Your Life Or Mine?

תלמוד בבלי בבא מציאה סב.


שְנַיִם שֶהַיוּ מְהַלְכִין בַּדֶרֶךְ

וּבְּיַד אֶחַד מֵהֶן קִיתוֹן שֶל מַיִם

אִם יִשְתוּ שְנֵיהֶם - יָמוּתוּ,

וְאִם שוֹתֶה אֶחַד מֵהֶן - מַגִיעַ לַיִֹשוּב.

דָרַש בֶּן פְּטוֹרָא: מוּטָב שֶיִשְתוּ שְנֵיהֶם וְיָמוּתוּ,

וְאַל יִרְאֶה אֶחָד מֵהֶם בְּמִיתָתוֹ שֶל חֲבֵירוֹ.

. עַד שֶבָּא רַבִּי עֲקִיבָא וְלִימֵד:

"וְחַי אָחִיךָ עִמָךְ"(ויקרא כה:לו) -

חַיֶיךָ קוֹדְמִים לְחַיֵי חֲבֵירְךָ.

Talmud Bavli, Bava Metzia 62a


Two people were walking on a journey in a desert, and in the hand of one of them was a flask of water. If both of them drink, they will both die, but if one of them drinks all the water, that person will reach civilization and live. Ben Petura said, “It is better that both of them drink and die, rather than one of them seeing the death of the other.” Until Rabbi Akiva came and taught from the verse (Vayikra/Leviticus 25:36), “Your brother shall live with you” – your life takes precedence over your fellow’s life.

(יח) לֹֽא־תִקֹּ֤ם וְלֹֽא־תִטֹּר֙ אֶת־בְּנֵ֣י עַמֶּ֔ךָ וְאָֽהַבְתָּ֥ לְרֵעֲךָ֖ כָּמ֑וֹךָ אֲנִ֖י יְהוָֽה׃

וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ זה כלל גדול בתור, (לדעת התנא רבע עקיבא)

(18) Thou shalt not take vengeance, nor bear any grudge against the children of thy people, but thou shalt love thy neighbour as thyself: I am the LORD.

Rabbi Akiva stated "Love your neighbor as yourself" - this is a major tenet in the Torah.

משנה סנהדרין ד,ו


נברא אדם יחידי ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל מעלה עליו הכתוב כאלו אבד עולם מלא. וכל המקיים נפש אחת מישראל מעלה עליו הכתוב כאלו קים עולם מלא.

Mishna Sanhedrin 4,6


Man was created alone (whereas other creatures were created in groups) to teach that one who destroys a single Jew is regarded as one who has destroyed an entire world. Whereas one who saves a single life is regarded as having saved an entire world.

תלמוד בבלי לז.


בעה מיניה פלימו מרבי, "מי שיש לו שני ראשים באיזה מהן מניח תפילין?"

אמר ליה: "או קום גלי או קבל עליך שמתא!"

אדהכי אתא ההוא גברא, אמר ליה, "אתיליד לי ינוקא דאית ליה תרי רישי. כמה בענן למיבת לכהן?"

אתא ההוא סבא תנא ליה, "חייב ליתן לו עשרה סלעים."

Talmud Bavli, Menachot 37a


Pleimo asked Rebbe [Yehuda the Prince], “If a man has two heads, on which one should he place his tefillin (phylacteries)?” Rebbe said to him, “Either go into exile or you will be excommunicated!” (Rashi explains that Rebbe assumed the question was extremely irreverent and mocking.)

Just then a man walked in and said to Rebbe Yehuda the Prince, “Our baby that was just born has two heads. How much do I have to give the Kohen (priest) for pidyon haben (redemption of the first born – usually five silver pieces for a baby)?” A certain elderly man came and taught him, “You are obligated to give him ten silver pieces.”