Ahavat Olam The Streicker Center: Maariv Class 4

.אַהֲבַת עולָם בֵּית יִשרָאֵל עַמְּךָ אָהָבְתּ

Ahavat olam beit Yisrael amcha ahavta

(א) אַהֲבַת עולָם בֵּית יִשרָאֵל עַמְּךָ אָהָבְתָּ.

תּורָה וּמִצְות חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים אותָנוּ לִמַּדְתָּ.

עַל כֵּן ה' אֱלהֵינוּ

בְּשָׁכְבֵנוּ וּבְקוּמֵנוּ

נָשיחַ בְּחֻקֶּיךָ.

וְנִשמַח בְּדִבְרֵי תורָתֶךָ

וּבְמִצְותֶיךָ לְעולָם וָעֶד:

כִּי הֵם חַיֵּינוּ וְארֶךְ יָמֵינוּ

וּבָהֶם נֶהְגֶּה יומָם וָלָיְלָה:

וְאַהֲבָתְךָ אַל תָּסִיר מִמֶּנּוּ

לְעולָמִים.

בָּרוּךְ אַתָּה ה'. אוהֵב עַמּו יִשרָאֵל:

Everlasting/world/universal love, house of Israel Your people, You love.

Torah and mitzvot, laws (supra-rational) and precepts (logical) to us you taught.
Therefore, Adonai our God,
when we lie down and when we rise up,
we will engage discussions on Your laws.
We will rejoice in the words of Your Torah and your commandments for ever.

for they are our life, the length of our days, and they will be pronounced/enunciated/customs of our day and night.

And Your love, do not remove from us for eternity.
Praise to You, Adonai, who loves Your people Israel.

אַהֲבָה רַבָּה אֲהַבְתָּנוּ, ה' אֱלהֵינוּ.

חֶמְלָה גְּדולָה וִיתֵרָה חָמַלְתָּ עָלֵינוּ:

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ.

בַּעֲבוּר אֲבותֵינוּ שֶׁבָּטְחוּ בְךָ.

וַתְּלַמְּדֵם חֻקֵּי חַיִּים כֵּן תְּחָנֵּנוּ וּתְלַמְּדֵנוּ:

אָבִינוּ הָאָב הָרַחֲמָן.הַמְרַחֵם.

רַחֵם עָלֵינוּ.וְתֵן בְּלִבֵּנוּ לְהָבִין

וּלְהַשכִּיל.

לִשְׁמעַ.לִלְמד וּלְלַמֵּד.

לִשְׁמר וְלַעֲשות וּלְקַיֵּם

אֶת כָּל דִּבְרֵי תַלְמוּד תּורָתֶךָ בְּאַהֲבָה:

וְהָאֵר עֵינֵינוּ בְּתורָתֶךָ.

וְדַבֵּק לִבֵּנוּ בְּמִצְותֶיךָ.

וְיַחֵד לְבָבֵנוּ לְאַהֲבָה וּלְיִרְאָה אֶת שְׁמֶךָ.

וְלא נֵבושׁ לְעולָם וָעֶד:

כִּי בְשֵׁם קָדְשְׁךָ הַגָּדול וְהַנּורָא בָּטָחְנוּ.

נָגִילָה וְנִשמְחָה בִּישׁוּעָתֶךָ:

וַהֲבִיאֵנוּ לְשָׁלום מֵאַרְבַּע כַּנְפות

הָאָרֶץ.

וְתולִיכֵנוּ קומְמִיּוּת לְאַרְצֵנוּ:

כִּי אֵל פּועֵל יְשׁוּעות אָתָּה.

וּבָנוּ בָחַרְתָּ מִכָּל עַם וְלָשׁון.

וְקֵרַבְתָּנוּ לְשִׁמְךָ הַגָּדול סֶלָה בֶּאֱמֶת:

לְהודות לְךָ וּלְיַחֶדְךָ בְּאַהֲבָה:

בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַבּוחֵר בְּעַמּו יִשרָאֵל בְּאַהֲבָה:

[With] a great love have You loved us, Lord, our God;

[with] a great and superabundant compassion/mercy have You had compassion upon us.

Our Father, our King -

for the sake of our fathers who trusted/relied/depended in You

and You taught them the laws/statutes of life; so [too] grace us and teach us.

Our Father, the merciful Father, the merciful One - have mercy upon us,and put into our hearts to understand and to comprehend

and to listen to study and to teach.

To keep, to do and to preserve

all of the words of the study of Your Torah with love.

And enlighten our eyes in Your Torah,

and make our heart cling to Your commandments,

and unite our hearts to love and fear Your name; and may we never be embarrassed ever.

For we have trusted in Your great and awesome holy Name,

let us rejoice and be gladdened by Your salvation.

And bring us in peace/wholeness from the four corners of the Earth,

and lead us proudly/independently/with soverignty to our Land;

as You are the God who performs/achieves salvations.

And You have chosen us from among all nations and languages,

and have brought us close to Your great name forever in truth,

to praise You and unify You with love.

Blessed are You, Lord, who chooses His people, Israel, with love.

... ובילדותי נתקשה עלי לפי שהדבר ידוע שאהבת עולם ברכת המצוות היא לק"ש שכל המצות כולן טעונות הן ברכה עובור לעשייתן וכן בהלל ובן במגלה ובן בקריאת התורה וכ"ש ק"ש.

...in my childhood it was difficult for me since it is known that Ahavat Olam is a blessing for a mitzvah for the reading of the Shema. All the mitzvot, all of them, require a blessing while one does them, and so we find in the Halel, and Megilah, and reading of the Torah, and all the more so in the reading of the Shema.

ואידך מאי היא אמר רב יהודה אמר שמואל אהבה רבה וכן אורי ליה רבי אלעזר לר' פדת בריה אהבה רבה

תניא נמי הכי אין אומרים אהבת עולם אלא אהבה רבה ורבנן אמרי אהבת עולם וכן הוא אומר (ירמיהו לא, ג) ואהבת עולם אהבתיך על כן משכתיך חסד

The Gemara asks: And what is the formula of the other blessing recited before Shema? Rav Yehuda said in the name of Shmuel: An abounding love [ahava rabba]. And Rabbi Elazar instructed his son, Rabbi Pedat, to also say: An abounding love.

That was also taught in a baraita: One does not recite: An eternal love [ahavat olam]; rather, one recites: An abounding love. And the Rabbis say that one recites: An eternal love, and so it says: “And an eternal love I have loved you, therefore I have drawn you with kindness” (Jeremiah 31:2).

ורבנן אמרי אהבת עולם וכו' - הלכך תקינו לומר בשחרית אהבה רבה ובערבית אהבת עולם:

Since we have a baraiita that says eternal love the law has been established as Shacharit Ahavah Rabbah and Arvit Ahavat Olam...

THE TANYA LIKUTEI AMARIM CHAPTER 43

והנה באהבה יש ג"כ שתי מדרגות אהבה רבה ואהבת עולם. אהבה רבה היא אהבה בתענוגי' והיא שלהבת העולה מאליה ובאה מלמעלה בבחי' מתנה למי שהוא שלם ביראה ... ובלי קדימת היראה אי אפשר להגיע לאהבה רבה זו כי אהבה זו היא מבחי' אצילות דלית תמן קיצוץ ופירוד ח"ו

אך אהבת עולם היא הבאה מהתבונה ודעת בגדולת ה' א"ס ב"ה הממלא כל עלמין וסובב כל עלמין וכולא קמיה כלא ממש חשיב וכביטול דבור אחד בנפש המשכל' בעודו במחשבתה או בחמדת הלב כנ"ל אשר ע"י התבוננו' זו ממילא תתפשט מדת האהבה שבנפש מלבושיה דהיינו שלא תתלבש בשום דבר הנאה ותענוג גשמי או רוחני לאהבה אותו ולא לחפוץ כלל שום דבר בעולם בלתי ה' לבדו מקור החיים של כל התענוגים שכולם בטילים במציאות וכלא ממש קמיה חשיבי ואין ערוך ודמיון כלל ביניהם ח"ו כמו שאין ערוך לאין ואפס המוחלט לגבי חיים נצחיים וכמ"ש מי לי בשמים ועמך לא חפצתי בארץ כלה שארי ולבבי צור לבבי וגו' וכמ"ש לקמן וגם מי שאין מדת אהבה שבנפשו מלובשת כלל בשום תענוג גשמי או רוחני יכול להלהיב נפשו כרשפי אש ושלהבת עזה ולהב העולה השמימה ע"י התבוננו' הנ"ל כמ"ש לקמן

Now, in love, too, there are two grades — ahavah rabbah ("great love") and ahavat olam("eternal love"). "Great love" is an ecstatic love, and it is "A fiery flame that rises of itself." It comes from above in a manner of a "gift" to him who is wholely in awe, ... Without prioritizing awe, it is impossible to attain to this "great love," for this love originates from the realm of Atzilut (the highest spirtiual level)...

Ahavat olam, however, is that which comes from the understanding and knowledge of the greatness of G‑d, the blessed En Sof, Who fills all worlds and encompasses all worlds and before Whom everything is accounted as nothing at all, (for within Ein Sof there is no duality, in this state nothing exists but God) (Those that can contemplate this space of Ein sof - non-duality- will recognize that nothing exists but God) For as a result of such contemplation, the attribute of love that is in the soul will be divested of its garments, i.e., it will not clothe itself in anything of pleasure or enjoyment, whether physical or spiritual, to love it, and will not desire anything whatever in the world other than G‑d alone, the Source of the vitality of all enjoyments, for they are all nullified in reality and (all physical pleasures) are accounted as nothing at all, compared with Him, there being no manner of comparison or similitude between them, G‑d forbid, ... As is written: "Whom have I in heaven [but Thee]? And there is nothing upon earth that I desire with Thee. My flesh and my heart yearn, O Rock of my heart... ," And as will be explained later.

Eternal Love can be established by deep work in meditation and contemplation, whereas Great Love is a gift from on high.