Sefer HaBrit, II:13, “Love of Neighbors”, R. Pinchas Eliyahu (Kabbalist, 18th Century, Vilna)
ספר הברית ב:יג
פרק ה'] מעתה השכל נותן שמוטל על כל אדם חוב גמור לשמור תמיד היושר וצדק בתוך חברת מינו כדי שיתקיים הקבוץ ויהיה שוקד על שמירתם להרחיק מעול ומהזיק לאחד מהם ולהיות דורש שלומם וטובתם כל הימים למען קיום ברית החברה ועבותות קשורם בעשותו מעשים נאותים וראויים להפיק להם ומהם רצון, הרי מבואר מצד השכל שזה הוא חוב גמור על כל אדם בעלי ברית עולם כי השכל מחייב להקביל בטובה למי שקבל ממנו טובה ותועלת...
Chapter 5. Now, reason dictates that there rests on every person an absolute obligation to constantly attend to fairness and justice in the society of one’s species, in order that the society should survive. And one should be diligent to uphold these principles, to distance oneself from injustice and from damaging any one of them, and to constantly be seeking out their welfare and their best interests, all of one’s days, for the sake of maintaining the covenant (brit) of the society, and the ropes that bind them, when one does the pleasant and appropriate acts that will give them, and derive from them, favor. Behold, it has been explained that reason dictates that this is an absolute obligation on every person, parties to the world covenant (brit), that reason dictates that one must grant goodness to one from whom one has received goodness and benefit…[Translation by Rabbi Dov Linzer. Edited for gender neutrality]

Suggested Discussion Questions:

1. What is the world covenant?

2. What is the relationship between an individual and their community? How is this defined by the covenant of society?

3. What is your covenant with society? How do you act on your obligations?

Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)