לא תעמוד על דם רעך

הקדמה : בחלק זה נלמד על הצווי המוזר "לא תעמוד על דם רעך" . נראה אותו בהקשרו המקראי , לאחר מכן נלמד את המדרש שנוצר עליו ואת החיוב האנושי הנובע ממנו, ואת המדרשים שנוספו לו עם השנים על לשילובו בחוק הישראלי כיום. נלמד על ערבות הדדית ועל החיוב להציל חיי אדם בין אם בסכנה פיזית או אחרת.

תהנו!

(יא) לֹ֖א תִּגְנֹ֑בוּ וְלֹא־תְכַחֲשׁ֥וּ וְלֹֽא־תְשַׁקְּר֖וּ אִ֥ישׁ בַּעֲמִיתֽוֹ׃

(יב) וְלֹֽא־תִשָּׁבְע֥וּ בִשְׁמִ֖י לַשָּׁ֑קֶר וְחִלַּלְתָּ֛ אֶת־שֵׁ֥ם אֱלֹהֶ֖יךָ אֲנִ֥י יְהוָֽה׃

(יג) לֹֽא־תַעֲשֹׁ֥ק אֶת־רֵֽעֲךָ֖ וְלֹ֣א תִגְזֹ֑ל לֹֽא־תָלִ֞ין פְּעֻלַּ֥ת שָׂכִ֛יר אִתְּךָ֖ עַד־בֹּֽקֶר׃

(יד) לֹא־תְקַלֵּ֣ל חֵרֵ֔שׁ וְלִפְנֵ֣י עִוֵּ֔ר לֹ֥א תִתֵּ֖ן מִכְשֹׁ֑ל וְיָרֵ֥אתָ מֵּאֱלֹהֶ֖יךָ אֲנִ֥י יְהוָֽה׃

(טו) לֹא־תַעֲשׂ֥וּ עָ֙וֶל֙ בַּמִּשְׁפָּ֔ט לֹא־תִשָּׂ֣א פְנֵי־דָ֔ל וְלֹ֥א תֶהְדַּ֖ר פְּנֵ֣י גָד֑וֹל בְּצֶ֖דֶק תִּשְׁפֹּ֥ט עֲמִיתֶֽךָ׃ (טז) לֹא־תֵלֵ֤ךְ רָכִיל֙ בְּעַמֶּ֔יךָ לֹ֥א תַעֲמֹ֖ד עַל־דַּ֣ם רֵעֶ֑ךָ אֲנִ֖י יְהוָֽה׃

(יז) לֹֽא־תִשְׂנָ֥א אֶת־אָחִ֖יךָ בִּלְבָבֶ֑ךָ הוֹכֵ֤חַ תּוֹכִ֙יחַ֙ אֶת־עֲמִיתֶ֔ךָ וְלֹא־תִשָּׂ֥א עָלָ֖יו חֵֽטְא׃

(11) You shall not steal; you shall not deal deceitfully or falsely with one another. (12) You shall not swear falsely by My name, profaning the name of your God: I am the LORD. (13) You shall not defraud your fellow. You shall not commit robbery. The wages of a laborer shall not remain with you until morning. (14) You shall not insult the deaf, or place a stumbling block before the blind. You shall fear your God: I am the LORD. (15) You shall not render an unfair decision: do not favor the poor or show deference to the rich; judge your kinsman fairly. (16) Do not deal basely with your countrymen. Do not profit by the blood of your fellow: I am the LORD. (17) You shall not hate your kinsfolk in your heart. Reprove your kinsman but incur no guilt because of him.

(ח) [ח] ומנין שאם אתה יודע לו עדות שאין אתה רשאי לשתוק עליו?

תלמוד לומר "לא תעמוד על דם רעך".

ומנין אם ראית טובע בנהר או לסטים באים עליו או חיה רעה באה עליו, חייב אתה להצילו בנפשו?

תלמוד לומר "לא תעמוד על דם רעך".

ומנין לרודף אחר חבירו להורגו, ואחר הזכור, ואחר נערה המאורסה חייב אתה להצילו בנפשו?

תלמוד לומר "לא תעמוד על דם רעך".

"ולא תשנא את אחיך" – יכול לא תקללנו, לא תכנו, ולא תסטרנו? תלמוד לומר "בלבבך" – לא אמרתי כי אם בשנאה שבלב.

ומנין שאם הוכחתו ארבעה וחמשה פעמים חזור והוכיח? תלמוד לומר "הוכח תוכיח". יכול אפילו אתה מוכיחו ופניו משתנות? תלמוד לומר "ולא תשא עליו חטא".

(8) 8) And whence is it derived that if you can testify on someone's behalf, you are not permitted to remain silent? From "You shall not stand by the blood of your neighbor." And whence is it derived that if you see someone drowning in the river or being waylaid by robbers or attacked by a wild beast, that you must rescue him? From "You shall not stand by the blood of your neighbor." And whence is it derived that (if you see) a man pursuing another to kill him or to sodomize him, or after a betrothed maiden, that you must rescue the pursued by (taking) the life of the pursuer? From "You shall not stand by the blood of your neighbor." (19:17) "You shall not hate your brother in your heart. Reprove shall you reprove your neighbor, but do not bear sin because of him.") "You shall not hate your brother": I might think (that this means) that he should not curse him or strike him or slap him; it is, therefore, written "in your heart." Scripture speaks only of hatred in the heart. And whence is it derived that if he reproved him four or five times (and he did not take heed), he should keep on doing so? From "Reprove shall you reprove." I might think that he must do so even if his face changes color (in shame); it is, therefore, written "but do not bear sin because of him."

(א) לא תלך רכיל בעמך. ענין הרכילות הוא שיספר האדם דברים מאיש אחד לאיש אחר אף על פי שהם דברי אמת באופן שתוכל להתחדש בזה שנאה ותחרות ביניהם כי בזה מההפסד בקבוץ המדיני מה שלא יעלם והנה יתבאר מזה שהוא ראוי להזהר מלספר בגנות חברו וזה שאם הזהירה התורה מסיפור הדברים מלספר בגנות חברו וזה שאם הזהירה התורה מסיפור הדברים שיבאישו ריח האיש ההוא בעיני איש אחד או בעיני האנשים מיוחדים כל שכן שראוי שיזהר מסיפור הדברים שיבאישו ריח האיש ההוא בעיני האנשים כלם:

(ב) לא תעמוד על דם רעך. שלא תראה חבירך שחיה גוררתו או לסטים באים עליו לא תניחנו לפי שאתה חייב להצילו:

(ב) לא תעמוד על דם רעך. זכרה התורה זאת האזהרה אחרי הלאו הקודם להורות שהרכילות מביאה להריגת נפשות והנה עניין זאת האזהרה שמי שיוכל למלט מהמות איש אחד אם בדבריו אם בהשתדלותו אם בפעולותיו הנה הוא עובר על זאת האזהרה:

חשבו על תופעת השיימינג בימינו, גם במקרים רבים שיש יסוד של אמת בטענה, הנזק שעלול להגרם לאדם מסויים יכול להביא לסכנה של ממש.

כנסו לקישור המצורף :

התאבדות בועז ארד לאחר תחקיר על הטרדות מיניות

סוף העולם\אביב גפן

אל תשכחי שאמרתי לך
אל תשכחי
שהכל כבר ידוע מראש
אנו כאן להעביר את הזמן

אל תכעסי שאהבת אותי
אל תכעסי
שירים שטבולים בשקרים
הענקתי לך כמו שושנים

סוף העולם, סוף העולם
זה התחיל כשהפסקנו לחלום
כשהפסקנו כבר לקוות
זהו סוף העולם, סוף העולם
זה התחיל כשהפסקנו לחלום
כשהפסקנו כבר לקוות

ילד סינטתי כבוי מול מסך שדולק
מסתכל על הרחוב איך הוא ריק
כבר שכחנו איך לשחק
מגיפה אורבת לנו בכל פינה
מחכה שנחטא במגע
כבר שכחנו מה זאת אהבה

סוף העולם, סוף העולם...

אז תיקח את הכדור שיעיף אותך
הרחק מכאן
בסוף ימצאו אותך מת
יכתבו שהיית שותק
אם מתים רק יכלו לדבר מה היית אומר
היית צועק לכולם
תסתכלו זהו סוף העולם


סוף העולם, סוף העולם...

שאלות לסיכום:

1. חשבו על הקשר הפסוקים הראשוני, מה לדעתכם כוונת הציווי "לא תעמוד על דם רעך" ללא כל פרשנות נוספת?

2. מדוע נוקט הציווי לשון ציורית? הוסיפו איור מקורי שלכם לצווי זה .

3. הספרא מציין מספר דוגמאות למצבים בהם אין להמנע מהצלה\ דיווח, הבא שניים מהם והסבר את הקשרם לציווי המקורי.

4. הרלב"ג רואה ברכילות עבירה למרות שהדברים דברי אמת. הביאו את העקרון המניע לכתיבת פירושו.

5. האם לדעתכם ניתן אכן להעמיד לדין את מי שלא נקט פעולה כדי להושיע אדם אחר? נמקו מדוע כן או לא.