Who are the people to whom I am obligated? How do I prioritize my giving among all the need in the world?
Babylonian Talmud, Baba Metzia 71a
דתני רב יוסף (שמות כ"ב) אם כסף תלוה את עמי את העני עמך, עמי ונכרי - עמי קודם, עני ועשיר - עני קודם, ענייך ועניי עירך - ענייך קודמין, עניי עירך ועניי עיר אחרת - עניי עירך קודמין.
- What about this text do you think is wise? What about it is troubling?
- According to this text, what should we do when these binaries overlap - for example, how would you decide between a Jew who lives far away and a non-Jewish neighbor?
- How does this text define or shape the universe of obligation?
Babylonian Talmud, Gittin 61a
ת"ר: מפרנסים עניי נכרים עם עניי ישראל, ומבקרין חולי נכרים עם חולי ישראל, וקוברין מתי נכרים עם מתי ישראל, מפני דרכי שלום.
- What might "for the sake of peace" mean?
- How does this text interact with the previous text?
- How does this text define or shape the universe of obligation?
Aruch HaShulchan, Yoreh De'ah 251:4
האמנם בעיקרי הדברים ק"ל טובא דאם נאמר דברים כפשוטן דאלו קודמין לאלו ואלו לאלו דהכוונה שא"צ ליתן כלל למדרגה שאחר זה ולפ"ז ... וא"כ לפ"ז אותם העניים שאין להם קרובים עשירים ימותו ברעב ואיך אפשר לומר כן. ולכן נלע"ד דבירור הדברים כך הם דבוודאי כל בע"ב או עשיר הנותן צדקה מחוייב ליתן חלק לעניים הרחוקים ... ובמקומות שאין עשירים יגוועו העניים ברעב ואיך אפשר לומר כן וגם המנהג אינו כן:
- What does the author of this text claim “troubles [him] deeply” about the positions he cites? What does he propose as an alternate reading of the law?
- How does this text resolve the tensions between the first two texts? What problems or questions remain?
- How does this text define or shape the universe of obligation?