Decisions, Decisions! A Lesson on Priorities

"Decisions, Decisions" by Mary Kate and Ashley (From Greatest Parties)

I love it (Do you need it?)
Gotta have it (How much?)
Four weeks allowance (Do ya still love it?)
I don't know. Decisions, Decisions.
When you're stylin' on allowance, it's gonna be tough
'Cause in a mall this big, ya know there's so much stuff

Two of these (Four of those)
For your fingers (For your toes)
Fuzzy sweaters (Soft and pale)
Stuff on sale!
Decisions, Decisions (oh!)

We were window shoppin' now there's no time to lose
which one's the right one, let's model them and choose
In a fashion show strut your stuff on the runway
then strike a pose
Clothes so cool, wear' em in a fun way, give 'em attitude

Ski clothes, swim clothes, retro grunge
School and gym clothes, time for lunch?
Coats and hats, a party dress
Which one do you like the best?
Which one do you like the best?

I love this vest!
Someone make a fashion arrest!

When you're checked out the options,
And you've still got the urge
Remember now and then a girl's gotta splurge

Index Card Challenge

See Hashem in All That You Do

(ו) בְּכָל־דְּרָכֶ֥יךָ דָעֵ֑הוּ וְ֝ה֗וּא יְיַשֵּׁ֥ר אֹֽרְחֹתֶֽיךָ׃

(6) In all thy ways acknowledge Him, And He will direct thy paths.

בכל עניניך דע את ה' ר''ל תן דעתך לחשוב לעשות מעשיך למען יבוא בדבר תועלת לקיים דבר ה' ואז הוא יוליכך באורח מישור ותצליח בה :

In all of your affairs you should know G-d. Think and concentrate that whatever you are doing is in order to be carrying out something for G-d and then He will help you succeed.

(יב) רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, יְהִי מָמוֹן חֲבֵרָךְ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ. וְהַתְקֵן עַצְמָךְ לִלְמוֹד תּוֹרָה, שֶׁאֵינָהּ יְרֻשָּׁה לָךְ. וְכָל מַעֲשֶׂיךָ יִהְיוּ לְשֵׁם שָׁמָיִם:

Rabbi Yosi says: The money of your friend should be as dear to you as your own. Prepare yourself to study Torah, for it is not an inheritance for you. All of your actions should be for the sake of Heaven.

A Lot On Our Plates

(א) דעות הרבה יש לכל אחד ואחד מבני אדם וזו משונה מזו ורחוקה ממנו ביותר יש אדם שהוא בעל חמה כועס תמיד ויש אדם שדעתו מיושבת עליו ואינו כועס כלל ואם יכעס יכעס כעס מעט בכמה שנים ויש אדם שהוא גבה לב ביותר ויש שהוא שפל רוח ביותר ויש שהוא בעל תאוה לא תשבע נפשו מהלוך בתאוה ויש שהוא בעל לב טהור מאד ולא יתאוה אפילו לדברים מעטים שהגוף צריך להן ויש בעל נפש רחבה שלא תשבע נפשו מכל ממון העולם כענין שנאמר אוהב כסף לא ישבע כסף ויש מקצר נפשו שדיו אפילו דבר מעט שלא יספיק לו ולא ירדוף להשיג כל צרכו ויש שהוא מסגף עצמו ברעב וקובץ על ידו ואינו אוכל פרוטה משלו אלא בצער גדול ויש שהוא מאבד כל ממונו בידו לדעתו ועל דרכים אלו שאר כל הדעות כגון מהולל ואונן וכילי ושוע ואכזרי ורחמן ורך לבב ואמיץ לב וכיוצא בהן.

(ב) ויש בין כל דעה ודעה הרחוקה ממנה בקצה האחר דעות בינוניות זו רחוקה מזו וכל הדעות יש מהן דעות שהן לאדם מתחלת ברייתו לפי טבע גופו ויש מהן דעות שטבעו של אדם זה מכוון ועתיד לקבל אותם במהרה יותר משאר הדעות ויש מהן שאינן לאדם מתחלת ברייתו אלא למד אותם מאחרים או שנפנה להן מעצמו לפי מחשבה שעלתה בלבו או ששמע שזו הדעה טובה לו ובה ראוי לילך והנהיג עצמו בה עד שנקבעה בלבו.

(ג) שתי קצוות הרחוקות זו מזו שבכל דעה ודעה אינן דרך טובה ואין ראוי לו לאדם ללכת בהן ולא ללמדן לעצמו ואם מצא טבעו נוטה לאחת מהן או מוכן לאחת מהן או שכבר למד אחת מהן ונהג בה יחזיר עצמו למוטב וילך בדרך הטובים והיא הדרך הישרה.

(ד) הדרך הישרה היא מדה בינונית שבכל דעה ודעה מכל הדעות שיש לו לאדם והיא הדעה שהיא רחוקה משתי הקצוות ריחוק שוה ואינה קרובה לא לזו ולא לזו לפיכך צוו חכמים הראשונים שיהא אדם שם דעותיו תמיד ומשער אותם ומכוין אותם בדרך האמצעית כדי שיהא שלם בגופו כיצד לא יהא בעל חמה נוח לכעוס ולא כמת שאינו מרגיש אלא בינוני לא יכעוס אלא על דבר גדול שראוי לכעוס עליו כדי שלא יעשה כיוצא בו פעם אחרת וכן לא יתאוה אלא לדברים שהגוף צריך להן ואי אפשר להיות בזולתן כענין שנאמר צדיק אוכל לשובע נפשו וכן לא יהיה עמל בעסקו אלא להשיג דבר שצריך לו לחיי שעה כענין שנאמר טוב מעט לצדיק ולא יקפוץ ידו ביותר ולא יפזר ממונו אלא נותן צדקה כפי מסת ידו ומלוה כראוי למי שצריך ולא יהא מהולל ושוחק ולא עצב ואונן אלא שמח כל ימיו בנחת בסבר פנים יפות וכן שאר דעותיו ודרך זו היא דרך החכמים כל אדם שדעותיו דעות בינונית ממוצעות נקרא חכם.

(ה) ומי שהוא מדקדק על עצמו ביותר ויתרחק מדעה בינונית מעט לצד זה או לצד זה נקרא חסיד כיצד מי שיתרחק מגובה הלב עד הקצה האחרון ויהיה שפל רוח ביותר נקרא חסיד וזו היא מדת חסידות ואם נתרחק עד האמצע בלבד ויהיה עניו נקרא חכם וזו היא מדת חכמה ועל דרך זו שאר כל הדעות וחסידים הראשונים היו מטין דעות שלהן מדרך האמצעית כנגד שתי הקצוות יש דעה שמטין אותה כנגד הקצה האחרון ויש דעה שמטין אותה כנגד הקצה הראשון וזהו לפנים משורת הדין ומצווין אנו ללכת בדרכים האלו הבינונים והם הדרכים הטובים והישרים שנאמר והלכת בדרכיו.

(ו) כך למדו בפירוש מצוה זו מה הוא נקרא חנון אף אתה היה חנון מה הוא נקרא רחום אף אתה היה רחום מה הוא נקרא קדוש אף אתה היה קדוש ועל דרך זו קראו הנביאים לאל בכל אותן הכנויין ארך אפים ורב חסד צדיק וישר תמים גבור וחזק וכיוצא בהן להודיע שהן דרכים טובים וישרים וחייב אדם להנהיג עצמו בהן ולהדמות אליו כפי כחו.

(ז) וכיצד ירגיל אדם עצמו בדעות אלו עד שיקבעו בו יעשה וישנה וישלש במעשים שעושה על פי הדעות האמצעיות ויחזור בהם תמיד עד שיהיו מעשיהם קלים עליו ולא יהיה בהם טורח עליו ויקבעו הדעות בנפשו ולפי שהשמות האלו נקרא בהן היוצר והם הדרך הבינונית שאנו חייבין ללכת בה נקראת דרך זו דרך ה' והיא שלמד אברהם אבינו לבניו שנאמר כי ידעתיו למען אשר יצוה וגו' וההולך בדרך זו מביא טובה וברכה לעצמו שנאמר למען הביא ה' על אברהם את אשר דבר עליו.

(1) Every human being has many dispositions, and everyone is both different and very distant from anyone else: One person may have a violent temper, always angry; but another's mind is at ease and he is never angry, or if he does feel anger it is a soft anger once in several years. A person may be very haughty, but another has a very humble disposition. A person may have very strong desires, never satisfied; but another may have a very pure heart, not even desiring those few things that the body requires. A person may be very greedy, not satisfied by all the wealth in the world, as it says, "A lover of silver never has his fill of silver" (Ecclesiastes 5:9). But another may have modest desires, and is satisfied with the smallest thing even if it is not truly enough for him, and he will not exert himself to acquire what he needs.

(2) Between each pair of extremes, there is a middle disposition equidistant from each. There are some dispositions that are innate, and some that individuals are more predisposed to than other, and still others that are not innate at all, but are learned from others or self-taught either because he decided to acquire [this trait] or he heard from others that it is a good one to have and he practiced it until it became part of his personality.

(3) Neither of the two extremes within each trait are appropriate ways to live, and one should not practice these extremes, and if he finds himself naturally inclined to one of them, or he already learned one of them, he should work himself back to the good life, that is the "straight path."

(4) The "straight path" is (generally) the middle trait within each [pair of] dispositions, equidistant from each extreme. Therefore the early sages commanded that a person should constantly pay attention to her character, measure it, and keep it on the middle path so that he might be physically healthy (lit. wholesome). For example, one should not be temperamental and easily angered, nor should he be numb like a corpse. Rather, she should be somewhere in the middle -- not getting angry except over something important that is worth it, and then just enough to ensure it won't happen again. Similarly, only desire the things that the body actually needs to live as it says "The righteous man eats to satisfy his body." (i.e. he enjoys healthy food in moderation, neither an ascetic nor a glutton) Similarly, he should only work enough to earn a living as it says "a little is good for the righteous" (i.e. neither lazy nor a workaholic) neither overly cheap nor generous, rather give as much charity as she can afford and give sensible loans to those who need. He should not be constantly partying and clowning around, nor should he be depressed and morose rather be calm and content, with a pleasant face all his life, and so on for all other character traits. This is the way of the Sages; anyone whose character is completely balanced may be called a sage.

(5) One who is carefully self-reflective, and who thus moves oneself from one's norm toward one side or the other: this one is called pious. For instance, one who moves oneself away from proud-heartedness toward the opposite side and attains a lowly spirit: he is called pious, and his is the middah of piety. But if he moves himself only toward the middle [of the scale] and becomes humble, he is called wise, and his is the middah of wisdom. And so on: this is so with all the rest of the middot. The early pious ones would incline their dispositions from the middle of the scale toward one of the two extremes: some would incline toward the first extreme and others would incline toward the other. This is going beyond what the law requires. We are commanded to walk in these intermediate paths which are good and straight, as it is said: "Walk in [God's] ways." [Deuteronomy 28:9]

(6) They taught the following interpretation of this commandment: "Just as God is called 'gracious,' you too must be gracious. Just as God is called 'compassionate,' you too must be compassionate. Just as God is called 'holy,' you too must be holy." As such, the Prophets called God by many appellations: "Slow to Anger," "Abundant in Graciousness," "Just and Fair," "Pure," "Mighty," and "Powerful" - in order to demonstrate that these are good and proper ways for a person to accustom oneself to act, in imitation of God to the utmost of one's ability.

(7) This is how one trains himself towards these dispositions until they become part of his personality: By constant, repetitive practice of the actions [characteristic of] the golden mean and drill over and over, constantly until these actions are easy, and are no longer challenging. Through this practice, these traits will become part of the personality for they are attributes of the Creator and the middle road which we are obligated to walk, which is called the "Path of God." This is what our father Abraham taught his sons, as it says "for I know him, so that he will command his sons and his household, etc." and one who follows this path brings good to himself as it says "in order to bring to Abraham all that He spoke of him."

Dr. Erica Brown, "Orthodoxy and the Search for Spirituality in Jewish Adult Education (page 37)

Adults have many demands on their time, and most adults who study devote only a fraction of their time to Jewish studies. There is no accountability in a class for adults; they do not have to be there if they are bored, and there is no incen- tive for attending, other than personal gain. In addition, there are so many familial and fiscal responsibilities which adults shoulder that there are often more compelling or immediate reasons not to be present in a class than to attend it. Culturally, there is an ever- widening emphasis on leisure and physical fitness that competes with adult students for time.35 Can we assume that the miẓvah of Talmud Torah alone will bring adults into the classroom? For some, yes, but for most the answer is no. Adult educators need to supply reasons why their students should come back into the classroom.36

Can We Fit Everything In?

"The Big Rocks in Life" by Dr Stephen R. Covey, First Things First

One day this expert was speaking to a group of business students and, to drive home a point, used an illustration I’m sure those students will never forget. After I share it with you, you’ll never forget it either.

As this man stood in front of the group of high-powered over-achievers he said, "Okay, time for a quiz." Then he pulled out a one-gallon, wide-mouthed mason jar and set it on a table in front of him. Then he produced about a dozen fist-sized rocks and carefully placed them, one at a time, into the jar.

When the jar was filled to the top and no more rocks would fit inside, he asked, "Is this jar full?" Everyone in the class said, "Yes." Then he said, "Really?" He reached under the table and pulled out a bucket of gravel. Then he dumped some gravel in and shook the jar causing pieces of gravel to work themselves down into the spaces between the big rocks.

Then he smiled and asked the group once more, "Is the jar full?" By this time the class was onto him. "Probably not," one of them answered. "Good!" he replied. And he reached under the table and brought out a bucket of sand. He started dumping the sand in and it went into all the spaces left between the rocks and the gravel. Once more he asked the question, "Is this jar full?"

"No!" the class shouted. Once again he said, "Good!" Then he grabbed a pitcher of water and began to pour it in until the jar was filled to the brim. Then he looked up at the class and asked, "What is the point of this illustration?"

One eager beaver raised his hand and said, "The point is, no matter how full your schedule is, if you try really hard, you can always fit some more things into it!"

"No," the speaker replied, "that’s not the point. The truth this illustration teaches us is: If you don’t put the big rocks in first, you’ll never get them in at all."

What are the big rocks in your life? A project that you want to accomplish? Time with your loved ones? Your faith, your education, your finances? A cause? Teaching or mentoring others? Remember to put these Big Rocks in first or you’ll never get them in at all.