Siman 150ק״נ
1 א

בנין ב"ה ושיהיה גבוה ובו ה סעיפים:
כופין בני העיר זה את זה לבנות ב"ה ולקנות להם תורה נביאים וכתובים (וע"ל סי' נ"ה סכ"ב אם כופין זה את זה לשכור להם מנין):

The Building of a Synagogue and that it Should be Higher (5 Paragraphs):
We force the city - every person to the other - in order to build a synagogue and to buy a Torah, Nevi'im, and Ketuvim. (And see above, Section 55, Paragraph 22 [regarding] if they force one another to hire a quorum for themselves.)

2 ב

אין בונין ב"ה אלא בגבהה של עיר ומגביהין אותו עד שיהיה גבוה מכל בתי העיר שמשתמשים בהם לאפוקי בירניות [פי' בנינים העשוים לנוי תרגום שכיות החמדה בירניות שפירן ומגדלים שאין משתמשין בהם וגג שהוא משופע ואינו ראוי לתשמיש משערין עד המקום שהוא ראוי לתשמיש דהיינו שאם יש עלייה תחת הגג לא תהא גבוה יות' מב"ה: הגה ובשעת הדחק או שיש אימת מלכות שאינן רשאים לבנות ב"ה כדינו מותר להתפלל בבית אע"פ שדרין בעליה על גביו ובלבד שינהגו בעליה שעליו בנקיות כמו שיתבאר סוף סימן קנ"א [ב"י סי' קנ"ד בשם מהר"י בן חביב]:

Build the synagogue at the highest point in the city. Make it taller than all the other used buildings (as opposed to spires and such for decoration or other purposes or unused towers). A slanted roof that is not fit to use, we measure it from the part that is fit to use, that is, if there is room to put a second story under that roof, it should not be higher than the synagogue. Rama: In a difficult situation, or if you are in fear of the king that you don't have permission to build a synagogue in the appropriate manner, you may pray in a house, even though someone lives above it, as long as you dwell in the area above it cleanly, as will be explained at the end of section 151 (Beit Yosef, Section 154 in the name of Mahari b. Chaviv).

3 ג

מי שהגביה ביתו יותר מבית הכנסת יש אומרים שכופין אותו להשפילו (ואם עשה בנין גבוה יותר בקרן אחד מב"ה סגי בכך) . (הגהות מיימון פי"א מה"ת שכן היה מעשה):

If someone builds his house higher than the synagogue, some say that we make him destroy it. Rama: And if the building is taller than the synagogue in just one corner, that is sufficient (Hagahot Maimon, Section 1 of the Laws of Prayer; for hence was the case).

4 ד

הבונה כנגד חלון ב"ה אין מספיק לו בהרחקת ד' אמות לפי שהוא צריך אור גדול:

If you build facing a window of a synagogue, you can't just leave 4 cubits space, because it needs a lot of light.

5 ה

אין פותחין פתח ב"ה אלא כנגד הצד שמתפללין בו באותה העיר שאם מתפללים למערב יפתחוהו למזרח כדי שישתחוו מן הפתח נגד הארון שהוא ברוח שמתפללין נגדו: הגה ועושין בימה באמצע ב"ה שיעמוד עליה הקורא בתורה וישמעו כלם וכשמתפלל הש"ץ פניו כלפי הקודש וסדר הישיבה כך הוא הזקנים יושבים פניהם כלפי העם ושאר העם כלם יושבים שורות שורות פניהם כלפי הקודש ופני הזקנים (טור):

The door to the synagogue can only be opposite the direction that people pray in that city. That if they pray Westward, the door should be in the East, in order that they should bow from the entryway towards the ark that is in the direction they pray towards. Rama: Make the bimah in the middle of the synagogue so that when they stand to read the Torah, everyone can hear. And when the Shaliach Tzibur prays, he faces the holy. The seating arrangement is that the elders sit in front facing the congregation and everyone else sits in rows facing the holy and facing the elders (Tur).