Resisei Layla
Chapter 1א׳
1 א

האדם בעולם הזה צריך לצוותא כמו שאמרו בברכות (ו:) כל העולם כולו לא נברא אלא לצוות לזה שמע מינה דהוא צריך לצוותא דנבראים. ואמרו ז"ל (עירובין נד.) המהלך בדרך ואין לו לויה יעסוק בתורה והעולם הזה כולו נקרא הילוך בדרך כמו שאמרו ז"ל (סוטה כא.) על פסוק בהתהלכך תנחה וגו' בעולם הזה. וכשאין לו צוותא יעסוק בתורה שהוא דפוס מעשה בראשית ושל כל הנבראים כמו שאמרו בבראשית רבה פרשה א, ונמצא יש לו צוותא של כל הבריאה וכל העולם כולו. ולכך נקרא עולם הזה בהתהלכך דהילוך רצה לומר טירדא כמו שאמרו בברכות (יא.) בלכתך וגו' הא טירדא דמצוה. ועולם הזה כולו טירדא דלכן נקרא יום המיתה בתלמוד נח נפשיה שנח מטרדתו. כי אדם לעמל יולד ולכן אמרו בירושלמי (פרק ב דברכות הלכה ד, יז:) אנא מן יומי לא כוונית כי טירדא הוא היפך הכוונה כדאיתא בברכות שם ולכך אי אפשר כוונה שלימה בעולם הזה כלל. ולכן נקרא שבת מעין עולם הבא שהוא יום מנוחה, ועולם הזה זמן הטרחא (כמו שאמרו עבודה זרה ג.) מי שטרח בערב שבת כו'.