Sefer Chasidim
Siman 1א׳
1 א

זה נקרא ספר חסידים דבריו ממתקים וכלו מחמדים ונכתב ליראי ה' ולחושבי שמו כי חסיד אשר לבו חפץ באהבת בוראו לעשות כל רצונו ואינו יודע לשום על לב הדברים כלם ומאיזה דבר צריך להזהר ואיך להעמיק לעשות רצון בוראו לפי שמיעטו הלבבות ולפי שיש חסיד שמשים הרבה דברים על לבו ויש חסידים שעושין מעט ואלו היה יודע ומבין בדברי החסידות היה עושה הרבה מאד מאותן החסידים העושין הרבה לכך נכתב ספר חסידים למען יראו בו יראי ה' וכל השבים לבוראם בלב שלם וידעו ויבינו מה שעליהן לעשות ומאיזה דבר צריכין ליזהר אך לא לרשעים נכתב שאם יראו בו רשעים יהיו נראים כמה דברים בעיניהם דברי שטות ואם ידברו באזניהם ילעיגו למו ועליהם אמר שלמה בחכמתו באזני כסיל אל תדבר וגו' וכן שלמה כשכתב ספר משלי לא כנגד הרשעים כתבו כי אילו היה מדבר באזניהם כל חכמתו לא היתה מועלת להטיב לבם ולהשיבם אלא כנגד הצדיקים החפצים בדרכי ה' כנגדם דבר שיראו ויבינו וישכילו וכדכתיב (הושע יד י) כי ישרים דרכי ה' צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם הא למדת שדרכי החסידות והענוה והיראה הם מכשול לרשעים ולצדיקים תקומה:

This work is entitled Sefer Hasidim [The Book of the Pious]. Its words are sweet and loving. The book was written for all those who fear God and meditate on his words, for a pious one whose heart holds great love for God and attempts to heed all his words, but does not know how to place this love on all things in the world, nor does he know about which things he should be careful or how actually to listen to all of God’s words. This is the case for some due to a weak heart in the service of God, because there are pious men who place many things on their heart and listen to the word of God and there are pious men who do very little. If they knew and understood the ways of the pious, then they would indeed do a great many good deeds like the pious ones who do a great many good deeds. The title of this book therefore is Sefer Hasidim, so that all those who fear God and want to return to him know and understand what they need to do in order to become close to him and what they should not do. This work was not written for evil men, for if they understood what they were doing they would see that all their deeds are indeed nothing and futile. About them Solomon in his great wisdom wrote- “Speak not in the ears of the fool, for he will scorn the intelligence of your words (Proverbs, 23-9). Solomon, who composed the book of Proverbs, did not compose it for evil men, for even if he had spoke to them directly with all his wisdom it would not have served any purpose. Rather, Solomon wrote the Book of Proverbs for the righteous people, ones who cling to the ways of God, so that they will see and understand as it is written- “For the ways of God are straight, the righteous walk in them and the sinners will stumble over them” (Hosea 14-10). We learn from this that the ways of righteousness, humility and fear are stumbling blocks to the wicked and an elevation for the righteous.