Rabbi Samphson Rafael Hirsch, commentary to Leviticus 19:14, in The Pentateuch: vol. 1: Genesis
1 א
רש"ר הירש ויקרא פרשת קדשים פרק יט פסוק יד
2ב
ואילו פסוק זה מזהיר בשני מאמרים שלא להזיק אדם בכלל - במשמעותו הרחבה של מושג זה... ולפני עור לא תתן מכשל . עלינו להיות זהירים במעשינו ובדברינו - לבל יסכנו את שלום ריענו מבחינה חומרית או מוסרית. לא רק סומא מבחינה גופנית קרוי עוור; א-לא כל מי שנתעוור מבחינה רוחנית או מוסרית, כל מי שנסתנוור מחמת תאווה - אף הוא בכלל עוור... עלינו להיות זהירים בכל התחום הגדול של שלומו החומרי והמוסרי של ריענו. נקדיש לו את מלוא זהירותנו ותבונתנו - לבל יעשה מעשים באשמתנו, שיינזק בהם מבחינה חומרית או מוסרית: ויראת מא-להיך אני ה'. נדע, שלא שופט בשר ודם יביאנו במשפט על כל א-לה; א-לא נראה עצמנו עומדים מול פני ה', שעיניו משוטטות בכל. מתוך שכבודו מלא עולם, נשגיח על עצמנו, ונהיה זהירים לדקדק במעשינו
Now we get to two sentences warning us against doing any injury at all to others, in the widest application of the word injury...’And before a blind man you shall not place a stumbling block.’ This is a sentence of the most far-reaching import. It warns against carelessness in word or deed through which the material or spiritual well-being of our fellow man could in any way be endangered. By 'blind person' is understood not only the actual blind, but also those who are, in any way, spiritually or morally blind, dazzled by passion or ignorance…. Thus the whole great sphere of the material and spiritual happiness of our neighbor is entrusted to our care. Our care and consideration must be exercised for the benefit of our neighbor to prevent his coming into any material or moral harm through our means. But "you shall fear your God, I am Hashem." And in all these matters, we are not to feel ourselves under the judgment of our fellowmen, to be before a human tribunal, but to be placed under the Eye of God, the All-seeing One Whose constant presence teaches us the most conscientious watch over ourselves and self-criticism of all our behavior. [Translation by Isaac Levy]
3 ג

Suggested Discussion Questions:

Can you think of any environmental issues to which Rabbi Hirsh's statement, "carelessness in word or deed through which the material or spiritual well-being of our fellow man could in any way be endangered" could apply?

Can you think of three environmental actions you could take so that your deeds don't negatively impact others?

4 ד
Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)