Zevachim 2aזבחים ב׳ א
The William Davidson Talmudתלמוד מהדורת ויליאם דוידסון
Toggle Reader Menu Display Settings
2aב׳ א

מתני׳ כל הזבחים שנזבחו שלא לשמן כשרים אלא שלא עלו לבעלים לשם חובה חוץ מן הפסח והחטאת הפסח בזמנו והחטאת בכל זמן

[Mishnah] ALL SACRIFICES SLAUGHTERED NOT IN THEIR OWN NAME ARE VALID, SAVE THAT THEY DO NOT FREE THEIR OWNERS OF THEIR OBLIGATION, WITH THE EXCEPTION OF THE PASSOVER-OFFERING AND THE SIN-OFFERING. [THIS HOLDS GOOD OF] A PASSOVER-OFFERING IN ITS PROPER TIME; AND A SIN-OFFERING AT ALL TIMES.

רבי אליעזר אומר

R. ELIEZER SAID:

אף האשם הפסח בזמנו והחטאת והאשם בכל זמן

ALSO THE GUILT-OFFERING [IS INVALID]. [AND THE LAW HOLDS GOOD OF] A PASSOVER-OFFERING IN ITS PROPER TIME, AND A SIN-OFFERING AND A GUILT-OFFERING AT ALL TIMES.

אמר רבי אליעזר

R. ELIEZER ARGUED:

החטאת באה על חטא והאשם בא על חטא מה חטאת פסולה שלא לשמה אף האשם פסול שלא לשמו

THE SIN-OFFERING COMES ON ACCOUNT OF SIN, AND THE GUILT-OFFERING COMES ON ACCOUNT OF SIN: AS A SIN-OFFERING [ SLAUGHTERED] NOT IN ITS OWN NAME IS INVALID, SO IS THE GUILT-OFFERING INVALID [SLAUGHTERED] NOT IN ITS OWN NAME.

יוסי בן חוני אומר

JOSE B. HONI SAID:

הנשחטין לשם פסח ולשם חטאת פסולין

[SACRIFICES] SLAUGHTERED IN THE NAME OF A PASSOVER-OFFERING OR A SIN-OFFERING ARE INVALID.

שמעון אחי עזריה אומר

SIMEON THE BROTHER OF ‘AZARIAH SAID:

שחטן לשם גבוה מהן כשרין לשם נמוך מהן פסולין

IF ONE SLAUGHTERED THEM UNDER A HIGHER DESIGNATION THAN THEIR OWN THEY ARE VALID; UNDER A LOWER DESIGNATION THAN THEIR OWN, THEY ARE INVALID.

כיצד

HOW SO?

קדשי קדשים ששחטן לשם קדשים קלים פסולין קדשים קלים ששחטן לשם קדשי קדשים כשרין

IF ONE SLAUGHTERED MOST SACRED SACRIFICES UNDER THE DESIGNATION OF LESSER SACRIFICES, THEY ARE INVALID; IF ONE SLAUGHTERED LESSER SACRIFICES UNDER THE DESIGNATION OF MOST SACRED SACRIFICES, THEY ARE VALID.

הבכור והמעשר ששחטן לשם שלמים כשרין שלמים ששחטן לשם בכור ולשם מעשר פסולין:

IF ONE SLAUGHTERED A FIRSTLING OR TITHE IN THE NAME OF A PEACE-OFFERING, IT IS VALID; IF ONE SLAUGHTERED A PEACE-OFFERING IN THE NAME OF A FIRSTLING OR TITHE, IT IS INVALID.

גמ׳ למה לי למיתנא אלא שלא עלו

[Gemarah] Why must [the Tanna] teach, SAVE THAT THEY DO NOT FREE [THEIR OWNERS OF THEIR OBLIGATION];

ליתני ולא עלו לבעלים לשם חובה

let him teach, ‘and they do not free their owners of their obligation?’

הא קמ"ל לבעלים הוא דלא עלו לשם חובה אבל בקדושתייהו קיימי ואסור לשנויי בהו

— He informs us this: they merely do not free their owners of their obligation. yet they retain their [original] sanctity, and no alteration therein is permitted,

וכדרבא דאמר רבא

in accordance with Raba's dictum. For Raba said:

עולה ששחטה שלא לשמה אסור לזרוק דמה שלא לשמה

If a burnt-offering was slaughtered under a different designation, its blood must not be sprinkled under a different designation.

איבעית אימא סברא איבעית אימא קרא

If you wish, I can say [this follows] from reason, and if you wish I can say, from Scripture.

איבעית אימא סברא

If you wish, I can say [this follows] from reason:

משום דשני בה כל הני לישני בה וליזיל

because he made an alteration therein [once], is he to go on making alterations therein?

איבעית אימא קרא

And if you wish, I can say [it follows] from Scripture:

(דברים כג, כד) מוצא שפתיך תשמור ועשית כאשר נדרת לה' אלהיך נדבה וגו'

That which is gone out of thy lips thou shalt observe and do; according as thou hast vowed a freewill-offering unto the Lord thy God etc.:(Deuteronomy 23:24)

האי נדבה

is this a freewill-offering