Siman 251רנ״א
1 א

שלא לעשות מלאכה בערב שבת מן המנחה ולמעלה. ובו ב סעיפים:
העושה מלאכה בערב שבת מן המנחה ולמעלה אינו רואה סימן ברכה יש מפרשים מנחה גדולה ויש מפרשים מנחה קטנה: הגה ודוקא כשעושה מלאכה דרך קבע אבל אם עושה אותה דרך עראי לפי שעה ולא קבע עליה שרי (ב"י בשם א"ז) ולכן מותר לכתוב אגרת שלומים וכל כיוצא בזה (ד"ע):

1. Not to Perform Work on Friday from the Afternoon Onward, 2 Seifim: One who performs work on Erev Shabbos from Minchah time and onward will not see a sign of blessing. Some Mefarshim say Minchah means from Minchah Gedolah and some Mefarshim say it means Minchah Ketanah. RAMA: Specifically purposefully setting about to perform significant work. However if someone performs a casual task for an hour and it is not significant it is permitted. (Beis Yosef in the name of א"ז). And therefore, it is permitted to write a casual letter and similar.

2 ב

לתקן בגדיו וכליו לצורך שבת מותר כל היום: הגה וה"ה בגדי חבירו אם הוא לצורך שבת ואינו נוטל עליו שכר ב"י והוא הדין למי שכותב ספרים לעצמו דרך לימודו: הגה אבל אסור לכתוב לחבירו בשכר (מרדכי פ' מקום שנהגו) ומסתפרין כל היום אפי' מספר ישראל (כל בו וב"י) ויש לאדם למעט קצת בלמודו בע"ש כדי שיכין צרכי שבת (ש"ג פי"ו דשבת ירוש' פ"ק דתענית):

2. It is permitted to fix one's clothing or vessels during the whole day. RAMA: This is the law as it relates to his friend's clothes, if it is necessary for Shabbat and he does not receive a reward (Beis Yosef).This law applies to one who writes books for himself in the course of his studies. RAMA: But it is forbidden to write for his friend for money (Mordechai). One may get a haircut all day even from a Jewish barber (Kol Bo and Beis Yosef). There are those who lessen the amount they study on Erev Shabbat in order to perform all the necessities for Shabbat.