Babylonian Talmud, Yevamot 63b
תלמוד בבלי יבמות סג:
תניא רבי אליעזר אומר כל מי שאין עוסק בפריה ורביה כאילו שופך דמים שנאמר (בראשית ט) שופך דם האדם באדם דמו ישפך וכתיב בתריה ואתם פרו ורבו רבי יעקב אומר כאילו ממעט הדמות שנאמר (בראשית ט) כי בצלם אלהים עשה את האדם וכתיב בתריה ואתם פרו וגו' בן עזאי אומר כאילו שופך דמים וממעט הדמות שנאמר ואתם פרו ורבו אמרו לו לבן עזאי יש נאה דורש ונאה מקיים נאה מקיים ואין נאה דורש ואתה נאה דורש ואין נאה מקיים אמר להן בן עזאי ומה אעשה שנפשי חשקה בתורה אפשר לעולם שיתקיים על ידי אחרים
It is taught: Rabbi Eliezer says: Anyone who does not engage in producing children, it is as if he spills blood. As it is said: “He who spills the blood of adam, by adam shall his blood be spilt,” and later it says, “So then, be fruitful and multiply.” Rabbi Jacob said: It is as if he diminishes the image of God [in the world]. As it says: “for in the image of God did he make the adam” . . . and afterward . . . “So then, be fruitful and multiply.” Ben Azzai said: It is as if he both spills blood and diminishes the image of God, since it says [after both phrases], “So then, be fruitful and multiply.” They said to Ben Azzai: There are those who learn well and fulfill well, those who fulfill well but do not learn so well, [it appears that] you learn well but do not fulfill very well. Ben Azzai said to them: What shall I do? My soul lusts for Torah and likely the world will be sustained by others. [Translation by Rabbi Steve Greenberg]

Suggested Discussion Questions:

1. What might be the machloket (conflict of opinion) between Rabbi Eliezer and Rabbi Jacob?

2. In the context of mitzvot, where duty trumps most contrary desires, what might Ben Azzai mean by "what shall I do?"

3. What do you think Ben Azzai means when he says, "my soul lusts for Torah"?

4. What is Ben Azzai suggesting about the mitzvah of "pru and revu" (be fruitful and increase) when he says that the world will likely be sustained by others?

Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)