Siman 396שצ״ו
1 א

דין ארבע אמו' שיש לכל אדם בשבת ובו ב' סעיפי':
שבו איש תחתיו מכאן שכל אדם יש לו ד' אמות בכל מקום אפי' יצא חוץ לתחום ומודדי' לכל אדם באמה שלו ואם היה ננס באיבריו נותנים לו ארבע אמות בינוני' של כל אדם שכל אחת מהן ששה טפחי': הגה ואלו ד' אמות מודדין לו מרווחת והוא באמצען (טור) ויש אומרים דמותר להלך ארבע אמות לכל צד אבל לטלטל אין לו רק ארבע אמות עם אלכסונן כמו שנתבאר לעיל סי' שמ"ט: (טור בשם הרז"ה פי"ב בשם רשב"א):

Each man has under him, and further, each person has four amot (cubits) in every place, even if he went outside of the barrier and we measure for each person his "amah", and if he has short limbs, we give him four average-length amot, each of which is six handbreaths. Gloss: And these four amot are measured wide with him in the center (Tur). And there are those who say that he is permitted to walk four amot on each side but carrying, he only has four amot at the diagonal, as was explained before in Siman 349 (Tur in the name of the Raza''h and the Maggid Ch. 12 in the name of the Rashbah.

2 ב

בכל מקום שקדש היום עליו אם הוא מוקף לדירה אפי' אין בו עתה דיורין חשוב כולו כד' אמו' ואם אינו מוקף לדירה עד סאתים חשוב כולו כד' אמו' ואפילו שבת בתל גבוה ובקמה קצורה ושבלי' מקיפו' אותה חשיבי כד' אמות עד סאתים:

In any place that he finds himself when Shabbat begins, if he is in an enclosed space for dwelling, even if there are no inhabitants, all of it is considered like four amot, and if it is not an enclosed space for dwelling, until it contains two seahs, all of it is considered like four amot, and even he is on a tall hill, an harvested area with stalks and barley surrounding it, it is considered like four amot until it contains two seahs.