Siman 269רס״ט
1 א

דין הקידוש בבהכ"נ. ובו סעיף אחד:
נוהגין לקדש בבהכ"נ. ואין למקדש לטעום מיין הקידוש אלא מטעימו לקטן דאין קידוש אלא במקום סעודה (וע"ל סי' רע"ג) ומעיקרא לא נתקן אלא בשביל אורחים דאכלי ושתי בבי כנישתא להוציאם י"ח ועכשיו אע"ג דלא אכלי אורחים בבי כנישתא לא בטלה התקנה זהו טעם המקומו' שנהגו לקדש בבהכ"נ אבל יותר טוב להנהיג שלא לקדש בבהכ"נ וכן מנהג א"י: הגה ונהגו לעמוד בשעה שמקדשין בבהכ"נ:

It is the custom to recite Kiddush in the synagogue, however, the one who recites does not taste the wine of Kiddush but gives it to a minor to taste because Kiddush is recited at the place where the meal is eaten. From the outset this custom was established for the sake of [communal] guests who eat and drink in the synagogue, so that they may fulfill their obligation. And today, even though [communal] guests do not eat and drink in the synagogue, the custom remains.