(א) בשלשים ושתים נתיבות פליאות חכמה חקק יה יהוה צבאות אלהי ישראל אלוהים חיים ומלך עולם אל שדי רחום וחנון רם ונשא שוכן עד וקדוש שמו מרום וקדוש הוא וברא את עולמו בשלשה ספרים בספר בספר וספור:
(1) With 32 mistical paths of Wisdom/ engraved Yah/ the Lord of Hosts/ the God of Israel/the living God/ King of the universe/ El Shaddai/ Merciful and Gracious/ High and Exalted/ Dwelling in eternity/ Whose name is Holy -/ He is lofty and holy -/ And He created His universe/ with three books (Sepharim),/ with text (Sepher)/ with numbers (Sephar)/ and with communication (Sippur)....
(א) אמר ר' נחוניא בן הקנה: כתוב אחד אומר (איוב ל"ז כא) ועתה לא ראו אור בהיר הוא בשחקים, וכתוב אחד אומר (תהלים י"ח י"ב) ישת חושך סתרו ואומר (תהלים צ"ז ב) ענן וערפל סביביו קשיא, בא הכתוב השלישי והכריע ביניהם (שם קל"ט יב) גם חשך לא יחשיך ממך ולילה כיום יאיר כחשיכה כאורה:
(ג) ומפני מה התחיל התורה בבי"ת כמה דאתחיל ברכה ומנלן דהתורה נקראת ברכה, שנאמר (דברים ל"ג כ"ג) ומלא ברכת ה' ים ודרום ירשה, ואין ים אלא תורה שנאמר (איוב י"א ט) ורחבה מני ים, מאי ומלא ברכת ה' אלא כל מקום שנאמר בי"ת הוא לשון ברכה כדאמרינן בראשית, ואין ראשית אלא חכמה שנאמר (תהלים קי"א) ראשית חכמה יראת ה', ואין חכמה אלא ברכה שנאמר ויברך אלהים את שלמה וכתיב (מלכים א ה כו) וה' נתן חכמה לשלמה, משל למלך שהשיא את בתו לבנו ונתנה לו בחתונה ואמר לו עשה בה כרצונך:
רמב"ם הלכות שופר וסוכה ולולב פרק ח
הלכה ה
הדס שנקטם ראשו כשר, נשרו רוב עליו אם נשתיירו שלשה עלין בקן אחד כשר, היו ענביו מרובות מעליו אם ירוקות כשר ואם היו אדומות או שחורות פסול ואם מעטן כשר, ואין ממעטין אותן ביום טוב לפי שהוא כמתקן, עבר וליקטן או שליקטן אחד אחד לאכילה הרי זה כשר. +/השגת הראב"ד/ הדס שנקטם ראשו כשר. א"א כבר הופיע רוח הקודש בבית מדרשנו מכמה שנים והעלינו שהוא פסול כסתם משנתינו /סוכה/(לב) ודברי ר' טרפון שאמר /סוכה/ (לד) אפילו שלשתן קטומים כשרין ענין אחר הוא ולא שנקטם ראשו והכל ברור בחבורנו ומקום הניחו לי מן השמים
רמב"ן בראשית הקדמה
אבל זה אמת וברור הוא שכל התורה מתחלת ספר בראשית עד לעיני כל ישראל נאמרה מפיו של הקב"ה לאזניו של משה כענין שאמר להלן (ירמיה ל"ו) מפיו יקרא אלי את כל הדברים האלה ואני כותב על הספר בדיו הודיענו תחילה ענין בריאת השמים והארץ וכל צבאם כלומר בריאת כל נברא העליונים והתחתונים א"כ כל הנאמר בנבואה ממעשה מרכבה ומעשה בראשית והמקובל בהם לחכמים תולדות עם ארבע הכחות שבתחתונים כח המחצבים וכח צמח האדמה ונפש התנועה והנפש המדברת בכלם נאמר למשה רבינו בריאתם וכחותם ומהותם ומעשיהם ואפיסת הנפסדים מהם והכל נכתב בתורה בפירוש או ברמז וכבר אמרו רבותינו חמשים שערי בינה נבראו בעולם וכלם נמסרו למשה חוץ מאחד שנאמר ותחסרהו מעט מאלהים ואמרו כי בבריאת העולם חמשים שערים של בינה... המספר הזה רמוז בתורה בספירת העומר ובספירות היובל כאשר אגיד בו סוד בהגיעי שם ברצון הקב"ה וכל הנמסר למשה רבינו בשערי הבינה הכל נכתב בתורה בפירוש או שרמוזה בתיבות או בגימטריאות או בצורת האותיות הכתובות כהלכתן או המשתנות בצורה כגון הלפופות והעקומות וזולתן או בקוצי האותיות ובכתריהם כמו שאמרו כשעלה משה למרום מצאו להקב"ה שהיה קושר כתרים לאותיות אמר לו אלו למה אמר לו עתיד אדם אחד לדרוש בהם תלי תלים של הלכות עד זומנין לך א"ל הל' למשה מסיני כי הרמזים האלו לא יתבוננו אלא מפה אל פה עד משה מסיני
רבינו בחיי הקדמה
על כן ראיתי לחלק באור ספרי זה על דרכים אלה כלם. למען יהיה לכל החלקים נשלם. בארבעה מעלות סלם. לעלות מן הנגלה אל הנעלם. הדרך הראשון: דרך הפשט אזכיר ואשמור כאישון. שם אכתוב מבחר דעות הראשונים. הרבנים האדירים. המאור הגדול רבינו שלמה ז"ל. והפטיש החזק רבינו חננאל. כל אחד מהם סיני ועוקר הרים, בדבריהם אאיר את עיני ואענדם עטרות לי. אזכור דבר בשם אומרו ולא אתעטף בטלית שאינה שלי. הדרך השני: דרך המדרש בו ארחיב לשון ובו אטה אהלי. כיד אלהי הטובה עלי. הדור יעפי התלאות. ידרשוהו בשבתות, ובו ינוח לבם מרגזם ומעצבם. ישישו וישמחו כל מבקשיו. זה דור דורשיו. הדרך השלישי: דרך השכל בו אשלח ידי לכתוב במקומות, להורות כי תורתנו כלולה מכל החכמות. כל שאר חכמות שפחות. מוצגות בדרך עיון ומחקר. ותורתנו מן הקב"ה והוא העיקר. הדרך הרביעי: הוא דרך ה' הדרך ישכון אור, מסלול ודרך לנפש באור החיים לאור. בדרך הזה, אטיף ואזה. מרמזי האיש משה מופת הזמן. אשר מתק דברו נאצל ממתק של מן. הוא הרב הגדול הרמב"ן. הוא הורה לנו את הדרך אשר נעלה בה ובדרך אמת הנחנו. הוא אשר הצדיקנו וזכנו ושהחיינו. מאשר לקחה אזני שמץ מנהו והציצו רעיוני. פעם אבאר ופעם ארמוז ויצא כברק מלפני. כי ממחצב החכמה העליונה נחצב. לפני חשוכים בל יתיצב לפני מלכים יתיצב. המה מלכי התורה אשר באו בתוכה לפני ולפנים. רזי עליונים צפונים. והשיגו בחדרי הכתוב סודות נשגבים.
זוהר - האדרא רבא כרך ג (במדבר) פרשת נשא
תניא אמר ר"ש לחברייא עד אימת ניתיב בקיימא דחד סמכא, כתיב (תהלים קיט) עת לעשות לה׳ הפרו תורתך
מאמרו של הגאון ר' יצחק אייזיק הלוי הרצוג
ל"ג בעומר תשי"ג
באשר לשאלת ספר הזוהר מי ילדו, הרי זהו דבר שעליו נכתב כ"כ הרבה ובדורות
האחרונים טיפלו בזה במיוחד הגאונים המקובלים ר' דוד לוריא ור' יצחק אייזיק חבר
ז"ל מסובלק שכתבו שניהם ספרים להגן על קדמות הזוהר. היום כמעט שאין השאלה
אקטואלית, כי, לצערנו, כ"כ מעטים העוסקים בקבלה בכלל ובהזוהר בפרט. לדעתי יש
להבחין בין השיטה הכופרת לגמרי בסודות התורה, האומרת שאין בתורה אלא פשוטו
של המקרא בלבד, והשיטה המודה בסודות התורה, אלא שהיא אינה מודה שהזוהר אפילו
בחלק הוא מרבי שמעון בן יוחאי.
Wikipedia
Gnosticism (from Ancient Greek: γνωστικός gnostikos, "learned", from γνῶσις gnōsis, knowledge) describes a collection of ancient religions whose adherents shunned the material world – which they viewed as created by the demiurge – and embraced the spiritual world.[1] Gnostic ideas influenced many ancient religions[2] that teach that gnosis (variously interpreted as knowledge, enlightenment, salvation, emancipation or 'oneness with God') may be reached by practicing philanthropy to the point of personal poverty, sexual abstinence (as far as possible for hearers, entirely for initiates) and diligently searching for wisdom by helping others.[3] However, practices varied among those who were Gnostic.
In Gnosticism, the world of the demiurge is represented by the lower world, which is associated with matter, flesh, time and, more particularly, an imperfect, ephemeral world. The world of God is represented by the upper world and is associated with the soul and perfection. The world of God is eternal and not part of the physical. It is impalpable and timeless.
Gnosticism is primarily defined in a Christian context.[4][5] In the past, some scholars thought that gnosticism predated Christianity and included pre-Christian religious beliefs and spiritual practices argued to be common to early Christianity,Neoplatonism, Hellenistic Judaism, Greco-Roman mystery religions, and Zoroastrianism (especially Zurvanism). The discussion of gnosticism changed radically with the discovery of the Nag Hammadi library and led to a revision of older assumptions. To date, no pre-Christian gnostic texts have been found,[6] and gnosticism as a unique and recognizable belief system is considered to be a second century (or later) development.[7]
Neoplatonism
Founded in the 3rd century CE by Plotinus, The Neoplatonist tradition has clear echoes in the Zohar, as indeed in many forms of mystical spirituality, whether Jewish, Christian or Muslim. The concept of creation by successive emanations of God in particular is characteristic of neoplatonist thought. In both Kabbalistic and Neoplatonist systems, the Logos, or Divine Wisdom, is the primordial archetype of the universe, and mediates between the divine idea and the material world. For example, the neoplatonist Proclus describes the Logos in terms of the "One beyond being". This primordial unity then, though self-complete, overflows with potency and from this power creates the manifold world beneath it. This downward movement from unity to multiplicity he calls Procession. The reverse process of Reversion is then the lower lifeforms, such as humanity, ascending back toward God through spiritual contemplation. Jewish commentators on the Zohar expressly noted these Greek influences.