ לֹֽא־אֹ֠סִף לְקַלֵּ֨ל ע֤וֹד אֶת־הָֽאֲדָמָה֙ בַּעֲב֣וּר הָֽאָדָ֔ם כִּ֠י יֵ֣צֶר לֵ֧ב הָאָדָ֛ם רַ֖ע מִנְּעֻרָ֑יו וְלֹֽא־אֹסִ֥ף ע֛וֹד לְהַכּ֥וֹת אֶת־כָּל־חַ֖י כַּֽאֲשֶׁ֥ר עָשִֽׂיתִי׃

(21) And Hashem smelled the sweet smell; and Hashem said in His heart: ‘I will not again curse the ground any more for man’s sake; for the yetser of man’s heart is evil from his youth; neither will I again smite any more every thing living, as I have done.

(א) "מנעריו" - מנעריו כתיב משננער לצאת ממעי אמו נתן בו יצר הרע

"From his youth" It says from his youth, (m'n'urayv, root word נער) from when he shook (n'na'er, root word נער) to come out of his mother's innards, the yetser ha'ra was given in him.

קשה יצר הרע שאפילו יוצרו קראו רע שנאמר (בראשית ח, כא) כי יצר לב האדם רע מנעוריו

The yetser ha'ra is difficult, for even its Creator called it "bad", as it is written "for the yetser of a person's heart is evil from his youth"

אמר רב יצחק יצרו של אדם מתחדש עליו בכל יום שנאמר (בראשית ו, ה) רק רע כל היום ואמר ר"ש בן לוי יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש המיתו שנאמר (תהלים לז, לב) צופה רשע לצדיק ומבקש להמיתו ואלמלא הקב"ה עוזרו אין יכול לו שנאמר אלהים לא יעזבנו בידו

Rabbi Yitshak said a person's yetser renews upon him every day, as it is written "only evil all day." And Rabbi Shimon the son of Levi said a person's yetser overcomes him every day and seeks to kill him, and if it were not for the Holy One's help a person could not withstand it.

(ג) ויאמר המן בלבו - הרשעים ברשות לבם. (בראשית כ"ז) ויאמר עשו בלבו. (תהלים י"ד) אמר נבל בלבו. (מ"א י"ב) ויאמר ירבעם בלבו. ויאמר המן בלבו. אבל הצדיקים לבם ברשותם: הדא הוא דכתיב: (שמואל א' א') וחנה היא מדברת על לבה. (דניאל א') וישם דניאל על לבו (ש"א כ"ז) ויאמר דוד אל לבו. ודומין לבוראן (בראשית ח') ויאמר ה' אל לבו:

(3) "And Haman said in his heart..." (Esther 6:6) - The wicked are ruled by their hearts. "And Esav said in his heart" (Genesis 27:41). "The fool says in his heart" (Psalms 14:1). "And Yeravam said in his heart" (I Kings 12:26). "And Haman said in his heart" (Esther 6:6). But the righteous rule their hearts. That is as it is written: "And Chanah spoke upon her heart" (Samuel 1:12). "And Daniel decided upon his heart" (Daniel 1:8). "And David said to his heart" (I Samuel 27:1). And they are emulating their creator, "And God said to His heart" (Genesis 8:21).

והתניא ר"ש בן אלעזר אומר משום חילפא בר אגרא שאמר משום ר' יוחנן בן נורי המקרע בגדיו בחמתו והמשבר כליו בחמתו והמפזר מעותיו בחמתו יהא בעיניך כעובד ע"ז שכך אומנתו של יצה"ר היום אומר לו עשה כך ולמחר אומר לו עשה כך עד שאומר לו עבוד ע"ז והולך ועובד א"ר אבין מאי קראה (תהלים פא, י) לא יהיה בך אל זר ולא תשתחוה לאל נכר איזהו אל זר שיש בגופו של אדם הוי אומר זה יצר הרע

​One who tears his clothing in anger and one who breaks his dishes in anger and one who scatters his money in anger will be in your eyes like one who worships idolatry. For so is the craft of the yetser ha'ra. Today he says to him "do such", and tomorrow he says to him "do such", until eventually he says to him "worship idolatry", and the person goes and worships. Rabbi Abin says, what does Psalms mean when it says "You should not have a strange God in you and should not bow to a foreign God?" What strange God does a person have in his body? We can say that this is yetser ha'ra.

(יח) וְשַׂמְתֶּם֙ אֶת־דְּבָרַ֣י אֵ֔לֶּה עַל־לְבַבְכֶ֖ם וְעַֽל־נַפְשְׁכֶ֑ם וּקְשַׁרְתֶּ֨ם אֹתָ֤ם לְאוֹת֙ עַל־יֶדְכֶ֔ם וְהָי֥וּ לְטוֹטָפֹ֖ת בֵּ֥ין עֵינֵיכֶֽם׃

(18) Place My words in your heart and in your soul; and bind them for a sign upon your hand, and they shall be for frontlets between your eyes.

הֲל֤וֹא אִם־תֵּיטִיב֙ שְׂאֵ֔ת וְאִם֙ לֹ֣א תֵיטִ֔יב לַפֶּ֖תַח חַטָּ֣את רֹבֵ֑ץ וְאֵלֶ֙יךָ֙ תְּשׁ֣וּקָת֔וֹ וְאַתָּ֖ה תִּמְשָׁל־בּֽוֹ׃

If you do well, will it not be lifted up? and if you do not do well, sin crouches at the door; and its desire is for you, but you will control it.’

ת"ר (דברים יא, יח) ושמתם סם תם נמשלה תורה כסם חיים משל לאדם שהכה את בנו מכה גדולה והניח לו רטיה על מכתו ואמר לו בני כל זמן שהרטיה זו על מכתך אכול מה שהנאתך ושתה מה שהנאתך ורחוץ בין בחמין בין בצונן ואין אתה מתיירא ואם אתה מעבירה הרי היא מעלה נומי כך הקב"ה אמר להם לישראל בני בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין ואם אתם עוסקים בתורה אין אתם נמסרים בידו שנאמר (בראשית ד, ז) הלא אם תטיב שאת ואם אין אתם עוסקין בתורה אתם נמסרים בידו שנא' לפתח חטאת רובץ ולא עוד אלא שכל משאו ומתנו בך שנאמר ואליך תשוקתו ואם אתה רוצה אתה מושל בו שנאמר ואתה תמשל בו

Our rabbis taught, "v'samtem" (and you shall place), sam tam (a simple potion). The Torah is like a potion of life. It is as if a person hit his son hard, and then placed a compress on his wound. The father said to him, "My son, so long as the compress is on your wound you can eat and drink whatever you like. You can wash in hot or cold water, and not worry. But if you remove the compress, it will become a sore." So the Holy One said to Israel, "My son, I have created the yetser ha'ra and I have created for it a mixture of Torah. If you engage in Torah you will not be delivered into its hands, as it is written "If you do well, will it not be lifted?" And if you do not engage in Torah, you will be delivered into its hands, as it is written, "Sin crouches at the door". Not only that, but all of its dealings are with you, as it is written, "Its desire is for you." But if you want, you will control it, as it is written, "And you will control it."