Yad Eitan on Mishneh Torah, Circumcision
1:1א׳:א׳
1 א

בכ"מ: צריך טעם על שלא מנה רבינו למילת עבדים למצות עשה בפ"ע. ונ"ל דיש להוכיח מהא דיבמות (מ"ו ב') מפלוגתא דר' ישמעאל ור"ע התם דר' ישמעאל ס"ל דמותר לקיים עבדים שאינן נימולין ור"ע אוסר דש"מ דאף לר"ע דאוסר התם אין נחשב למצוה בפ"ע דא"כ תקשי דלר"י חסר מתרי"ג מצות, וכה"ג הקשו התוס' בסוטה (ג') וגדולה מזו כתבו תוס' בשם ריב"ן דגם לר"ע א"מ מה"ת רק מדרבנן:
ואם עבד חייב למול את בנו כתב בס' שעה"מ דילפינן ליה למפטר בגז"ש מנשים משום דגמרינן עבד לה לה מאשה כדאיתא בפ"ק דחגיגה, ואפילו נימא דנשים פטירי מגזה"כ ולא משום דהוי מ"ע שהז"ג אפ"ה עבדים פטורים והביא ראיה לזה ממתניתין דפ"א דשקלים ודלא כמ"ש המ"ל פ"י דה' מלכים ע"ש, וגם דלא כמ"ש תוס' בב"ק (פ"ח) ע"ש. ולדידי א"צ לכל זה דכאן לכ"ע אין לחייב עבד במצות הבן שעל האב לעשות לו שהרי קיי"ל דאין יחוס לעבד, ומה"ט אין העבד חייב במצות האב שעל הבן כגון בכבוד אביו אע"פ שהאשה חייבת מפני שהעבד אין בנו מתייחס אחריו, וכ"כ בס' החינוך, וא"כ ה"נ אין לחייבו במצות של האב לבן: