Siman 533תקל״ג
1 א

מלאכות המותרים בחול המועד ובו ה סעיפים:
מותר לטחון קמח לצורך המועד אפילו כיון מלאכתו במועד ולקוץ עצים מהמחובר ולהטיל שכר בין של תמרים בין של שעורים לצורך המועד ושלא לצורך המועד אסור מיהו אין צריך לצמצם אלא עושה בהרוחה ואם יותיר יותיר אבל לא יערים לטחון או לעשות (שכר) יותר בכוונה או אם יש לו קמח (או שכר ישן) לא יערים (לעשות אחר) ויאמר מזה אני רוצה אבל אם יש לו לחם מותר לטחון (לפת) דפת חמה עדיף והוא הדין בשכר אם החדש עדיף בלא הערמה שרי (המגיד פ"ז):

1. Work that is Permitted on Chol HaMoed, 5 Seifim: It is permitted to grind flour for a holiday need, even if one planned to do thi on the holiday. [The same is true for] cutting trees from the ground or making mead, whether it is from dates or barley, for a holiday need. If it is not for a holiday need, it is forbidden. However, one need not minimize production - rather, one can make a lot, and if he makes too much, he makes too much. However, one should not circumvent the law by grinding too much or making too much (mead) intentionally. Alternatively, if one has flour (or old mead) he should not circumvent the law (to make more) and say, "I want from this [new] batch." However, if one has bread, he is permitted to grind [wheat] (for bread), because warm bread is preferrable. (This is also the law for mead - if the new is actually better than the old, it is allowed) (the Magid chapter 7).

2 ב

מותר לעקור פשתן מפני שראוי לכסות בו את האוכלים ולעקור כשות שראוי להטיל בו שכר לצורך המועד ולעקור שומשמין שהיבשים שבו ראוים לאכול מיד:

2. It is permitted to uproot flax because it can be used to cover foods, to uproot hops because it can be used to make mead needed on the holiday, and to uproot sesame because the dry ones can be eaten immediately.

3 ג

פירות שנתבשלו קצת ונאכלים ע"י הדחק מותר ללקטן כדי לאכלן ואם לקטן לאכלן והותיר וחושש שמא יתליעו אם לא יכבשם להוציא ליחה מהם יכול לכבשם אבל אסור ללקטם תחלה כדי לכבשם ואם הוא דבר שאינו נמצא אחר המועד מותר לקנותו ולכבשו:

3. If fruits have ripened a bit such that they can be eaten in a stretch, it is permitted to collect them in order to eat them. If one collected them to eat them, collected too much, and he now worries that they will rot if they are not pickled to remove the moisture, he can pickle them. However, it is forbidden to collect in order to pickle. If there is something that won't be available after the holiday, it is permitted to buy it and pickle it.

4 ד

צד אדם דגים כל מה שיוכל לצוד ומולח הכל במועד שהרי אפשר שיאכל מהם במועד אם יסחוט אותם בידו פעמים רבות עד שיתרככו (ומותר לצודן בפרהסיא שניכר לכל שהוא לצורך המועד) (מרדכי):

4. A man can catch as many fish as he can catch and then salt all of them on the holiday. This is because it is possible to eat them on the holiday by squeezing them by hand many times until they are soft. (It is permitted to catch [fish] in public, because it is clear that it is for the holiday) (Mordechai).

5 ה

כל מלאכות שהם לצורך המועד כשעושין אותם אומניהם עושין בצנעה כיצד הציידים (של חיות ועופות) והטוחנין והבוצרים למכור בשוק הרי אלו עושים בצנעה לצורך המועד: הגה ומותר לחלוב הבהמה אפי' שלא לצורך המועד דהוי דבר האבד (תה"ד סי' קנ"ג וב"י):

5. For any labor that is done for a holiday need, if one also does it professionally, it must be done in private. How so? Hunters (of animals and birds), grinders, and those who pick grapes to sell in the market should do it in private when done for a holiday need. Rem"a: It is permitted to milk an animal even not to fulfill a holiday need, because it will result in loss otherwise (Trumat Hadeshen chapter 153 and Beit Yosef).