מתני׳ אלו מציאות שלו ואלו חייב להכריז:
אלו מציאות שלו:
מצא פירות מפוזרין,
מעות מפוזרות,
כריכות ברשות הרבים,
ועגולי דבילה,
ככרות של נחתום,
מחרוזות של דגים,
וחתיכות של בשר,
וגיזי צמר הלקוחין ממדינתן,
ואניצי פשתן,
ולשונות של ארגמן,
הרי אלו שלו דברי רבי מאיר.
ר' יהודה אומר כל שיש בו שינוי חייב להכריז. כיצד? מצא עגול ובתוכו, חרס ככר ובתוכו מעות.
רבי שמעון בן אלעזר אומר כל כלי אנפוריא אין חייב להכריז:
גמ׳ :מצא פירות מפוזרין: וכמה? א"ר יצחק קב בארבע אמות.
גמ' וכמה - חשוב פיזור:
היכי דמי? אי דרך נפילה אפילו טובא נמי! ואי דרך הינוח אפילו בציר מהכי נמי לא!
אי דרך נפילה - אם מצאם דרך נפילה שיש לדעת שלא הונחו שם מדעת אלא נפלו:
אפילו טובא - מקב נמי דכיון דאין בהן סימן איאושי מיאש:
ואי דרך הינוח וכו' - עתיד לחזור וליטלן:
אמר רב עוקבא בר חמא במכנשתא דבי דרי עסקינן.
קב בארבע אמות דנפיש טרחייהו, לא טרח איניש, ולא הדר אתי ושקיל להו, אפקורי מפקר להו.
בציר מהכי, טרח והדר אתי ושקיל להו ולא מפקר להו.
במכנשתא דבי דרי - בשעת אסיפת גרנות וכאן דשן בעליהן ונשאו את העיקר ונותרו אלו:
קב - מפוזר בארבע אמות אבל בג' אמות לא הוי פיזור וטעמא מפרש ואזיל: