Siman 633תרל״ג
1 א

דין גובה הסוכה ובו י סעיפים:
סוכה שהיא גבוה למעלה מעשרים אמה פסולה בין שהיא גדולה בין שהיא קטנה בין שמחיצות מגיעות לסכך בין שאינן מגיעות אבל עשרים כשרה אפי' כל סככה למעלה מעשרים כיון שאין בחללה אלא עשרים:

1. The Laws of the Height of a Sukkah, 10 Seifim A sukkah which is taller than twenty amot is invalid, whether large or small, whether its walls reach the schach or whether they do not reach the schach, but [a sukkah with an exact height of] twenty [amos] is valid, even if all of its schach is above twenty [amos], as long as its interior only has [a height of] twenty [amos].

2 ב

היתה גבוה יותר מעשרים והוצין (פי' ענפים קטנים עם העלין שלהם) יורדין למטה אם צלתן מרובה מחמתן כשרה ואם לאו פסולה:

2. If the sukkah is higher than twenty and הוצין (palms leaves) come down (into it) - if its shade is larger than its sunlit area it is valid; and if not it is invalid.

3 ג

סוכה שחללה יותר מעשרים אמה ותלה בה דברים נאים ועי"כ נתמעט חללה לא הוי מיעוט וכן אם מיעטה בכרים וכסתות לא הוי מיעוט ואפילו ביטלם:

3. If the interior of the sukkah is higher than twenty amos, and one hangs pleasant things from it and because of that the interior is diminished, this is not (considered) a diminution. Therefore if it is reduced by pillows and blankets this is not considered a diminution, even if they nullify each other.

4 ד

מיעטה בתבן וביטלו הרי זה מיעוט ואין צריך לומר עפר וביטלו אבל סתם אינו מיעוט אפי' בעפר עד שיבטלנו בפה:

4. If one reduces the height by using straw and such, this is a valid diminution and one does not need to say the dirt is invalid; but undesignated dirt is not a diminution, even with dirt until it is nullified verbally.

5 ה

היתה גבוה מעשרים ובנה בה אצטבא כנגד דופן האמצעי על פני כולה ובה שיעור סוכה כשרה כל הסוכה אפי' מהאצטבא והלאה:

5. If the sukkah was higher than twenty and one builds a shelf against the middle wall anywhere on the surface, and it contains the required measure for a sukkah, the entire sukkah is valid, even from the shelf onward.

6 ו

אם בנה האצטבא מן הצד אם יש מן האצטבא עד כותל השני פחות מארבע אמות כשרה על האצטבא דוקא ואם לאו פסולה:

6. If one builds a shelf from the side, if there is less than four amos between the shelf and the second wall it is valid; on the shelf specifically. And if not, it is invalid.

7 ז

אם בנה האיצטבא באמצע אם יש ממנו לכותל לכל צד פחות מארבע אמות כשרה על האיצטבא אפי' אם גבוה יותר מעשרה ואם יש בינה לכותל ארבע אמות פסולה אפי' האצטבא גבוה עשרה:

7. If one builds a shelf in the middle, if there is less than four amos from it to the wall on all sides it is valid with the shelf, even if it is higher than twenty. And if there is for amot between it and the wall it is invalid, even if the shelf is higher than twenty.

8 ח

סוכה שאינה גבוה עשרה טפחים פסולה:

8. A sukkah that is not taller than ten tefachim is invalid.

9 ט

היתה גבוה מעשרה והוצין יורדין לתוך עשרה אפילו אם חמתן מרובה מצלתן פסולה אבל אם הנויין יורדין לתוך עשרה אינם פוסלים:

9. If it is taller than ten and palm leaves come down into that ten tefachim space, even if its sunlit area is greater than its shade it is invalid. However, if הנויין fall down into it it is valid.

10 י

היתה נמוכה מעשרה וחקק בה להשלימה לעשרה ויש בחקק שיעור הכשר סוכה אם אין בין חקק לכותל ג' טפחים כשרה יש ביניהם ג' טפחים פסולה:

10. If it is shorter than ten, and he dug out an area inside the sukkah in order to complete the requisite height of the sukka to ten handbreadths - if there is in the dug out portion the measure of a valid sukkah and if there is not three tefachim between the dug out portion and the wall it is valid. If there is three tefachim between them it is invalid.