Mishna Brachos Perek 2 (Copy)

(א) היה קורא בתורה, והגיע זמן המקרא: אם כיון לבו – יצא, ואם לאו – לא יצא. בפרקים – שואל מפני הכבוד ומשיב, ובאמצע – שואל מפני היראה ומשיב; דברי רבי מאיר. רבי יהודה אומר: באמצע – שואל מפני היראה, ומשיב מפני הכבוד; בפרקים – שואל מפני הכבוד, ומשיב שלום לכל אדם.

(1) If one was reading [Shema] in the Torah, and it came time to recite [Shema]: If he directed his mind [and intended to fulfill his obligation to recite Shema as he read it], he has fulfilled his obligation. And if not, he has not fulfilled his obligation. At the breaks [between sections of Shema], one may greet another out of honor and return a greeting, and in the middle [of a section], one may greet out of fear and return a greeting. These are the words of Rabbi Meir. Rabbi Yehuda says: In the middle, one may greet out of fear and return a greeting out of honor, and at the breaks, one may greet out of honor and return a greeting to any person.

commentary
היה קורא בתורה פרשת קריאת שמע:

he was reading the Torah and chanced upon the paragraphs of Shma

והגיע זמן קריאת שמע:

and it was the time he would be obligated anyway to say Shma

שואל מפני הכבוד שואל בשלום אדם נכבד שראוי להקדים לו שלום כגון אביו או רבו או שגדול ממנו בחכמה:

Greeting a person he would be obligated to show honor

שואל מפני היראה אדם שהוא ירא מפניו שמא יהרגהו, ואצ''ל שמשיב לו שלום. אבל מפני הכבוד לא:

greet a person of authority who can sentence you to death

רבי יהודה אומר באמצע הפרק, שואל בשלום מי שהוא ירא ממנו, ומשיב שלום למי שמוטל עליו לכבדו:

in the middle of the paragraph, you may greet a person of authority (see above) and respond to the greeting of a person you must honor

ומשיב שלום לכל אדם שהקדים לו שלום. והלכה כר''י ובכל מקום שאסור להפסיק, כך אסור לדבר בלשון הקודש כמו בשאר לשונות:

to respond to his greeting...

(ב) אלו הן בין הפרקים, בין ברכה ראשונה לשניה, בין שניה לשמע, ובין שמע לוהיה אם שמוע, בין והיה אם שמע לויאמר, בין ויאמר לאמת ויציב.רבי יהודה אומר, בין ויאמר לאמת ויציב לא יפסיק.אמר רבי יהושע בן קרחה, למה קדמה שמע לוהיה אם שמע, (אלא כדי) שיקבל עליו על מלכות שמים תחלה, ואחר כך יקבל עליו על מצות.והיה אם שמוע לויאמר, שוהיה אם שמע נוהג ביום ובלילה, ויאמר אינו נוהג אלא ביום.

(2) These are the section breaks: Between the first and second blessings, between the second blessing and Shema, and between Shema and Vehayah im shamoa [second paragraph of the Shema], between Vehayah im shamoa and Vayomer [third paragraph of Shema], between Vayomer and Emet veyatziv [blessing after Shema]. Rabbi Yehuda says: Between Vayomer and Emet veyatziv -- one may not pause. Rabbi Yehoshua ben Karchah said: Why does Shema precede Vehayah im shamoa? So that one may accept the yoke of the kingdom of heaven first, and after that accept the yoke of the commandments. And [why does] Vehayah im shamoa [precede] Vayomer? Because Vehayah im shamoa applies during the day and at night, and Vayomer only applies during the day.

עברית

English