Siman 452תנ״ב
1 א

זמן הגעלת הכלים ובו ז סעיפים:
יש ליזהר להגעיל קודם שעה חמישית כדי שלא יצטרך לדקדק אם הכלים בני יומן אם לאו (או אם יש ס' במים נגד כלי שמגעיל או לאו) (טור) וכן אם מגעיל כלים שבליעתן מועטת עם כלים שבליעתן מרובה וכן אם משהה הכלים בתוך היורה יותר מדאי ואינו משהה אותם כל כך וכן כדי שלא יצטרך ליזהר שלא ינוחו המים מרתיחתן: הגה אך רבים חולקים וס"ל דאין הגעלה מועלת כלום אם אין המים רותחים (וכן משמע מהרא"ש וסמ"ג ות"ה סי' קל"א ואגור וטור בסי' ק"ה) ע"כ יש ליזהר אפי' קודם זמן איסורו שלא ינוחו מרתיחתן כל זמן שמגעיל (ד"ע) : ושלא יכניס הכלים עד שירתיחו המי' וכן כדי שלא יצטרך להגעיל היורה הגדול' שמגעילי' בה תחלה וסוף: הגה ואם לא הגעיל קודם זמן איסורו יכול להגעיל עד הפסח שאז חמץ במשהו ואינו מועיל הגעלה שחוזר ובולע אבל מותר ללבן כלי תוך הפסח (ד"ע ותשוב' רשב"א) וכשמגעיל קודם פסח לאחר שש צריך ליזהר בכל הדברים הנזכרים שא"צ ליזהר בהם קודם שש:

THE TIME FOR SCOURING VESSELS; SEVEN SECTIONS One should be cautious to scour vessels prior to the fifth hour so that one need not be particular if the vessels have been used in the past day or not (or if [he is scouring with] at least 60 times the volume of the vessel of water or not (Tur) and similarly if one is scouring vessels which have absorbed a small amount of food together with vessels that have absorbed a large amount of food, and similarly if the vessels were left in the vat excessively, or if the vessels were not left [in the vat] sufficiently and similarly so that he need not be concerned that the water ceased boiling. REMA: there are many who dispute this and they would say that no scouring whatsoever was effected if the water ceased boiling (and similarly is evident from the R"ASH, the SMA"G and the T"H in siman 131 and Agur and Tur in siman 105). Based on this, there are those who are cautious, even prior to the time chametz becomes forbidden, so that the water shouldn't cease the boiling during the entire time of scouring(His own words), and [one need not be particular] that he entered the vessel prior to the water boiling and similarly so that he doesn't have to scour the large vat before and after scouring. REMA: and if he didn't scour prior to the beginning of the time when chametz becomes forbidden, he is able to scour until Pesach itself. When there is a minute amount of chametz, scouring doesn't positively affect it because it will return and reabsorb, rather, it is permitted to incandesce a vessel during Pesach.(His own words and Teshuvat RASH"BA) When one is scouring after the sixth hour but prior to Pesach one must be cautious regarding all of the information described [above] whereas it is not necessary to be cautious prior to the sixth hour

2 ב

יש ליזהר מלהגעיל כלי הבשר וכלי חלב ביחד אלא אם כן אחד מהם אינו בן יומו: (וכל שכן כלי של איסור ע"כ נהגו שלא להגעיל שום כלי בן יומו):

One should be cautious when scouring a meat vessel and a dairy vessel together unless one of them was not used in the past day. (And certainly regarding a forbidden food vessel and based on this, it is customary to not scour vessels which have been used in the past day.)

3 ג

לא יניח כלים הרבה לתוך כלי ויגעילם יחד (אם נוגעים זה בזה):

A number of vessels should not be placed inside of a single vessel and then scoured together (if there is contact between them)

4 ד

אם מגעיל בצבת יגלגל הכלי דאם לא כן במקום הצבת לא סליק דיקולא דמיא:

If he scours with forceps, he should rotate the vessel lest the area clamped by the forceps not be sufficiently contacted by the boiling water.

5 ה

אין מגעילין בחמי טבריא אפי' כלים שדינם ככלי שני מפני שאינה תולדות האור דכבולעו כך פולטו מה בולעו ע"י תולדות האור אף פולטו ע"י תולדות האור: הגה מיהו אם נשתמש בו רק במי טבריה מגעילו בהן (ב"י בשם א"ח) ואין מגעילין בשום משקה רק במים מיהו בדיעבד מהני הגעלה בכל משקה (ב"י בשם א"ח) אם הגעיל הרבה כלים ביורה עד שמרוב פליטת הכלים נעשו המים כציר אין להגעיל עוד באותן מים (ר"ן פ' כל הבשר):

One may not scour in the hot-springs of Tevaria, even vessels which have the status of secondary vessels, because the heat is not born out from a fire. That which is absorbed is similarly ejected and just as [the food] is absorbed through heat born out from fire, so to it is ejected through heat born out from a fire. REMA: However, if it's usage is only in the waters of Tevaria, then it may be scoured there (B"Y in the name of A"CH). One may not scour with any liquids except water, however, post-facto, scouring is achieved with all liquids (B"Y in the name of A"CH). If one scours many vessels in the vat to the extent that the combined discharge from the vessels has made the water saucy, one may scour no further [vessels] with this water (RA"N on "Kol haBasar")

6 ו

כלי גדול שאינו יכול להכניסו לתוך כלי אחר מחמ' גודלו עושה שפה לפיו בטיט כדי שיתמל' היטב ויגיעו המים בשפתו וממלאו מים ומרתיחו או יקח אבן רותחת או לפיד אש וישליכנו לתוכו בעודו רותח ומתוך כך ירתיחו המים יותר ויעלו על שפתו:

[Regarding] A vessels which large to the extent that it cannot fit inside of another vessel because of its size, one should make a lip of clay around the mouth of the vessel to the extent that it can be filled up well and the water will reach the lip. [The vessel] should then be filled with water and boiled, or one should take a hot stone or burning torch and place it inside when the water is boiling and the water inside will be further boiled and will ascend to the lip.

7 ז

נוהגים לשטוף הכלי במים קרים אחר הגעלה מיד:

It is customary to rinse the vessel in cold water immediately after scouring it.