What is Love?

מתוך "מבחר הפנינים" המיוחס לרבי שלמה אבן גבירול, "שער האהבה"

שאל החכם: מה היא האהבה?

ואמר: נטות הלבבות והתחברם.

אין נקב המחט צר לשני אוהבים,

ואין רוחב העולם מכיל שני שונאים.

כשתאהב את חברך - אל תחניף לו, ואל תשאל עליו,

שמא תמצא אויב שיספר לך מה שאין בו, ויפריד בינך לבינו.

הזהר ממי שאהבתו כפי צורכו,

כי בשלמת הצורך תשלם אהבתו.

מי שיאמין אל הרכילים -

לא יישאר לו אוהב, אפילו אם יהיה חביב וקרוב.

אל תעזוב האוהב בעבור רכילות הרכיל.

כשתראה שני בני אדם מתחברים שלא לשם שמיים -

סופם להיפרד שלא לשם שמיים.

Mivchar HaPninim” by Rabbi Shlomo Ibn Gavriel, “The Gate of Love”

The wise man asked: What is love?

Answer: The spreading out of the heart and bringing it back together.

The eye of a needle is not narrow for two in love, and the width of the world is not wide enough for two who hate.

When you love your friend- don’t flatter him, and don’t interrogate him for you might find an enemy that will say what is not there, and will make a separation between you.

Be careful around the one you love as much as is needed, because the price of what is needed will pay for his love.

One who believes the gossip- love will not last, even if he was dear and close.

Do not leave love for gossip.


When you see two joining not for the sake of heaven- they will leave also not for the sake of heaven.

1. Love of God

דברים ו:ה

ואהבת את יקוק אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך:

Deuteronomy 6:5

You should love God with all of your heart and all of your soul and all of your might

בבלי סוטה יד.

ואמר רבי חמא ברבי חנינא, מאי דכתיב: +דברים יג+ אחרי ה' אלהיכם תלכו? וכי אפשר לו לאדם להלך אחר שכינה? והלא כבר נאמר: +דברים ד+ כי ה' אלהיך אש אוכלה הוא! אלא להלך אחר מדותיו של הקב"ה, מה הוא מלביש ערומים, דכתיב: +בראשית ג+ ויעש ה' אלהים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם, אף אתה הלבש ערומים; הקב"ה ביקר חולים, דכתיב: +בראשית יח+ וירא אליו ה' באלוני ממרא, אף אתה בקר חולים; הקב"ה ניחם אבלים, דכתיב: +בראשית כה+ ויהי אחרי מות אברהם ויברך אלהים את יצחק בנו, אף אתה נחם אבלים; הקב"ה קבר מתים, דכתיב: +דברים לד+ ויקבר אותו בגיא, אף אתה קבור מתים

TB Sota 14a

Rabbi Chama the son of Rabbi Channina said: Why does it say “After God you should walk” (Deuteronomy 13)? How is a person able to walk after the Schina? Haven’t we already learned “HaShem your God is a consuming fire” (Deuteronomy 4)! Rather we learn that we should follow in his ways. What are they? Clothing the naked...visiting the sick...comforting the mourners...burying the dead....

רמב"ם הלכות יסודי התורה ב:ב

והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו, בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאוה תאוה גדולה לידע השם הגדול א כמו שאמר דוד צמאה נפשי לאלהים לאל חי, וכשמחשב בדברים האלו עצמן מיד הוא נרתע לאחוריו ויפחד ויודע שהוא בריה קטנה שפלה אפלה עומדת בדעת קלה מעוטה לפני תמים דעות, כמו שאמר דוד כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך מה אנוש כי תזכרנו, ולפי הדברים האלו אני מבאר כללים גדולים ממעשה רבון העולמים כדי שיהיו פתח למבין לאהוב את השם, כמו שאמרו חכמים בענין אהבה שמתוך כך אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם.

Maimonides Hilchot Yisodei HaTorah 2:2

What is the path to love (and awe) of God? When one ponders God's great and wonderful acts of creation, and sees in them a genius that has no comparison, then automatically a person will love, praise, glorify – and deeply desire to know the greatness of God

2. Love of Fellow Human

בראשית רבא כד:ז

ר"ע אומר (ויקרא יט) ואהבת לרעך כמוך, זה כלל גדול בתורה, שלא תאמר הואיל ונתבזיתי יתבזה חבירי עמי הואיל ונתקללתי יתקלל חבירי עמי, א"ר תנחומא אם עשית כן דע למי אתה מבזה, בדמות אלהים עשה אותו.

Genesis Raba 24:7

Rabbi Akiva also said: ”Love thy friend as you love yourself; this is a great rule in the Torah”., that you shouldn’t say that just because I put myself down, I can put others down as well, and just like I curse myself, I can curse others around me as well. Rav Tanchuma said: If you do this, know before whom you are humiliating yourself, and that he was made in the image of God.

פרקי אבות ה:טז

[טו] כל אהבה שהיא תלויה בדבר בטל דבר בטלה אהבה ושאינה תלויה בדבר אינה בטלה לעולם איזו היא אהבה התלויה בדבר זו אהבת אמנון ותמר ושאינה תלויה בדבר זו אהבת דוד ויהונתן:

Perkai Avot 5:16

All love that is reliant upon something, annuls that thing. Love that is not reliant upon something will last forever. What is love that was reliant upon something: the love of Amnon and Tamar. What is love that was not reliant upon something: the love of David and Jonathan.

3. Romantic Love

יבמות סב:

אמר רבי תנחום א"ר חנילאי: כל אדם שאין לו אשה - שרוי בלא שמחה, בלא ברכה, בלא טובה;

TB Yevamot 62b

Rabbi Tanchum said in the name of Rabbi Chanlai: any man that does not have a wife- he does not have happiness, blessings or goodness

קדושת לוי בראשית פרשת חיי שרה ד"ה ויביאה יצחק

ויביאה יצחק ותהי לו לאשה ויאהבה (כד, סז). ויש לדקדק, מאי בא להשמיענו שיצחק אהב את רבקה. ונראה, כי יש שני אהבות מאיש לאשה, יש אדם שאוהב אשתו מחמת תאות גופניות שלו שעל ידי זה ממלא תאותו, ונמצא זה אינו אוהב אשתו כלל, רק אוהב את עצמו. ויש אדם שאוהב אשתו ואינו מחמת תאות גוף שימלא תאותו, רק מחמת שהיא כלי לקיים על ידה מצות הבורא יתברך שמו, כמו שאדם אוהב שאר מצות, וזה נקרא אוהב 'את אשתו' (יבמות סב, ב). וזהו 'ויאהבה יצחק', שלא חשב כלל מחמת תאות הגוף שלו, רק כדי לקיים מצות הבורא יתברך שמו ויתעלה זכרו:

Kidushat Levi, Berashit Parshat Chayeh Sara

“And Isaac took Rebekah, and she became his wife; and he loved her” (24:67). We should say what made us hear that Yitzchak loved Rebecca. It seems, that there are two types of love between a man and a women, there are men who love their wives because of their physicality, but we find that they don’t really love their wives, rather they only love themselves. And there are men who love their wives not for anything physical, but rather that they are there to help with fulfilling the Mitzvot...

4. Love of Parents

“Parents are like God because you wanna know they're out there, and you want them to think well of you, but you really only call when you need something.”

Chuck Palahniuk, Invisible Monsters

קדושין ל:-לא.

ת"ר, שלשה שותפין הן באדם: הקב"ה, ואביו, ואמו, בזמן שאדם מכבד את אביו ואת אמו, אמר הקב"ה: מעלה אני עליהם כאילו דרתי ביניהם וכבדוני. תניא, רבי אומר: גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם, שבן מכבד את אמו יותר מאביו, מפני שמשדלתו בדברים, לפיכך הקדים הקב"ה כיבוד אב לכיבוד אם; וגלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם, שהבן מתיירא מאביו יותר מאמו, מפני שמלמדו תורה, לפיכך הקדים הקב"ה מורא האם למורא האב.

TB Kiddushin 30b-31a

Our Rabbis taught: there are three partners in every person, the Holy One Blessed be He, the father and the mother. When a person honors his father and his mother, the Holy One Blessed be He says, "I view them as though I had dwelt among them and they had honored Me."

Rabbi (Judah the Prince) used to teach, "It is well known to the One who spoke and the world came into existence (i.e. God) that a son honors his mother more than his father because she sways him with words.

Therefore the Holy One Blessed be He placed the honor of the father before that of the mother. It is well known to the One who spoke and the world came into existence that a son reveres his father more than his mother because he teaches him Torah. Therefore the Holy One Blessed be He put the fear of the mother before that of the father."

קדושין לא:

ת"ר: איזהו מורא, ואיזהו כיבוד? מורא - לא עומד במקומו, ולא יושב במקומו, ולא סותר את דבריו, ולא מכריעו; כיבוד - מאכיל ומשקה, מלביש ומכסה, מכניס ומוציא. איבעיא להו:

TB Kiddushin 31b

Our Rabbis taught: What is "revere" and what is "honor?" "Revere" means that the son must neither stand in his father's place nor sit in his place, nor contradict his words nor [even] support his words [when he is arguing with another sage]. "Honor" means that he must give him food and drink, clothe and cover him, lead him in and out.

5. Love Your Nation

שבועות לט.

כל ישראל ערבים זה בזה

TB Shvuot 39a

All Jews are responsible for each other.

Rabbi Louis Riser (Reform Rabbi): ... : “And they shall stumble one upon another”, teaches that when one Jew errs and commits a sin, all Israel is responsible one for the other. The actions of an individual were related to, and impacted upon the entire Jewish people... If we are to be responsible one for the other, we need to assure that everyone knows their obligations...The statement, I am a Jew, identifies a person with a discrete community within the family of nations. Within that group one learns to deal with the world in appropriate ways – in this case to learn mutual responsibility. It is through learning these principles in the particular experience of one’s own group that one learns how to apply them to humanity as a whole.

Rabbi Suart Grant (Orthodox Rabbi): The concept of Kol Yisrael … applies specifically to Jews out of the recognition that historically the Jewish people needed to rely on itself rather than waiting for the world to save it...Nevertheless, the concept of Kol Yisrael… does not exclude the Jewish requirement of Tikun Olam, which is based on other concepts of international responsibility.

Rabbi Mark Greenspan (Conservative Rabbi): ...I believe that the expression, Kol Yisrael arevim zeh lazeh applies specifically to the Jewish people but that does not mean we do not have a sacred responsibility to the larger world as well...The specific expression that you have asked about does apply to the Jewish people. But it is only a small part of the bigger question of our responsibilities to the world around us. We have a glorious responsibility,litaken et haolam, to repair the world, and to make the world into a place of both justice and compassion. (http://www.jewishvaluesonline.org/200)

6. Love Yourself

“There is nothing noble in being superior to your fellow man; true nobility is being superior to your former self.”

Ernest Hemingway

“I am in love with you', I responded.

He laughed the most beguiling and gentle laugh.

'Of course you are,' he replied. 'I understand perfectly because I'm in love with myself. The fact that I'm not transfixed in front of the nearest mirror takes a great deal of self-control.'

It was my turn to laugh.”

Anne Rice, Blackwood Farm

פרקי אבות א:יד

אם אין אני לי, מי לי? וכשאני לעצמי, מה אני? ואם לא עכשיו, אימתי?

Perkei Avot 1:14

If I am not for myself, then who will be for me? And when I am for myself, then what am "I"? And if not now, when?

פרקי אבות ג:א

עקביא בן מהללאל אומר הסתכל בשלשה דברים ואי אתה בא לידי עבירה דע מאין באת ולאן אתה הולך ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון מאין באת מטפה סרוחה ולאן אתה הולך למקום עפר רמה ותולעה ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא:

Perkei Avot 3:1

Akavya ben Mahalalel said: Reflect upon three things and you will not come to sin. Know from where you came and where you are going and before whom you are destined to give account and reckoning. From where have you come?--from a putrid drop. Where are you going?--to the place of dust, worm, and maggot. Before whom are you destined to give account and reckoning?--before the supreme King of kings, the Holy One, blessed be he.

Simcha Bunem of Pshishke told his disciples:

Everyone must have two pockets, with a note in each pocket, so that he or she can reach into one or the other, depending on the need. When feeling lowly and depressed, discouraged or disconsolate, one should reach into the right pocket, and there find the words: “Bishvili nivra ha’olam. For my sake was the world created.” But when feeling high and mighty, one should reach into the left pocket and find the words: “Ani eyfer ve’afar; I am but ashes and dust.”